بیوگرافی خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا

به گزارش آریا بلاگ، خداداد عزیزی زاده 1 تیر 1350 - فریمان بازیکن فوتبال سابق اهل ایران و تیم ملی فوتبال ایران است. در ادامه به شرح بیوگرافی خداداد عزیزی می پردازیم.

بیوگرافی خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا

بیوگرافی خداداد عزیزی

خداداد عزیزی زاده 1 تیر 1350 بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران است. او متولد روستای چشمه ایلخی از توابع فریمان در استان خراسان رضوی است که همراه خانواده اش در سن پنج سالگی به مشهد مهاجرت کرد. خداداد در محله کوی رضائیه مشهد زندگی می کرد. در کودکی با کفشهای لنگه به لنگه فوتبال بازی می کرد. در سن 14 سالگی به همراه برادرش به کار بنایی می پرداخت تا هزینه زندگی خود را تأمین کند؛ و سرانجام مادرش را به دلیل عدم توانایی مالی برای درمان در سال 69 از دست داد. او دارای یک دختر به نام فاطمه و یک پسر به نام امیرحسین است.

وی در حال حاضر وضع مالیخوبی دارد او 47 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال ایران انجام داده و 11 گل نیز به ثمررسانده است. او در سال 1996 به عنوان بازیکن برتر کنفدراسیون فوتبال آسیا و در همانسال به عنوان ارزشمندترین بازیکن جام ملت های آسیا انتخاب شد و نقش مهمی در صعود ایرانبه جام جهانی 1998 داشت.

ورود به دنیای فوتبال

خداداد عزیزی فوتبال حرفه ای رابا تیم ابومسلم آغاز کرد، در سال 1371 برای گذراندن سربازی به فتح تهران پیوست. ازسال 1374 به بهمن پیوست در سال 1375 به عنوان بازیکن کمکی برای پرسپولیس در جام باشگاه هایآسیا بازی کرد و پس از درخشش در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا1996 و انتخاب به عنوان ارزشمندترین بازیکن این مسابقات و چندی بعد کسب عنوان بهترینبازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم فوتبال کلن در دسته اول بوندس لیگا آلمانپیوست.

خداداد تا سال 2000 در این تیمبازی کرد و پس از آن یک فصل در سن خوزه ارث کوئیکز در ام ال اس لیگ حرفه ای فوتبالآمریکای شمالی و یک فصل در النصر در لیگ امارات بازی کرد و در سال 1380 در بازگشستبه ایران به تیم پاس تهران پیوست. اختلاف او با میروسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی باعثشد تا از ترکیب تیم ملی برای مقدماتی جام جهانی 2002 کنار گذاشته شود. او پس از آن در سال 1384 برای تیمدسته اولی عقاب و در نیم فصل دوم لیگ 85-1384 برای تیم راه آهن توپ زد و پس از آن از بازیکنی فوتبالخداحافظی کرد.

مربی گری خداداد عزیزی

عزیزی پس از خداحافظی از فوتبالتوسط تیم ابومسلم به عنوان رئیس سازمان فوتبال انتخاب شد و بعد به مربیگری و در نهایتسرمربیگری تیم رسید، اما اختلافات او با مدیران باشگاه، صراحت لهجه و نتایج ضعیف تیمموجب شد تا در ابتدای لیگ 86 از سرمربیگری تیم اخراج شود. یکی از عجیب ترین اقداماتاو در دوران هدایت ابومسلم بیرون آوردن یکی از بازیکنان از ترکیب و ده نفره کردن تیمبود.

عزیزی در همان سال در اولین دورهالمپیاد ایرانیان دوباره به زمین چمن بازگشت و به عنوان کاپیتان تیم استان خراسان رضویبرای این تیم به میدان رفت. عزیزی پس از آن مدیر فنی تیم دستهاولی پیام خراسان شد و توانست این تیم را به لیگ برتر کشور بیاورد، او در هفته هایآغازین فصل 87-88 مربیگری این تیم را برعهده داشت که به دلیل مسائل مالیتیم از فعالیت خود کناره گرفت.

خداداد عزیزی معروف به غزال تیزپای آسیا

در بازی با تیم ملی استرالیا، پساز یک ماراتن طولانی برای رسیدن به جام جهانی 98 فرانسه، خداداد عزیزی برای تیم ملیایران گلزنی کرد و از آن تاریخ به بعد لقب غزال تیزپای آسیا را گرفت. هرچند که نتیجهبازی 8 آذر 1376 خورشیدی با تساوی 2-2 خاتمه یافت، ولی به علت صعود تیم ایران به جام جهانی برایخیلی از ایرانی ها از برد شیرین تر بود و باعث شادی و پایکوبی در سطح شهرهای ایرانشد.

ماجرای قلیان کشیدن فوتبالیست ها

وی در گفتگویی اعلام نمود: اغلبفوتبالیست های جوان قلیان می کشند. منتهی توصیه بنده این است که این کار را در آخرشب بکنند و تا صبح و ساعت 4 بامداد دنبال قلیان کشیدن نباشند!. او مصرف دخانیات راامری شخصی معرفی کرده است که ربطی به کسی ندارد… وی همچنینمدعی شد که: از سال 84 بطور مرتب قلیان می کشم

مجله اینترنتی خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2843

به "بیوگرافی خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی خداداد عزیزی، غزال تیزپای آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید