اعتراض پولاد کیمیایی به پذیرش فیلم تختی در جشنواره، ملاک چیست؟

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، شامگاه چهارشنبه 10 مهرماه، نشست رسانه ای فیلم سینمایی معکوس به کارگردانی پولاد کیمیایی در پردیس سینمایی ملت و در خلال سی هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار گردید.

اعتراض پولاد کیمیایی به پذیرش فیلم تختی در جشنواره، ملاک چیست؟

کیمیایی در ابتدای این نشست گفت: این فیلم برای من به لحاظ تکنیکی فیلم سختی بود. باید بگویم یک بار کار ساخت این فیلم متوقف شد ولی تورج منصوری در مقام پشتیبان به من اعتماد کرد و کار را ادامه دادیم.

وی درباره اینکه چرا خودش به عنوان بازیگر در این اثر حضور نیافته است، اظهار کرد: دنیا بازیگری با دنیا کارگردانی فرق می نماید. برای مثال مل گیبسون با اینکه یک بازیگر خوبی است در فیلم خودش بازی نمی نماید. من هم به دلیل اینکه سرم بسیار شلوغ بود، در این اثر بازی نکردم. ضمن اینکه دوست داشتم کارگردانی را تجربه کنم.

کیمیایی اضافه کرد: درباره محمد خوشنام سرمایه گذار فیلمم هم باید بگویم با اینکه بسیاری از سرمایه گذاری در آثار ترسیده اند او که یک تاجر است پول های تمیزی وارد پروژه کرد و شجاعانه پای فیلم ایستاد.

خوشنام هم اظهار کرد: خوشحالم که فرصتی شده و خداوند یاری به من یاری نموده است تا در بین هنرمندان قرار بگیرم. یک بار من در چین در دفترم بودم فردی چینی به من زنگ زد و گفت دوست دارید سرمایه گذار یک فیلم باشید؟ من گفتم نه من یک تاجرم نه سرمایه گذار فیلم. البته او به من گفت آنکه دوست دارد تو سرمایه گذار فیلمش شوی یک ایرانی است که در نهایت ما جلسه ای با آقایان کیمیایی گذاشتیم و وارد این حوزه شدم. از سوی دیگر به یاد دارم ما در جوانی برای رزمنده های جنگ تئاتر بازی می کردیم و به نوعی با این حوزه آشنایی داشتم.

وی ادامه داد: من گله ای هم دارم؛ آقای تختی به جوانمردی در کشور ما شهره است بنابراین اگر تختی بود و این بی برنامگی امروز جشنواره را می دید حتما ناراحت می شد چراکه ما برای اکران رسانه ای برنامه ریزی نموده بودیم اما به ناگاه این اتفاق رخ داد. سی و هفت سال جشنواره برگزار می گردد اما می بینیم مثل سال های نخست برگزاری اجرا می گردد.

سپس کیمیایی درباره شخصیت پردازی کاراکترهای این اثر عنوان نمود: شخصیت پدر در این فیلم یک شخصیت مرموز و گمشده است. دوست نداشتم خیلی به آن بپردازم و می خواستم در یک ابهام باقی بماند. او فردی بود که خودش را برای آرمان های بزرگ فدا نموده و همین موضوع باعث نابودی زندگی شخصی او شده بود. ضمن اینکه پدر به عنوان یک کاراکتر در فیلم نبود بلکه او یک تیپ بود.

کیمیایی ادامه داد: به نظرم هیجان از سینمای ایران رفته بود و من حس کردم باید این فیلم را بسازم ضمن اینکه من به دنبال عنوان کارگردانی نبودم بلکه می خواستم تجربه کنم. من می خواستم داخل یک آپارتمان نروم و فیلمی بسازم که ضربان قلب ها را تند می نماید. به دنبال این بودم که فیلم در لایه های زیرین به نقد اجتماعی بپردازد.

سپس شهرام حقیقت دوست بازیگر معکوس گفت: من به خاطر این بی برنامگی هنوز فیلم را ندیدم و نمی توانم درباره نقشم چیزی بگویم تنها می توانم بگویم پولاد برای کار اولش، سوژه سختی را انتخاب کرد امیدوارم حاصل فیلم چیز درخوری شده باشد.

لیلا زارع دیگر بازیگر این اثر هم عنوان نمود: من تجربه زیستی نقشی را که ایفا کردم داشتم البته خیلی از دختران سرزمینم این تجربه را داشته اند.

سپس تورج منصوری فیلمبردار این فیلم شرح داد: به نظرم مسعود کیمیایی حرمت تفاوت آثارش با اثر پسرش را نگه داشته به طوری که من سر صحنه ندیدم که تغییری در فیلم پولاد بدهد.

پس از صحبت های منصوری، کیمیایی اعلام کرد: من نمی توانم بگویم از سینمای پدرم تاثیر نگرفته ام. من اقامه سینما را از پدرم یاد گرفته ام بنابراین نمی توانستم یک پز متفاوت به خودم بگیرم اما قهرمان داستان من با قهرمان فیلم پدرم تفاوت دارد. با این وجود نمی دانم ادامه فیلمسازی ام شبیه به پدرم می گردد یا نه اما می خواهم زاویه خودم را پیدا کنم.

علیرضا کمالی دیگر بازیگر معکوس هم با بیان اینکه فیلم را ندیده است، شرح داد: برای من جالب بود که پولاد می خواهد فیلم بسازد اما تم فیلم برایم بسیار جذاب بود به طوری که در سکانس های پایانی کیف کردیم.

سپس پولاد کیمیایی گفت: من چهارده سال در این حوزه بوده ام اما نمی دانم چرا عده ای با من خصومت دارند. نمی خواهم غر بزنم و دوست دارم حالم خوب باشد اما همه دوستان به مسایل ما تکه ای انداختند در حالی که ما فیلم را با پول های تمیز ساختیم. در فیلم من دو پلان به ممیزی خورد.

وی ادامه داد: چرا سانس ما باید جواب گردد؟ چون ما مظلوم هستیم؟ ما می دانیم این پول ها از کجا می آیند، اگر نجابت می کنیم دلیل نمی گردد بلد نباشیم. اتفاق امروز توهین آمیز بود چراکه حتی از ما اجازه هم نگرفتند. بر مبنای چه چیزی فیلم تختی دیده و انتخاب شده است؟ چون سعید ملکان آن را ساخته است؟ فیلم من از بیست روز پیش آماده بود اما من به عنوان فیلم اولی باید در بخش نگاه نو باشم اما افرادی باید در بخش سودای سیمرغ باشند که اصلا از کودکی در سینما نبودند، در حالی که من از کودکی در سینما بودم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 67

به "اعتراض پولاد کیمیایی به پذیرش فیلم تختی در جشنواره، ملاک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض پولاد کیمیایی به پذیرش فیلم تختی در جشنواره، ملاک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید