خودرو هست، اما گران است

به گزارش آریا بلاگ، همزمان با فروش خودرو در کانال های خاص عرضه، بسیاری از مشتریان خودروسازان داخلی و حتی خارجی از به تعویق افتادن و بدقولی شرکت ها در تحویل خودروهایشان گلایه دارند.

خودرو هست، اما گران است

به گزارش خبرنگاران، روزنامه همشهری نوشت: در 4 ماه گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی متاثر از توقف فروش های فوری و تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان افزایش یافته اما مشاهدات خبرنگار همشهری در مراکز فروش خودرو در جاده مخصوص کرج و همچنین نمایشگاه های سطح شهر تهران نشان می دهد این روزها انواع خودروهای داخلی و خارجی در برخی مراکز خاص با قیمت روز بازار به تعداد بالا عرضه می گردد.

فروشندگان به خبرنگاران همشهری که در پوشش خریدار به این مراکز مراجعه نموده بودند، گفته اند آنها محصولات خودروسازان داخلی را در تفاهمی که با کارخانه ها دارند، به صورت بسته ای دریافت می نمایند. این گزارش می افزاید: انواع خودروهای داخلی در اینگونه مراکز خاص به صورت پلاک شده فروخته می گردد و خریدار باید بعدا مراحل انتقال پلاک و سند را، خود طی کند. در این مراکز، خودرو هم با شرایط فروش نقدی و هم با شرایط فروش اقساطی به مشتریان عرضه می گردد. برخلاف نمایندگی های خودروسازان، در این مراکز، تحویل خودرو فوری است. فراوانی تعداد خودروهای داخلی عرضه شده با قیمت بازار در این مراکز، عجیب به نظر می رسد. طبق مشاهدات خبرنگار ما، اغلب خودروهایی که این روزها با کاهش شدید تیراژ فراوری روبرو بوده اند، به شکلی انبوه در اینگونه مراکز عرضه می گردد. فروشندگان این مراکز عرضه خاص، مدعی اند خودروهایشان را از خود شرکت ها دریافت می نمایند؛ موضوعی که راستی آزمایی آن برای همشهری امکان پذیر نیست.

شرکت های خودروسازی و به تبع آن وزارت صنعت، در توجیه دلایل کاهش عرضه خودرو در بازار مدعی اند که کمبود قطعه موجب کاهش تیراژ فراوری خودرو شده است. آنها انگشت اتهام را به سوی تحریم ها نشانه می روند و می گویند به دلیل کمبود برخی قطعات دست کم 100هزار خودروی ناقص یا تجاری نشده در کف کارخانه های خودروسازی داخلی معطل مانده، اما تازه ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در 8 ماه سال جاری حاکی از آن است که در مجموع یک میلیارد و 646 میلیون دلار قطعات خودرو وارد کشور شده که از رشد 15.39 درصدی برخوردار بوده است.

عرضه نقد و اقساط انواع خودرو به نرخ روز

خبرنگار همشهری روایت می نماید: پس از تماس یکی از خوانندگان روزنامه مبنی بر وجود سوله ای وسیع در یکی از جاده های حومه تهران، با ظرفیت چند صد خودرو و عرضه انواع خودروهای داخلی و وارداتی به نرخ روز و تحویل فوری، راهی محل شدم؛ مرکزی که در آن انواع خودروهای صفر کیلومتر و پرتقاضا در معرض دید مشتریان قرار گرفته بود.

در بدو ورود 3 نگهبان به استقبالم آمدند و سؤال کردند با چه قصدی به مرکز مذکور مراجعه نموده ام. از آنجا که برای خرید خودرو با هیچ یک از کارشناسان مرکز مذکور هماهنگی ننموده بودم، منتظر ملاقات حضوری با یکی از کارشناسان ماندم. بعد از حضور او و اعلام قصد خرید یکی از محصولات کمیاب، به همراه این کارشناس به بخش فروش راهنمایی شدم؛ بخشی که در آن 15خانم و چند آقای جوان پاسخگوی تماس تلفنی مشتریان برای اعلام ضوابط و شرایط خرید و فروش خودرو بودند. اغلب آنها با تأکید بر احتمال تداوم افزایش روزانه قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی کوشش می کردند به وسیله مکالمه تلفنی مشتریان را به خرید سریع تر و واریز وجه مجاب نمایند. یکی از کارشناسان نیز از تأثیر اعلام قریب الوقوع قیمت های رسمی جدید خودروهای داخلی بر رشد قیمت ها در چند هفته اخیر اطلاع داد و تأکید کرد: قیمت های فروش خودرو در این مرکز، بر مبنای قیمت های نمایشگاه داران و عرضه نمایندگان عمده ای معین می گردد که قبلا خودروها را خریده و حالا به بازار عرضه می نمایند. او با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای عرضه انواع خودروهای داخلی و وارداتی به مشتریان با قیمت های روز به صورت نقد و اقساط وجود ندارد، اضافه کرد: دیروز قیمت پژو 206تیپ2 از 61 به 64 میلیون، اچ30 کراس دانگ فنگ از 92 به 107میلیون و نوع صندوقدار این خودرو به 140میلیون تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سمند ای اف سون 3میلیون تومان و پژو207 دنده ای و اتوماتیک تا 5 میلیون تومان بالا رفت.

به گفته این کارشناس، تحویل خودروهای عرضه شده در این مرکز به روز است اما نکته جالب آنکه خودروها به نام کارکنان این مرکز پلاک شده و با همین شکل به مشتری تحویل می گردد تا در مدت یک هفته پلاک خودرو و تا 20روز کاری (درصورت خرید نقدی) سند خودرو به مشتری منتقل گردد.

از یکی دیگر از کارشناسان مرکز مذکور در مورد چگونگی تامین خودروهای کمیاب داخلی پرسیدم که او گفت: با هر 3شرکت بزرگ خودروسازی داخلی کار می کنیم. آنها از پارکینگ ما استفاده می نمایند و سبدی (بسته ای) از آنها ماشین می گیریم. خبرنگار همشهری در خاتمه می نویسد: گوینده ادعاهایش را با قاطعیت مطرح می کرد اما آیا کسی هست که با همان قاطعیت صحت و سقم ماجرا را روشن کند؟

از کشف انبارهای مخفی تا تجمع مشتریان

همزمان با فروش خودرو در کانال های خاص عرضه، بسیاری از مشتریان خودروسازان داخلی و حتی خارجی از به تعویق افتادن و بدقولی شرکت ها در تحویل خودروهایشان گلایه دارند؛ چنانکه دیروز مشتریان رامک خودرو و نگین خودرو با تجمع روبه روی وزارت صنعت خواهان پاسخگویی مسئولان وزارتخانه در زمینه خرید محصولات این شرکت ها شدند. اما این خاتمه ماجرا نیست؛ به تازگی فیلمی از کشف انبار خودروهای یک نوع خودروی کراس اور چینی توسط برخی مشتریان این شرکت خودروسازی در شبکه های مجازی منتشر شد. در این فیلم مشتریان اعلام می نمایند تحویل خودروهای ثبت نامی آنها با تأخیر چندین ماهه روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 37

به "خودرو هست، اما گران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو هست، اما گران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید