لازک و لیزیک؛ هر دو نوع جراحی چشم را بهتر بشناسید

به گزارش آریا بلاگ، نمناک/لیزیک و لازک دو عمل جراحی اصلاحی چشم با استفاده از لیزر است که به درمان مسائل نزدیک بینی، دور بینی و آستیگمات یاری می نماید. هر دو بخشی از قرنیه را برای اصلاح بینایی دچار تغییر شکل می نمایند.

لازک و لیزیک؛ هر دو نوع جراحی چشم را بهتر بشناسید

لیزیک یکی از رایج ترین جراحی های چشم محسوب می شود که بیشترین احتمال موفقیت را دارد. زمان بهبودی و ریکاوری فرد کوتاه است و در نتیجه می تواند به راحتی به انجام فعالیت های روزانه خود، در عرض یک الی دو روز برشود. مطالعات نشان می دهد که 95 درصد از افرادی که عمل لیزیک انجام داده اند، از نتایج آن و بینایی خود رضایت دارند.

اما همه افراد گزینه مناسبی برای جراحی لیزیک نیستند و در برخی موارد عمل لازک پیشنهاد می شود. لازک یک جراحی با هجوم کمتر است و برای برخی از افراد مناسب تر می باشد. به همین دلیل ممکن است جراح به جای لیزیک پیشنهاد کند که لازک انجام دهید.

در عمل لیزیک جراح یک برش را با لیزر روی قرنیه انجام می دهد اما چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک گفته ایم در لازک، لایه خارجی قرنیه برداشته شده و سپس جابجا می شود و چند روز احتیاج دارد تا چشم بتواند خودش را بازسازی کند. لازک برای افرادی مناسب است که لایه قرنیه آن ها نازک است و بافت آن به قدری نیست که بتوان در عمل لیزیک روی آن برش ایجاد کرد.

در هر دو عمل لازک و لیزیک، اصلاح بینایی فرد به شکل مشابه بهبود پیدا می نماید و هر دو نتایج مثبت دارند و در نتیجه جراحی چشم می تواند معین کند که کدام یک برای شما مناسب تر است.

تفاوت لیزیک و لازک چیست؟

هر دو شکلی از جراحی های اصلاح بینایی هستند و قرنیه را به طور دائمی تغییر شکل می دهند. تفاوت اصلی این است که در لیزیک ، برش قرنیه ایجاد می شود اما در لازک لایه سطحی قرنیه را شل می نمایند، آن را حرکت می دهند و دوباره به جایی که باید وصل می نمایند و قرنیه بعد از 4 الی 5 روز خودش را بازیابی می نماید. در این زمان ممکن است ناراحتی هایی توسط فرد احساس شود و بینایی او چند روز دیرتر از لیزیک بهبود پیدا کند.

بعد از لیزیک قسمت برش قرنیه دوباره بعد از 24 ساعت سر جای خود جوش می خورد و بینایی بعد از چند ساعت بهبود پیدا می نماید. لیزیک معمولا دوره بهبودی کوتاه تر و سریع تری نسبت به لازک دارد و سختی و مسائل آن هم کم تر است. تفاوت بین این دو بسیار کم است و نتیجه نهایی آن ها یکسان است و هر دو احتمال بالایی از موفقیت در عمل را دارند.

باور و عقیده عموم بر این است که جراحی لازک برای افرادی مناسب است که به طور فعال ورزش می نمایند و مدام سر خود را تکان می دهند و در نتیجه احتمال پارگی در کاسه چشم در عمل لیزیک به دلیل برش، به مقدار بسیار کمی وجود دارد. به همین دلیل پزشک عمل لازک را انتخاب می نماید.

البته برخی از جراحان بر این عقیده هستند که عمل لیزیک برای مسائلی مثل نزدیک بینی تاثیر بیشتری نسبت به لازک دارد. برخی دیگر از متخصصان نیز بر این عقیده هستند که به طور کل خطر و ریسک لازک از جراحی لیزیک کمتر است اما در هر صورت، هر دو جراحی ریسک بسیار پایینی دارند و فواید زیادی را با کمترین عوارض جانبی به چشمان شما می رسانند و در نهایت پزشک متخصص با این آنالیز ها می تواند یکی از آن دو را برای شما انتخاب کند.

مزایا و معایب لیزیک چشم

مزایای لیزیک

بهبودی سریع بعد از 24 ساعت با وضوح دید چند ساعت بعد از جراحی اتفاق می افتد.

بینایی معمولاً بعد از جراحی به 20/40 یا حد بالاتر می رسد.

انجام جراحی سخت نیست و به راحتی و با درد کم اتفاق می افتد.

احتمال مسائلی مثل تاری دید در آن کمتر است .

معایب لیزیک

خشکی چشم یک عارضه جانبی رایج است.

ممکن است به دلیل برش قرنیه، سختی های ایجاد شود.

ممکن است بر اثر آسیب دیدگی، برش قرنیه دچار جابجایی شود.

مزایا و معایب لازک چشم

مزایای لازک

برای قرنیه نازک مناسب است.

خشکی چشم کمتر در آن اتفاق می افتد .

خطراتی مثل برداشتن لایه بیش از حد از قرنیه در آن وجود ندارد.

بینایی بعد از جراحی به 20/40 یا بیشتر می رسد.

معایب لازک

دوره بهبودی آن بین 3 الی 5 روز و یا گاها حتی طولانی تر است.

ممکن است که فرد دیرتر به وضوح بینایی برسد.

درد و ناراحتی آن چند روز بیشتر طول می کشد.

برای ایجاد مسائل ساختار قرنیه و تاری دید خطراتی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5721

به "لازک و لیزیک؛ هر دو نوع جراحی چشم را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لازک و لیزیک؛ هر دو نوع جراحی چشم را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید