حدس برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کرگه شهرستان نهبندان

به گزارش آریا بلاگ، برآورد برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کُرَگَه شهرستان نهبندان نشان داد این بخش از محوطه فاقد هرگونه آثار تاریخی فرهنگی تحت الارضی است و باید از محدوده حریم محوطه کرگه خارج شود.

حدس برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کرگه شهرستان نهبندان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رقیه زعفرانلو، سرپرست هیان برآورد مشخص عرصه محوطه کرگه شهرستان نهبندان امروز دوشنبه 25 تیر با اعلام این خبر گفت: محوطه کُرَگَه در نزدیکی روستای چهار فرسخ از توابع شهرستان نهبندان واقع شده و متعلق به دورۀ اشکانی است.

به گفته این باستان شناس، عملیات برآورد و مشخص عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه در سال 1395 توسط احمد حیدری اجرا شده بود، اما با توجه به نزدیکی محوطه با محدوده ای که در گذشته مجوز آن برای پرورش آهو (بر اساس بررسی های سطحی) صادر شده بود، ساخت و سازهای مرتبط با استعلام مذکور متوقف و پیشنهاد شد برای رفع هر گونه ابهام، حفاظت از حریم پیشنهادی محوطه و همچنین مشخص تکلیف استعلام یاد شده، در آن بخش از زمین محوطۀ پرورش آهو که با حریم محوطۀ کرگه تداخل داشت عملیات برآورد انجام شود.

او با اشاره به اخذ مجوز برآورد از پژوهشکدۀ باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از حفر 8 گمانه با ابعاد یک و نیم در یک و نیم متر مربع خبر داد.

او اضافه نمود: همه گمانه در عمق 50سانتیمتری به خاک بکر رسید اما برای کاوش در یکی از گمانه ها تا عمق یک و نیم متر ادامه یافت اما در هیچ یک از آنها داده های فرهنگی به دست نیامد.

او اضافه نمود: همانطور که براساس بررسی ها و پیمایش های سطحی پیش بینی می شد، این بخش از محوطه فاقد هرگونه آثار تاریخی فرهنگی تحت الارضی است و باید از محدوده ای که به عنوان حریم محوطه کرگه در سال 1395 پیشنهاد شده بود، خارج شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 432

به "حدس برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کرگه شهرستان نهبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس برای اصلاح محدوده پیشنهادی حریم محوطه کرگه شهرستان نهبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید