افراد این قبیله می توانند 13 دقیقه زیر آب بمانند!

به گزارش آریا بلاگ، توانایی عجیب قبیله باجائو

افراد قبیله باجائو هزاران سال است که در آب های جنوب شرقی آسیا سرگردان اند، افرادی که در قایق زندگی می نمایند و مدت هاست که برای ماهی گیری به اعماق آب می روند. این مردمان توانایی عجیب و منحصربفردی دارند که آن ها را از دیگر مردمان جهان متمایز نموده است: آن ها می توانند برای ماهی گیری مدت ها زیر آب بمانند بدون اینکه احساس خفگی نمایند! اما آدم های عادی بدون کپسول اکسیژن بیشتر از چند دقیقه در زیر آب دوام نمی آورند. فکر می کنید چه چیزی باعث این توانایی عجیب در مردم این قبیله شده است؟ تا همین چند سال پیش هیچ کس نمی دانست که چطور این افراد می توانند در زیر آب برای مدت های طولانی نفس شان را نگه دارند! اما امروز تحقیقات به نتایج جالبی رسیده که در ادامه درباره آن بیشتر حرف می زنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

افراد این قبیله می توانند 13 دقیقه زیر آب بمانند!

طبق مطالعاتی که اخیرا توسط دانشگاه کمبریج صورت گرفته افرادی که در قبیله باجائو زندگی می نمایند نسبت به قبایلی که در خشکی هستند 50 درصد طحال بزرگ تری دارند، ویژگی ای که نقش مهمی را نگه داشتن تنفس آن ها در زیر آب بازی می نماید. این خصوصیت نقشی کلیدی در واکنش شیرجه دارد، منظورمان از واکنش شیرجه یک جور عکس العمل غیر ارادی است که این توانایی را در پستانداران ایجاد می نماید تا در زیر آب تنفس خود را بهینه نمایند.

این واکنش به پستانداران اجازه می دهد تا در محیط هایی که اکسیژنی وجود ندارد تا چند دقیقه به حیات ادامه دهند: در این مواقع ضربان قلب کند می گردد، رگ های خونی تا حد ممکن منقبض می شوند تا خون برای ارگان های حیاتی حفظ گردد، در این بین طحال هم منقبض می گردد تا سلول های خونی اکسیژن دار بیشتری را وارد جریان خون کند اینجاست که در آدم های معمولی طحال می تواند سطح اکسیژن خون تا 9 درصد بالا ببرد اما در مردمان قبیله باجائو این درصد خیلی بیشتر از این حرف هاست! این عضو به این افراد یاری می نماید تا اکسیژن را به طور بهینه استفاده نمایند و در نتیجه مدت بیشتری در زیر آب بمانند.

تا به حال دانشمندان به نقش این عضو در قدرت غواصی انسان ها پی برده بودند اما اینکه چه ارتباطی بین اندازه این عضو و توانایی غواصی وجود دارد هیچ وقت تا به حال اندازه گیری نشده بود.

به گفته یکی از محققان، اطلاعات زیادی درباره فیزیولوژی و ژنتیک طحال در دست نیست اما محققان دست کم این نکته را می دانند که پستاندارانی مثل فک ودل طحال بسیار بزرگی دارند، محققان با دیدن این ویژگی آن را به انسان ها هم مرتبط کردند و به نتایج مشابهی رسیدند. یکی از محققان چندین ماه را با مردمان باجائو در اندونزی گذراند و نمونه های ژنتیکی و عکس برداری های زیادی از آن ها گرفت و نتیجه آزمایشات خود را با قبایلی که در خشکی زندگی می کردند مقایسه کرد.

آنالیز های دی ان ای نشان می دهد که مردمان این قبیله ژنی به اسم PDE10A دارند که در مردمان قبیله سالوآن که در خشکی زندگی می نمایند این ژن وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که این همان ژنی است که اندازه طحال مردمان این قبیله را با تنظیم سطح هورمون تیروئید تغییر داده است. به نظر محققان بدن مردمان باجائو برای اینکه با زندگی در دریا سازگاری پیدا کند و خودش را به این نوع زندگی وفق دهد سطح هورمون تیروئید را افزایش داده و در نتیجه اندازه طحال بزرگ تر شده است. با مشاهده موش های آزمایشگاهی تعیین شده که هورمون تیروئید و اندازه طحال ارتباط مستقیمی با هم دارند؛ اگر به طور ژنتیکی هورمون تیروئید T4 از بین برود اندازه طحال موش ها کوچک تر می گردد اما با تزریق T4 این اتفاق کاملا برعکس می گردد.

مردمان باجائو برای انجام مسابقه به زیر آب نمی روند پس نمی توانیم دقیقا بگوییم که آن ها چه مدت می توانند در زیر آب بمانند. اما توانایی غواصی آن ها افسانه ای ست به طوری که یکی از آن ها به محققان گفته که می تواند تا 13 دقیقه در زیر آب بمانند. مردمان این قبیله می توانند 60 درصد از یک روز را در زیر آب بمانند و تا عمق 70 متری آب هم بروند اما جالب است که برای این کار فقط از یک عینک و یک وزنه استفاده می نمایند تا سرعت به زیر آب رفتنشان بیشتر گردد. اینکه بگوییم توانایی افسانه ای مردمان این قبیله فقط به خاطر اندازه غیر عادی طحال آن هاست کمی سخت است اما طبق مطالعه دانشگاه انگلیس این عضو نقش زیادی در این اتفاق دارد.

سازگاری تدریجی مردمان این ناحیه به زندگی در آب درست مثل قبیله موکن است که در سواحل تایلند و میانمار زندگی می نمایند آن ها توانایی خارق العاده ای در دیدن اشیاء زیر آب دارند که به آن ها یاری می نماید حلزون های دریایی ریز و دیگر غذاهای دریایی را از کف اقیانوس در عمق 22 متری جمع آوری نمایند و به روی آب بیاورند.

بیشتر افراد قبیله باجائو در جزایر مختلف اندونزی پراکنده هستند و به توانایی خارق العاده در نگه داشتن تنفس معروفند. قبلا تعیین شده بود که کسانی که در ارتفاع بالا زندگی می نمایند حجم ریه بیشتر و عضله قلب بزرگ تری دارند برای همین است که افراد بومی نپال می توانند بدون کپسول اکسیژن قله هیمالیا را فتح نمایند.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 1161

به "افراد این قبیله می توانند 13 دقیقه زیر آب بمانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد این قبیله می توانند 13 دقیقه زیر آب بمانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید