محوطه سازی باغ : 8 اصل طراحی فضای سبز با مراحل اجرا

به گزارش آریا بلاگ، رزماری وِرِی، طراح برجسته محوطه سازی باغ می گوید: محوطه سازی به معنای استخوان بندی باغی در حال کاشت است! از سنگ فرش ها و نحوه کفسازی گرفته تا تزئینات باغی، محوطه سازی به فضای باغ، شخصیت و ساختار اصولی می بخشد و به وسیله آن چِشم را راهنمایی می نماید. در حالی که بهترین زمان برای طراحی مجدد باغ در زمستان است که گیاهان خفته هستند (خوابیدن گیاهان و درختان)، اما می توان در هر زمان محوطه باغ را از نظر ظاهری سروسامان داد. به هر حال، اگر نمی دانید باید از کجا آغاز کنید، ما در این مقاله به شما یاری می کنیم تا محوطه باغ خود را طوری طراح کنید که در تمام فصول سال از دیدن و حضور در آن لذت ببرید؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

محوطه سازی باغ : 8 اصل طراحی فضای سبز با مراحل اجرا

جهت دریافت خدمات طراحی دوبلکس ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

طراحی محوطه باغ

در زیر یک به یک در خصوص اصول طراحی محوطه باغ صحبت می کنیم:

احتیاجها و خواسته های محوطه خود را مشخص کنید

آیا بچه های شما به فضای بازی احتیاج دارند؟ آیا می خواهید در باغ خود سبزیجات خوردنی پرورش دهید؟ آیا خانواده و دوستان شما در فضای باز جمع می شوند؟ چه نوع گیاهانی را می خواهید در باغ خود داشته باشید؟ این قبیل پرسش ها اصول اساسی برای طراحی محوطه هستند. پاسخ به چنین پرسش هایی، احتیاج به پرورش ایده های جدید و برنامه ریزی را می طلبد. این کار می تواند توسط متخصصین و طراحان محوطه سازی انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی: اجرای محوطه سازی ساختمان، نکات مهمی که باید بدانید!

در خصوص جانمایی فضاهای مختلف در باغ خود فکر کنید

ممکن است بخواهید یک تراس در قسمت غربی باغ خود بسازید، اما آفتاب بعد از ظهر بسیار زیاد خواهد بود، این بدان معنی است که غروب آفتاب در جایی که شما تراس خود را ساخته اید به غیر گرم کردن فضا، برایتان آرامش بخش نخواهد بود. همچنین راستا وزش باد را نیز آنالیز کنید، هیچ کس دوست ندارد در جایی بنشیند که در امتداد راستا باد باشد! جانمایی های اشتباهات در طراحی چشم انداز محوطه باعث کاهش عملکرد صحیح فضای مورد نظر می گردد که نتیجه آن ناراحتی اهالی خانه است.

مطلب پیشنهادی: محوطه سازی : تمام اصول، مصالح و روش اجرای آن + معرفی متخصصین ماهر

بنشینید و از چشم انداز خود لذت ببرید

نتیجه گیری سریع در خصوص محوطه سازی باغ می تواند منجر به انتخابی گردد که در درازمدت مؤثر نباشد. کارشناسان طراحی باغ می گویند: گذراندن بیشتر زمان در محوطه باغ، نه تنها در خلق و خوی شما تأثیر مثبت می گذارد، بلکه احساس شما نسبت به رویدادهای زندگی را به کلی تغییر می دهد. پس سعی کنید بر روی چشم انداز محوطه منزل یا باغ خود فکر کنید و ببینید چه المان هایی باعث می شوند از فضای باز خود نهایت لذت را ببرید.

مطلب پیشنهادی: محوطه سازی ویلا : 9 فاکتور مهم + 30 عکس جهت ایده پردازی!

یک نقطه کانونی پیدا کنید

هر طراح محوطه باغ از یک نقطه کانونی یا یک سری نقاط کانونی استفاده می نماید. این روش کار را برای ادامه کار ساده می نماید، به این شکل که نقطه کانونی ممکن است یک مجسمه یا یک درخت باشد! البته مواقعی وجود دارد که نقطه طراحی (همان نقطه کانونی)، احساسی را در مقیاس معینی در انسان ایجاد می نماید. اما بهترین باغ ها، هر اندازه هم که باشند، باید احساس آزادی را در شما اِلقا نمایند.

بر مقیاس و جهت تمرکز کنید

این دشوارترین اصل در محوطه سازی باغ است، اما مقیاس و جهت هر دو جلوه ای زیبا به محوطه می دهند. تغییراتی در اندازه، شکل و رنگ وجود خواهند داشت که افراد را به درون فضا می کشاند. متخصصان بر اهمیت یافتن تعادل مناسب بین تکرار و وجود عناصر جدید تأکید دارند. تکرار حس انسجام می بخشد، اما شما همچنین نمی خواهید که ظاهر محوطه شما یکنواخت باشد. یک عنصر جدید و منحصربه فرد بهتر از داشتن همه جور عناصر مختلف در سراسر محوطه است.

اجزای تشکیل دهنده محوطه باغ

ایده های محوطه سازی باغ با تحقیقات و آنالیز های ضروری آغاز می گردد. با دیدن عکس های متعدد از نحوه طراحی محوطه باغ سعی کنید ایده های کاربردی بگیرید. اندازه و ابعاد باغ خود را در نظر بگیرید و در خصوص آنچه می خواهید چشم انداز اصلی باغ تان باشد فکر کنید. در هر صورت، عناصری که باید برای اولین بار در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • دیوارها و مرزها
  • پرچین و نرده
  • راستاها و پیاده روها (کف سازی با مصالح مختلف)
  • چمن
  • ویژگی های آب (حوض، استخر یا آبنما)
  • مناطق کاربری (ناهارخوری، بازی ، آلاچیق)
  • مناطق کاشت درختان، درختچه ها، گل ها
  • طراحی روشنایی و نورپردازی محوطه

هر یک از عناصر بیان شده بالا را در محوطه خود بگنجانید. دستیابی به تعادل یک جنبه قوی از طراحی خوب باغ است. به همه مناطق توجه یکسان داشته باشید و این موضوع را در خاطر ثبت کنید که گیاهان و درختچه ها در طول فصول مختلف، تغییر اندازه خواهد داشت.

آیا باغ های رسمی را ترجیح می دهید یا غیررسمی؟ باغ های رسمی با تعداد زیادی خط مستقیم و پرچین های مرتب و هندسی شکل تزئین می شوند، در حالی که باغ های غیررسمی از منحنی های ارگانیک تشکیل شده اند و سبک طراحی آزادتری دارند.

همچنین محوطه سازی باغ از سبک های مختلفی تبعیت می نماید، مانند سبک سنتی یا مدرن! به هر حال، هر سبک محوطه طیف وسیعی از متریال و عناصر را در خود ترکیب می نماید، از آینه، فلز، بتن و حتی دیوارهای نقاشی شده گرفته تا استفاده از تزئینات زیبایی همانند مجسمه، سبک طراحی کاملاً وابسته بر عناصر تشکیل دهنده محوطه است.

رابرت مایرز، طراح باغ می گوید: جزئیات ساده و ظریف اغلب عناصر اصلی یک محوطه سازی پیروز هستند. مردم غالباً با قرار دادن ایده ها و الگوهای بسیار زیاد در یک فضای کوچک، طراحی را بیش از حد پیچیده می نمایند و این کار چشم اندازه محوطه را شلوغ و تاحدودی گنگ نشان می دهد. پس لازم است از هر یک از عناصر به اندازه استفاده گردد تا تعادل در طراحی به هم نریزد.

مراحل اجرای محوطه سازی باغ

اگر خودتان دستی به کار دارید، کتاب های زیاد، راهنماهای آنلاین یا حتی دوره های کوتاه طراحی محوطه برای یاری به شما وجود دارند. همچنین می توانید از کارشناسان و متخصصان محوطه سازی باغ نیز یاری بگیرید. با این حال، مراحل اجرای اصولی محوطه به توضیح زیر می باشد:

تخریب: هرگونه ساختمان یا ساختاری که در محوطه قبلی وجود داشته است باید تخریب گردد. اما از بریدن و قطع درختان و پوشش گیاهی سرزنده خودداری کنید.

برچیدن گیاهان هرز: تمام سطوحی که از گیاهان هر انباشته است باید کاملاً تمیز شوند. خاکبردای در این مرحله انجام می گردد و لازم است خاک غیرحاصل خیز برداشته گردد.

نقشه برداری: نخست باید با نقشه برداری و نشانه گذاری آغاز کنید. این کار می تواند برحسب اندازه محوطه شما متفاوت باشد، به این معنا که فضاهای عظیم نسبت به فضاهای کوچک احتیاج بیشتری به نقشه برداری به وسیله دوربین و تجهیزات دیگر دارند.

عدم نفوذ آب: در اجرای محوطه سازی باغ باید از ورود آب های سطحی جلوگیری گردد. برای انجام عملیات ساختمانی باید از کارهایی مانند بَندهای خاکی، آبروها، سنگ چین ها، لوله گذاری ها و موارد دیگر استفاده گردد.

تأمین آب مورد پوشش گیاهی: بخش اعظم باغ را پوشش گیاهی تشکیل می دهد، بنابراین برای رشد منساب گیاهان و درختان، لازم است آبرسانی اصولی انجام گردد تا باغ در تمام فصول ظاهر خود را حفظ کند (بهتر است از گیاهان همهیشه سبز استفاده گردد). همچینن در این مرحله باید نحوه زهکشی آب خروجی نیز در نظر گرفته گردد.

فضاهای کاربری: قبل از اجرای عملیات کاشت و کفسازی باید محل فضاهای کاربری مانند آلاچیق ها، فضای بازی و موارد دیگر ساخته شوند. اگر بعد از کفسازی این مرحله را انجام دهید، به دلیل عبور و مرور افراد و لوازم، امکان خراب شدن پوشش گیاهای و کف سازی پیاده رو وجود دارد.

کفسازی محوطه: کفسازی به کلیه عملیاتی که به مسطح کردن زمین و سپس جانمایی عناصر مربوط است اشاره دارد. بخشی از کفسازی به پوشش گیاهی و بخشی دیگر به محل پیاده رو و رفت وآمد افراد اشاره دارد.

انواع متریال مورد استفاده در محوطه سازی باغ

متریال خود را با احتیاط انتخاب کنید و قیمت و شرایط پس از تحویل را آنالیز کنید. انواع مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در محوطه سازی عبارتند از:

  • آجر
  • چوب
  • سنگ فرش
  • شن و ماسه
  • بتن
  • شیشه
  • کود گیاهی
  • رنگ

هر نوع از متریال و مصالحی که استفاده می کنید در قسمت خاصی از محوطه سازی کاربرد دارد، برای مثال، از شن برای ورودی حیاط و از سنگفرش برای پیاده روها بهره ببرید. از چوب معمولاً برای ساخت آلاچیق و فضاهای کاربردی می توان استفاده کرد.

کلام آخر

برای طراحی مبتکرانه محوطه باغ باید ایده داشت، باید بتوان از مقدار فضا و متریال حداکثر استفاده را برای ایجاد فضایی سبز و شاد بُرد. به این فکر کنید که چگونه می توانید چشم اندازه فضای باز خود را تغییر دهید و به آن انرژی و روح بدمید. از عناصری همانند آب، روشنایی، سازه های باغی (برای مثال، آلاچیق)، آثار هنری و موارد دیگر بهره ببرید.

به شکل و نوع مبلمان فضای باز نیز دقت کنید، زیرا در عین راحت بودن باید کیفیت بالایی نیز داشته باشند و بتوانند در شرایط آب وهوایی مختلف سالم باقی بمانند. به طور کلی، محوطه سازی باغ، کاری تخصصی است و احتیاج به دانش دارد. از این رو اگر خود دستی در محوطه سازی دارید، آستین ها را بالا بزنید، وگرنه بهتر است به متخصصین و کارشناسان مربوطه رجوع کنید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4592

به "محوطه سازی باغ : 8 اصل طراحی فضای سبز با مراحل اجرا" امتیاز دهید

2 کاربر به "محوطه سازی باغ : 8 اصل طراحی فضای سبز با مراحل اجرا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه سازی باغ : 8 اصل طراحی فضای سبز با مراحل اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید