آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان

به گزارش آریا بلاگ، کمتر کسی پیدا می گردد که طعم شیرین و جادویی توت فرنگی را دوست نداشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل علاقه به محصولات ارگانیک یا تمایل به باغبانی، به کاشت توت فرنگی در گلدان می پردازند. در این مطلب از سایت خبرنگاران کوشش می کنیم تا شما را با نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان، زمان کاشت و برداشت آن و شرایط محیطی مورد احتیاج این گیاه آشنا سازیم.

آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان

زمان مناسب برای کاشت توت فرنگی در گلدان

بوته های توت فرنگی را می توان در فصول پاییز و بهار کاشت و آنها را در اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار به دلیل خواب بودن گیاه، می توان برای کاشت در مکانی دیگر، جابه جا نمود. از این رو، مناسب ترین زمان برای کاشت توت فرنگی همین بازه زمانی است. در صورتی که گیاه را در فصل پاییز در گلدان کاشتید، تابستان آینده می توانید محصول آن را برداشت کنید. ولی در صورتی که بوته توت فرنگی را در بهار می کارید، برای قوی شدن گیاه باید گل های آن را بچینید. جوانه های توت فرنگی با کوتاه تر شدن طول روز در فصل پاییز پدیدار می شوند. ولی به دلیل سرمای هوا در زمستان، گل ها در فصل بهار آغاز به روییدن می نمایند.

مراحل کاشت

توت فرنگی گیاهی است که به هم فشرده و پرپشت رشد می نماید؛ بنابراین حتی اگر فضای کمی نیز در اختیار دارید، می توانید آن را پرورش دهید. مزیت کاشت توت فرنگی در گلدان در مقابل کاشت آن بر روی زمین این است که در این حالت حمله باکتری ها و قارچ ها به گیاه کاهش می یابد. کاشت توت فرنگی در گلدان به وسیله کاشت نشا صورت می پذیرد که در ادامه روش کاشت را به شما آموزش می دهیم.

1- خرید نشا توت فرنگی

نشا سالم توت فرنگی را باید از فروشگاه های معتبر باغبانی خریداری کنید. برای داشتن یک بوته توت فرنگی سالم باید یک نشا کاملاً سالم و سبز را تهیه کرد.

2- انتخاب گلدان برای کاشت نشا

مهم نیست که از یک شیشه مرباخوری یا یک جعبه به عنوان گلدان استفاده می کنید یا یک گلدان لاکچری! بلکه مهم این است که گلدان زهکش خوبی داشته باشد. سوراخ های زهکش می تواند در کف یا حتی کنار گلدان نیز باشند.

توت فرنگی ریشه کوچکی دارد و می توان آن را در گلدان های کوچک نیز کاشت. گلدانی با حداقل قطر 25 تا 30 سانتی متر و حداقل عمق 20 سانتی متر برای کاشت توت فرنگی مناسب است.

پیشنهاد می کنیم برای این کار از گلدان های مخصوص توت فرنگی موجود در فروشگاه های باغبانی بهره ببرید. گلدان مخصوص توت فرنگی دارای سوراخ های زهکش زیادی در انتهای گلدان است که باعث خروج آب اضافی می گردد و همچنین این گلدان ها قطر زیادی دارند تا توت فرنگی فضای کافی برای رشد داشته باشد.

3- تهیه خاک مناسب

توت فرنگی برای رشد به خاکی با بافت سبک احتیاج دارد. این خاک باید علاوه بر اینکه آب را در خود نگه می دارد، آب اضافی را نیز به خوبی از درون خود خارج کند. خاک مخصوص گلدان که در فروشگاه های باغبانی موجود است، برای کاشت توت فرنگی بسیار مناسب است.

4- آماده کردن بستر کاشت

بعد از تهیه خاک مناسب باید تقریباً دو سوم گلدان را با خاک پر کنید. گلدان را آهسته آبیاری کنید تا هنگامی که آب از انتهای گلدان خارج گردد. بعد از خارج شدن آب، حدود 5 تا 6 گودال با ارتفاع 2 تا 5 سانتیمتر ایجاد کنید. بین هر گودال باید دست کم 15 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد تا ریشه ها فضای مطلوب برای گسترش را در اختیار داشته باشند. دقت داشته باشید که خود گودال ها نباید بیش از 5 تا 7 سانتیمتر قطر داشته باشند.

5-انتقال نشا توت فرنگی به گلدان

بهترین کار، کاشت فقط یک نشا در هر گلدان است، مگر در صورتی که از گلدان های مستطیلی شکل دراز بهره ببرید که بتوان بین هر دو بوته فاصله مناسب را رعایت کرد.

پیش از اینکه نشا را درون گلدان قرار دهیم، بهتر است برای یک ساعت نشا توت فرنگی را در درون آب قرار داده تا به میزان لازم آب جذب کند. این کار باعث می گردد که نشا در زمان انتقال به گلدان، کمتر تحت تأثیر شرایط محیطی قرار گیرد.

برای آغاز به کاشت، نشا توت فرنگی را از فضای اولیه اش به آرامی بیرون بیاورید. سپس خاک اضافه چسبیده به ریشه را از آن بتکانید. سپس نشا مورد نظر خود را به آرامی درون گودال های تعبیه شده درون گلدان منتقل کنید. دقت داشته باشید که ریشه ها جدا یا دچار شکستگی نشوند.

6- پر کردن گلدان با خاک

بعد از اینکه کاشت و انتقال توت فرنگی به خاتمه رسید باید گلدان را با خاک پر کنید. سپس خاک گلدان را با دقت مقداری فشار دهید. دقت داشته باشید که گلدان باید تا سطح طوقه نشاها از خاک پر گردد؛ زیرا همیشه ساقه ها از طوقه بیرون میزنند. از این رو نباید آن را زیر خاک مدفون کنید.

7- آبیاری اولیه گیاه

بعد از کاشت توت فرنگی در گلدان، بلافاصله باید گلدان را تا آن جایی که ممکن است آبیاری کنید، به شکلی که آب اضافه از سوراخ های زهکش انتهای گلدان خارج گردد.

8- مراقبت از گیاه بعد از کاشت

  • برای مراقبت از توت فرنگی کاشته شده، ضروری است که خاک گلدان همیشه مرطوب نگه داشته گردد. البته این به آن معنا نیست که به یکباره و ناگهان مقدار زیادی آب به گلدان دهید؛ زیرا این کار باعث خراب شدن گیاه شما خواهد شد.
  • سطح خاک گلدان خود را با کاه و یا خاک اره بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ گردد و میوه ها با سطح خاک تماس نداشته باشند.
  • نکته قابل توجه دیگر این است که باید گلدان توت فرنگی خود را در مکانی از منزل خود قرار دهید که نورگیر باشد. گیاه توت فرنگی برای رشد کافی به محلی گرم و پر نور احتیاج دارد. در صورتی که در فصل پاییز و زمستان توت فرنگی کاشته اید، توصیه ما این است که گلدان خود را در کنار بخاری یا یک منبع گرمایی دیگر قرار دهید.

شرایط محیطی برای رشد توت فرنگی در گلدان

1- خاک

بهترین نوع خاک جهت کاشت توت فرنگی در گلدان ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس، ورمی کمپوست است. (استفاده از خاک گلدانی موجود در گلخانه های باغبانی نیز برای کشت توت فرنگی مناسب است.)

2- هرس کردن گیاه

ضروری است ساقه های رونده را در فصل رشد کوتاه کنید. رشد ساقه های رونده باعث می گردد بوته اصلی ظریف و نازک شده و میوه دهی کاهش پیدا کند.

3- آبیاری

میزان آب مورد احتیاج گیاه، متوسط است. در زمانی که چند سانتی متر بالایی خاک گلدان توت فرنگی تان خشک شد، گیاه را مجدداً آبیاری کنید. آبیاری را به نحوی انجام دهید که نه گیاه دچار حالت غرقابی گردد و نه اینکه چند روز بی آب بماند و شاخه هایش پژمرده گردد؛ به خصوص اگر در هنگام میوه دهی است. در هوای خشک و گرم، گیاه به آبیاری منظم تر و روزانه احتیاج دارد و هر چه توت فرنگی تان عظیم تر گردد نیز دفعات و میزان آبیاری آن افزایش می یابد. گفتنی است که خاک گلدان زودتر از خاک باغچه خشک می گردد.

4- نور

این گیاه برای رشد مناسب به میزان زیادی از نور خورشید احتیاج دارد. برای کاشت توت فرنگی، گلدان را بعد از کاشت در محلی نورگیر مانند تراس یا پشت پنجره قرار دهید. البته این گیاه می تواند در سایه نیز رشد کند؛ اما در نور مستقیم خورشید رشد بهتری دارد. از این رو، در صورتی که شما قادر نیستید گلدان خود را در یک پنجره جنوبی بگذارید، می توانید برای رشد آن یک نور مصنوعی ایجاد کنید.

5- احتیاج به کود دهی

گیاه توت فرنگی را در فصول رشد هر 3 تا 4 هفته یکبار کود دهی کنید تا به رشد آن یاری گردد.

6- عمر مفید بوته

اگر هم به بهترین شکل از گیاه خود مراقبت کنید نهایتاً به مدت 3 الی 4 سال توانایی رشد دارد و بعد از این مدت باید بوته توت فرنگی جدیدی بکارید.

7- درجه حرارت

گیاه توت فرنگی در فضاهای سرپوشیده، بیشترین رشد را در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد دارد، ولی دماهای کمتر و بیشتر را نیز می تواند تحمل کند. دمای مطلوب محیط برای رشد توت فرنگی 15 درجه سانتی گراد است. دقت کنید که کاهش یکباره درجه حرارت می تواند به گیاه آسیب های شدیدی بزند.

8- آفات و بیماری ها

آفات و پرندگان ممکن است به گیاه توت فرنگی شما حمله نمایند. برای محافظت از توت فرنگی خود از توری یا فنس بهره ببرید. برای نابود کردن آفات می توانید از سموم ارگانیک نیز استفاده نمایید. همچنین برای جلوگیری از ورود حلزون پای گیاهتان سنگ ریزه یا پوست تخم مرغ بریزید.

زمان و نحوه برداشت توت فرنگی

برداشت توت فرنگی در تمامی طول سال، به صورت مداوم انجام می گردد. برداشت توت فرنگی باید در اوقاتی از روز که هوا خنک تر است صورت گیرد (صبح ها و عصرها). برداشت ها را باید زمانی انجام دهید که میوه ها به صورت کامل قرمز شده باشد. همچنین باید بلافاصله بعد از برداشت، محصول را بسته بندی نموده و در جایی نگهداری کنید.

ضروری است برای کمتر آسیب دیدن میوه، آن را همراه با مقداری از دم برداشت کنید. به علت آسیب پذیری شدید میوه، باید آن را در جعبه های کم عمق بسته بندی کرد و در هنگام حمل و نقل با دقت مراقب آن ها بود. همچنین گفتنی است، در زمانی که میوه توت فرنگی قرمز شد، یک روز دیگر به میوه اجازه دهید تا آبدارتر و خوشمزه تر گردد، سپس برای برداشت آن اقدام کنید.

سخن آخر

در این مقاله با شرایط و نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان آشنا شدید. از نظر شما چگونه می توانیم بوته توت فرنگی سالم تری داشته باشیم؟ چگونه باردهی بوته خود را افزایش دهیم؟ برای نگهداری طولانی مدت میوه توت فرنگی چه پیشنهاداتی دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران سایت خبرنگاران به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید نحوه کاشت فلفل دلمه ای و روش کاشت کاهو در گلدان را نیز در خبرنگاران بیاموزید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7245

به "آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش کاشت توت فرنگی در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید