خبرنگاران علت بالا آمدن آب های سطحی شهر غلامان خراسان شمالی معین شد

به گزارش آریا بلاگ، بجنورد- خبرنگاران- بخشدار غلامان شهرستان مرزی رازوجرگلان خراسان شمالی گفت: بالا آمدن آب های سطحی در بافت مسکونی به علت زهکشی نشدن بخش شمالی این شهر است.

خبرنگاران علت بالا آمدن آب های سطحی شهر غلامان خراسان شمالی معین شد

جواد جوانوش روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بررسی های زمین شناختی پیش از ساخت سد سومبار، گویای آن بود که تمامی زمین های بخش شمالی این شهر برای هدایت آبهای سطحی نیازمند زهکشی است اما، در این بین فقط زهکشی زمین های زراعی توسط جهاد کشاورزی اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 100 خانوار درگیر بالا آمدن آب های سطحی در منازل مسکونی هستند، گفت: پس از بازدیدهای اجرا شده مقرر شد تا کارشناسان شرکت مهندسین مشاور علل بالا آمدن آب های سطحی را بررسی کنند.

جوانوش افزود: اگرچه مردم این منطقه، سد سومبار غلامان را عامل این مشکل می دانند ولی بعد از بررسی های زمین شناسی مشخص شد، بالا آمدن آب های سطحی، ناشی از افزایش بارندگی ها در سال گذشته و عدم نفوذپذیری آب در خاک این شهر است.

بخشدار غلامان شرح داد: بعد از این بازدیدها و اقدامات کارشناسی مقرر شد برای جلوگیری از ورود آب های زیر سطحی در واحدهای مسکونی، شهرداری نسبت به اجرای کانالهای زهکشی و هدایت آبهای زیر سطحی به رودخانه اقدام کند.

وی افزود: اگرچه تا به امروز برخی از مسیرها توسط شهرداری، زهکشی شده است اما، شتاب بخشیدن به اجرای این طرح به علت تازه تاسیس بودن شهرداری غلامان و کمبود اعتبار امکانپذیر نیست.

جوانوش با اشاره به اعلام خسارت برخی از شهروندان مبنی نفوذ آب به دیوار منازل مسکونی، گفت: تا به امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان، از منزل 45 خانوار درگیر این مسئله بازدید کرده است، ولی هنوز خسارتی مبنی بر تخریب منازل مسکونی از سوی این نهاد به بخشداری اعلام نشده است.

بالا آمدن ناگهانی سطح آب های زیرزمینی، از 4 ماه پیش ساکنان بخش مرزی غلامان در شهرستان راز و جرگلان در شمال استان خراسان شمالی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش خبرنگاران این اتفاق که با بالا آمدن و سرریز فاضلاب های خانگی و نم زدگی در و دیوار منازل مسکونی همراه شده ساکنان منطقه را به این فرض رسانده که احتمالا نشتی آب از سد غلامان موجب بروز این شرایط شده است.

شهرستان مرزی رازو جرگلان 70 هزار نفر جمعیت دارد و بخش غلامان به مرکزیت شهری به همین نام، یکی از بخش های سه گانه این شهرستان محسوب می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3258

به "خبرنگاران علت بالا آمدن آب های سطحی شهر غلامان خراسان شمالی معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران علت بالا آمدن آب های سطحی شهر غلامان خراسان شمالی معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید