تور لحظه آخری تایلند: سفر با کشتی کوچک؛ برترین راه گردش در جزایر تایلند

به گزارش آریا بلاگ، سفر دریایی با کشتی های کوچک به جزایر جنوبی تایلند، مزیت های متعددی دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از تخریب محیط زیست و یاری به اقتصاد محلی اشاره نمود.

تور لحظه آخری تایلند: سفر با کشتی کوچک؛ برترین راه گردش در جزایر تایلند

با تور لحظه آخری تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا تایلند را ببینید.

کشتی های کروز سنتی تقریبا همه مشابه هم هستند؛ به طوری که هزاران مهمان در یک شهر شناور گشت می زنند، صدف می خورند و سپس به تماشا جاهای تماشای نظیر ونیز و سانتورینی برده می شوند. این نوع سفر، خسته نماینده است؛ اما کسانی که در پی تعطیلات دریایی آسان و همه جانبه هستند، به ندرت این روش را زیر سوال می برند. با این حال، سفرهای دریایی منشأ بسیاری از مشکل های مرتبط با سفر هستند و معضل رو به رشد اورتوریسم در مقاصد ساحلی را تشدید می نمایند. در هر صورت سفرهای دریایی فقط به جابه جایی تعداد زیادی جهانگردی بین مقاصد پربازدید خلاصه نمی گردد و تخلیه زباله های انسانی در بنادر را به همراه دارند و فرهنگ شهرهای کوچک را به حدی تحت الشعاع قرار می دهند که آن ها چاره ای ندارند جز اینکه به طور کامل تغییر نمایند تا بتوانند از پس انتظارات خیل عظیمی از جهانگردان برآیند.

خوشبختانه، سفرهای دریایی خاصی برای مسافران اخلاق مدار و جسور نیز وجود دارد؛ کسانی که می خواهند سفر در دریا را به شکل هدفمند تری تجربه نمایند و در عین حال بتوانند مقاصد معروفی نظیر تایلند را از منظری کاملا منحصربه فرد و به دور از ازدحام جهانگردان ببینند. مسافرت با کشتی های کروز کوچک واقعا چه تفاوتی با سایر سفرهای دریایی معمول دارد؟ در این مقاله از خبرنگاران، تجربه سفر به جزایر جنوبی تایلند با کشتی های کوچک را با شما در میان می گذاریم تا اطلاعات بیشتری از این نوع سفر به دست آورید.

سفر دریایی با کشتی کوچک چگونه است؟

در سفر با کشتی کوچک، درست مثل هر سفر دریایی دیگری، مسافران در ساحل سوار کشتی شده و به شهرهای بندری برده می شوند؛ اما جزئیات حدفاصل این دو اتفاق در حد قابل توجهی فرق دارد و از سوارشدن به کشتی آغاز می گردد. به عنوان مثال کشتی ای به نام پانوراما 2 (Panorama II) به جای اینکه چند هزار مسافر سوار کند، فقط 48 مسافر با خود حمل می نماید؛ هرچند که می تواند بیش از دو برابر این تعداد مسافر را داشته باشد. به این ترتیب، مسافران می توانند با افراد روی عرشه از جمله خدمه رفیق شوند و متعاقبا تجربه ای به دست آورند که بسیار شخصی است که از این نظر می تواند گزینه ای عالی برای مسافران انفرادی باشد.

فعالیت هایی که در طول سواری با این کشتی برای مسافران تدارک دیده شده است، از کلاس های آشپزی تایلندی تا دورهمی های شبانه زیر نور کشتی های عبوری را در بر می گیرد. بخش اعظم زمانی را که مسافران روی عرشه می گذرانند، به خوردن غذا یا استراحت کردن اختصاص می یابد و شب ها که حرکت کشتی بیشتر می گردد، مسافران خواب هستند. هنگام شام، راهنماهای محلی که در طول سفر کنار مسافران در کشتی می مانند، آموزش هایی درباره فرهنگ و بوم شناسی مردم و محیط دریای آندامان در اختیارشان قرار می دهند تا با این کار آن ها برای فعالیت های آبی یا ساحلی پیش رو آماده شوند. علاوه بر این، راهنماها به مسافران می گویند که چطور می توانند جهانگرد خوب و مسئولی باشند. تعداد کم مسافران این امکان را به آن ها می دهد تا هر تعداد سوالی که داشتند از راهنماها بپرسند. همین اشخاص راهنما در طول گشت وگذار در شهرها، مسافران را راهنمایی می نمایند و نکته هایی را به آن ها می گویند که در جمعیت های بزرگ عملی نیست.

یکی از به یادماندنی ترین لحظه های سفر به تایلند، دیدار با مردم موکن (Moken) است؛ گروهی دریانورد با اصالت آسترونزیایی که زندگی نیمه عشایری و جامعه ای شکارچی-گردآورنده دارند. اصلی ترین روش معیشت آن ها تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و حیوانات حیات وحش است. بازدید از جزیره کوه سورین (Koh Surin) به واسطه وجود این اقلیت قومی، از حساسیت بالایی برخوردار است و در نتیجه با تعداد مسافرانی بیشتر از کشتی پانوراما 2، امکان بازدید از آن وجود ندارد. راهنماها در طول این بازدید، داستان هایی از این مردم مطرح نموده و کل این تجربه را خیلی مختصر برگزار می نمایند تا باعث آزار مردم محلی نگردد.

سفر دریایی با کشتی کوچک چه مزایایی دارد؟

لنگرانداختن در نزدیکی شهرها و سواحلی که امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ تر از پانوراما 2 وجود ندارد، مزیت فوق العاده ای برای سفر دریایی با کشتی کوچک به شمار میرود. علاوه بر این، دیگر لزومی ندارد که مسافران این کشتی های کوچک از فعالیت های استانداردی پیروی نمایند که برای بازدید هم زمان هزاران مسافران گذاشته شده است و به این ترتیب می توانند به مکان هایی نظیر روستای بان تالای نوک (Baan Talay Nok) سر بزنند که در اثر سونامی سال 2004 تخریب شده بود و در جریان حال و روز مردمی قرار بگیرند که تحت تأثیر این اتفاق غم انگیز بودند و در صورتی که وقت کافی داشته باشند، از آن ها راجع به شرایط و نحوه بازگشت به زندگی شان سوال نمایند. وقتی نگران این نباشید که از ترس جاماندن از کشتی باید به سرعت به عرشه برگردید، حتی فعالیت کوچک و بی اهمیتی مثل دنبال کردن بزمجه ها در کوه سورین تای نیز بسیار لذت بخش می گردد.

کشتی های مسافربری کوچک، فعالیت های بیشتری را برای مسافران تدارک می بینند؛ به طوری که امکان بازدید طولانی تر از ساحل و انجام فعالیت های آبی متعدد برای سرگرم شدن نیز وجود دارد. همین ویژگی کشتی های کوچک باعث می گردد که افراد با سن وسال و توانایی فیزیکی مختلف دوست داشته باشند که در فعالیت های ساحلی شرکت نمایند.

سفر با کشتی های کوچک چه تأثیری بر زمین و مردم محلی می گذارد؟

کشتی های مسافربری بسیار بزرگ می توانند بارها و بارها مسافران بسیار زیادی را در یک منطقه جابه جا نمایند؛ موضوعی که معضل اورتوریسم را تشدید می نماید و به تبع آن، به محیط زیست و زندگی مردم محلی آسیب می زند. با اینکه کشتی های مسافربری کوچک نگران حاشیه سود خود هستند؛ قطعا آسیبی که 1000 یا 10 هزار مسافر به یک منطقه غواصی می زنند، با 48 مسافر اتفاق نمی افتد. ضمن اینکه در چنین مواردی، تمرکز مسئولان فقط روی آشپزی معطوف نیست و از همین رو دورریز موادغذایی بسیار کمتر و محدودتر می گردد. در واقع این کشتی ها روی غذاهای محلی تمرکز می نمایند و آن را به عنوان یک تجربه فرهنگی در اختیار مسافران قرار می دهند.

در جایی مثل روستای بان تالای نوک، مردم محلی نحوه تهیه غذا را به بازدیدنمایندگان نشان می دهند و از آن ها می خواهند تا در بازکردن نارگیل یاری نمایند و روی آتش، خوراکی های شیرین و خوشمزه بپزند. این روش به اقتصاد محلی یاری می نماید و در عین حال روش های جلوگیری از پسماند موادغذایی را به مسافران آموزش می دهد و در نهایت اینکه تجربه ای فوق العاده خوشمزه را برای آن ها رقم می زند. به این ترتیب، روش مذکور هم برای مردم محلی و هم مسافران بسیار مفید و مناسب است.

کشتی سواری در میان سواحل ماسه ای سفید و صخره های آهکی جزایر تایلند در دریای آندمان به این معنا است که تأثیر مخرب این نوع سفر بر محیط زیست و زندگی مردم به حداقل می رسد. این اتفاق به وسیله گروه های کوچک جهانگردان میسر می گردد؛ چراکه برای جابه جایی آن ها به وسایل نقلیه کوچک تر احتیاج است و از طرفی باعث حمایت از اقامتگاه ها و رستوران های محلی می گردد.

وقتی افراد آگاه می توانند به مسافران تور تایلند نشان دهند که چطور یک مسافر مسئول باشند، کار مسافران بسیار آسان تر می گردد. ضمن اینکه بازدید از جزایر جنوبی تایلند لذتی دوچندان پیدا می نماید؛ زیرا مسافران می دانند چه کاری انجام دهند تا زیبایی این منطقه ها در اثر بازدید آن ها خدشه دار نگردد و به همان مقدار زیبا باقی بمانند.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 9316

به "تور لحظه آخری تایلند: سفر با کشتی کوچک؛ برترین راه گردش در جزایر تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور لحظه آخری تایلند: سفر با کشتی کوچک؛ برترین راه گردش در جزایر تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید