آمریکا و انتخابات قرقیزستان؛ چشم یانکی ها کماکان دنبال ماناس

به گزارش آریا بلاگ، هدف اصلی تغییرات اخیر در قرقیزستان کاهش نفوذ روسیه در بیشکک و بازگشت پایگاه نظامی آمریکا در خاک قرقیزها است.

آمریکا و انتخابات قرقیزستان؛ چشم یانکی ها کماکان دنبال ماناس

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، انجمن مطالعات استراتژیک در آخرین گزارش خود به آنالیز نقش آمریکا در انتخابات مجلسی قرقیزستان و بازگشت پایگاه نظامی آمریکایی ها به این کشور پرداخت.

در این مطلب آمده است: اختصاص 2.5 میلیون دلار برای برگزاری انتخابات مجلسی در قرقیزستان در سال 2020 توسط آژانس توسعه بین المللی آمریکا به عنوان دخالت مستقیم در امور داخلی این کشور می باشد و واشنگتن در سال های اخیر اقدامات مشابهی را به طور آشکارا انجام داده است.

بر اساس اطلاعات رسمی مبلغ ذکر شده به سازمان های محلی برای مانیتورینگ پروسه رأی گیری، نظارت بر کاندیداها، فعالیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی تعلق می گیرد.

در این رابطه کارشناسان معتقدند آمریکا علاقه مند به ورود احزاب غربگرا به مجلس جدید قرقیزستان است.

تمام اقدامات آژانس توسعه بین المللی آمریکا در قرقیزستان جهت دفاع از منافع واشنگتن انجام می گردد و به وسیله سیاستمداران غربگرا در ساختار مجلس انجام چنین اقداماتی آسان تر خواهد شد.

آمریکا استفاده از ابزارهای تأثیرگذار بر افکار عمومی نظیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی را هدفگذاری نموده و حمایت از غربگرایان و تخریب رقبای آنان هدف اصلی می باشد و در برنامه رسمی آشکارا نظارت بر رسانه ها و شبکه های اجتماعی هنگام برگزاری انتخابات ذکر شد.

نقش اینترنت به ویژه در قرقیزستان با فضای باز اطلاعاتی در حال افزایش است و متمرکز شدن بر اینگونه ابزارها از جدیت واشنگتن خبر می دهد.

آمریکا پایگاه نظامی خود در قرقیزستان را از دست داد و بیشکک از چارچوب نفوذ سیاسی واشنگتن خارج شد و چنین تحولاتی مورد رضایت آمریکا نیست و این کشور برای بازگشت پایگاه مذکور کوشش می نماید.

در سال 2014 قرقیزستان نگران استفاده از این پایگاه در عملیات نظامی در افغانستان و فعالیت های جاسوسی در آسیای مرکزی علیه چین، روسیه و ایران بود و این یکی از دلائل اساسی تعطیلی پایگاه نظامی آمریکایی ها است.

علاوه بر این بیشکک به طور یک طرفه از توافقنامه همکاری با واشنگتن به دلیل اهدای مدال دفاع از حقوق بشر به عظیم جان عسگراف فرد محکوم شده در قرقیزستان انصراف داد و به همین جهت است که امروز آمریکا به سمت احیای روابط حرکت می نماید.

در دسامبر سال 2018 در قالب مذاکرات اولگ پانکراتوف وزیر اقتصاد قرقیزستان، دونالد لو سفیر آمریکا در بیشکک، گاری لیندن رئیس آژانس توسعه بین المللی و اریک رودنزوف نماینده شورای امنیت ملی این کشور در حوزه آسیای مرکزی پیشنهاد امضای توافقنامه جدیدی بین 2 کشور همراه با افزایش یاری های اقتصادی مطرح شد.

علاوه بر این در اواخر ماه فوریه امسال دولت آمریکا از بازگشت 4.6 میلیون دلار دزدیده شده توسط قرمان بیک باکیف رئیس جمهور سابق قرقیزستان اطلاع داد و بیشکک علاقه مند به صرف این اموال در فعالیت های اجتماعی شد.

تقویت نفوذ واشنگتن بدون توافقنامه اساسی نیز ممکن است زیرا تحت نظارت آژانس توسعه بین المللی آمریکایی در قرقیزستان مؤسسه های اجتماعی با هدف حمایت از دموکراسی، یاری به جوانان و توسعه تجارت قرار دارند و به نوبه خود تمام این نیروهای انسانی در انتخابات مجلسی رأی خواهند داد.

سازمانی تحت حمایت مؤسسه های آمریکایی موسوم به اینترنیوز به دنبال توسعه خبرنگاری و ابزارهای اطلاع رسانی نیز در قرقیزستان فعال است و رسانه های پرمخاطب با آن همکاری می نمایند.

در بین برنامه های آژانس توسعه بین المللی آمریکا در قرقیزستان پروژه هایی که به طور مستقیم با انتخابات ارتباط دارند نیز واقع شده است و در چارچوب آنها اتباع قرقیز با نهادهای دولتی ارتباط گرفته و اطلاعات و آمار انتخاباتی را آنالیز می نمایند.

انقلاب رنگی سال 2004 در اوکراین با استفاده از همین تکنولوژی صورت گرفت و مردم علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری قیام کردند.

در انقلاب رنگی در سال 2003 در گرجستان نیز استفاده از ابزارهای مشابه دیده می گردد و در نتیجه این اقدامات میخائیل ساکاشویلی سیاستمدار غربگرا به قدرت رسید.

نظارت دائم بر فضای اطلاعاتی، فعالیت سازمان های غیردولتی برای کنترل نتایج انتخابات و دیگر ملاحظات برای انجام کودتا لازم می باشد و آژانس توسعه بین المللی آمریکا برای قرقیزستان تحولات مشابهی را در نظر گرفته است.

هدف اصلی تغییرات اخیر در قرقیزستان کاهش نفوذ روسیه در بیشکک و بازگشت پایگاه نظامی آمریکا در خاک قرقیزها است.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 138

به "آمریکا و انتخابات قرقیزستان؛ چشم یانکی ها کماکان دنبال ماناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا و انتخابات قرقیزستان؛ چشم یانکی ها کماکان دنبال ماناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید