بورس بازی بلدید؟

به گزارش آریا بلاگ، یک کارشناس مالی با اشاره به این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش موثری در زندگی افراد دارد، گفت: متاسفانه همه افراد جامعه بورس و فرصت های آن را نمی شناسند.

بورس بازی بلدید؟

فریبا چاوش زاده تفتی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان این که از نظر اقتصادی بازار کشورها به چهار گروه اصلی شامل بازار کالا، بازار پول، بازار کار و بازار سرمایه می شود، شرح داد: در یک نگاه کلی نوع دارایی بازارها را می توان به دو نوع بازار دارایی های فیزیکی و بازار دارایی های اقتصادی تقسیم کرد به گونه ای که در بازار دارایی های فیزیکی خریداران و فروشندگان به مبادله دارایی هایی با ماهیت فیزیکی می پردازند و در بازار اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی به معامله اوراق ضمانت اقتصادی نظیر سهام و اوراق قرضه می پردازند.

وی توضیح داد: تاریخچه پیدایش بورس به قرن پانزدهم میلادی یعنی زمانی که بازرگانان و کسبه شهری در شمال غربی بلژیک در مقابل خانه بزرگ زاده ای بنام واندر بورس جمع می شدند و به داد و ستد کالا، پول و اوراق بهادار خود می پرداختند، بر می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که اولین بورس جهان در قرن هفدهم میلادی در یکی از شهرهای هلند تشکیل شد، گفت: در سال 1345 قانون تشکیل بورس در ایران تصویب و در بهمن 46 بورس تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به این که در سال 87 فرا بورس با هدف مبادله اوراق بهادار آغاز به فعالیت کرد، گفت: کار اصلی بورس اوراق بهادار این است که زمینه ای فراهم می آورد تا دو گروه از مردم به طور قانونی در یک فعالیت اقتصادی، شریک و علاوه بر تأمین نیازهای یکدیگر از منفعت و سود این فعالیت بهره مند شوند.

چاوش زاده، این دو گروه را سرمایه گذاران و سرمایه پذیران دانست و اعلام کرد: در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق بهادار شرکت های خصوصی و دولتی طبق قانونی تعیین خرید و فروش می شوند و به مرجعی برای جمع آوری پس اندازهای ریز و درشت مردم تبدیل شده است.

وی با بیان این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش مؤثری در زندگی افراد دارد، اظهار کرد: فعالیت در بورس فرصتی را فراهم می نماید تا وضعیت اقتصادی افراد بهبود یابد این در حالی است که همه افراد جامعه بورس را نمی شناسند و با نحوه سرمایه گذاری در آن آشنا نیستند.

چاوش زاده با اشاره به این که در چند سال اخیر مردم با راه های استفاده از اندوخته های خود آشنا نبودند و پس اندازهای خود را در بانک سپرده می کردند، اضافه کرد: امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری منابع اقتصادی به وجود آمده به طوری که ضمن حفظ ارزش دارایی باعث ارزش اضافه کرده آنان نیز می شود.

وی با بیان این که بورس با ایجاد فضایی مناسب و قانونمند شرایطی فراهم می آورد تا تمامی خواسته های طرفین با حفظ حقوق آنها میسر شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی هر فردی می تواند مالک تعدادی سهام شرکت شده و با سرمایه اندک خود در مالکیت یک شرکت بزرگ سهیم شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که ملاک سرمایه گذاران برای برای سرمایه گذاری علاوه بر کسب سود، مورد اطمینان و قانونی بودن مکان سرمایه گذاری و آگاه شدن از وضعیت سرمایه گذاری خود است، اضافه کرد: به همین منظور سرمایه گذاری در بورس می تواند فوایدی نظیر حفظ قدرت خرید سرمایه، ایجاد ارزش اضافه کرده، قابلیت نقد شوندگی، مشارکت در تصمیم گیری ها و اطمینان از مکان سرمایه گذاری را به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که قبل از هر سرمایه گذاری باید مواردی مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: نگاه به سرمایه گذاری باید بلندمدت باشد و تنها از سرمایه مازاد خود استفاده نمایند و از فروش همه دارایی خود برای سرمایه گذاری خودداری نمایند.

چاوش زاده با اشاره به این که در استمرار سرمایه گذاری نباید به شایعات توجه کرد، توضیح داد: در راستای کاهش ریسک در سرمایه گذاری باید سبد متنوعی از سرمایه گذاری تشکیل داد و به اطلاعیه های شرکت توجه شود.

این مسئول در خاتمه گفت: افراد برای یک سرمایه گذاری مناسب باید به صورت غیر مستقیم در بورس و به وسیله کارگزار، با علم و آگاهی و شناخت در خصوص سهام اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 77

به "بورس بازی بلدید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس بازی بلدید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید