هدفون نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن؛ کدام یک عملکرد بهتری در حذف نویز دارد؟

به گزارش آریا بلاگ، در حال حاضر، در بازار گجت های هوشمند، هدفون، ایربادز، هندزفری و… زیادی وجود دارند که برخی از آن ها، قادر به حذف یا کاهش نویز هستند. اما شرکت های تولیدکننده این دست از محصولات، دو قابلیت متفاوت را با دو نام و رویکرد متفاوت، در هدفون های خود تعبیه می کنند؛ یکی از آن ها نویز کنسلینگ نام دارد که همانطور که از نامش پیداست، برای حذف نویز مناسب است، دیگری هم نویز ایزولیشن که در راستای ایزوله سازی نویز عمل می کند. حال این پرسش به وجود می آید که عملکرد کدام یک از این دو بهتر است؟

هدفون نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن؛ کدام یک عملکرد بهتری در حذف نویز دارد؟

بازار هدست ها و هدفون ها همیشه پر رونق بوده و هنوز هم هست. طی چند سال اخیر، بسکمک از شرکت ها حتی به تولید ایربادزها هم روی آورده اند که محصولاتی بسیار کوچک و بی سیم هستند و درون گوش قرار می گیرند. اندازه فروش این محصولات هم به شدت بالا بوده است که این نشان می دهد کاربران تا چه اندازه به استفاده از این گجت ها علاقه مند هستند. از آن جایی که شرکت های فعال در این زمینه بسیار زیاد هستند، به همین علت رقابت عجیبی هم در این بین وجود دارد و هر شرکت می خواهد محصولش، بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر رقبا داشته باشد. در نتیجه قابلیت های مجذوب کنندهی را در آن ها قرار می دهند.

وقتی در رابطه با هدفون ها حرف می زنیم، قابلیت مجذوب کننده، غالبا همان حذف نویز است که باعث می شود کاربران هنگام مکالمه یا گوش دادن به موسیقی، هیچ صدای مزاحمی را از اطراف نشنوند تا در نتیجه صدای مخاطب یا موسیقی، به بهترین شکل ممکن به گوش آن ها برسد. اما یک سری شرکت ها هستند که هدفون آن ها، قابلیت حذف نویز ندارد، البته عملکرد آن مشابه است، ولی ایزوله ساز نویز نام دارد.

در حال حاضر شاید بسکمک از کاربران تصور کنند چون این دو قابلیت، یک کار را انجام می دهند، تفاوت خاصی هم با هم ندارند. اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این دو، دو روش کاملا متفاوت برای مسدود کردن صداهای ناخواسته هستند. اگر مشتاق هستید بدانید تفاوت بین نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن چیست، ادامه مطلب را از دست ندهید.

نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن؛ دو روش متفاوت برای مسدود کردن صدای مزاحم

نویز کنسلینگ که در واقع از آن به عنوان active noise cancellation (یا به اختصار، ANC) یاد می شود، یک فرایند الکترونیکی است که از طول موج صدا استفاده کرده و به صورت فعال و لحظه ای، صدای ناخواسته محیط را حین برقراری مکالمات یا گوش دادن به موسیقی، کاهش دهد. هدفون ها یا ایربادزهایی که از این قابلیت بهره می برند، به لطف میکروفون های قدرتمندی که دارند، از صدای اطراف شان الگوبرداری می کنند تا بتوانند آن ها را حذف کنند.

از آن جایی که فرایند حذف نویز در این حالت، نیازمند میکروفون های قدرتمند است، در نتیجه هزینه ساخت هم افزایش پیدا می کند. به همین علت هم هست که در هدفون های ارزان قیمت، خبری از ANC یا همان حذف نویز فعال نیست و فقط در هدفون های بالارده و در بسکمک مواقع فقط در مدل های پریمیوم شرکت هایی چون سونی، Bose و اپل شاهد حضور آن هستیم. علاوه بر این ها، وجود میکروفون بیشتر، باعث می شود باتری بزرگ تری هم در هدفون ها بکار گرفته شود تا بدین ترتیب کاربران بتوانند در شرایطی که حذف نویز فعال است، مدت زمان بیشتری از محصول خود استفاده کنند.

اما نویز ایزولیشن همانطور که از نامش پیداست، نه در راستای حذف صداهای ناخواسته بلکه بیشتر در راستای ایزوله سازی یا همان جداسازی آن ها بکار گرفته می شود. در واقع در این حالت، صدایی حذف نمی شود، بلکه فقط از رسیدن آن به گوش شما جلوگیری می شود. شرکت هایی که این قابلیت را در هدفون خود قرار می دهند، دیگر مجبور نیستند از میکروفون استفاده کنند، چرا که یک سری سیلیکونی، خیلی سفت و سخت درون گوش شما می نشیند و نمی گذارد صدای اطراف را بشنوید.

به عبارتی ساده تر، شرکت های تولیدکننده هدفون، نویز ایزولیشن را با تغییر طراحی هدفون میسر می کنند. برای مثال شکل ظاهری، مواد استفاده شده در ساخت و اندازه فیت بودن آن درون گوش، مواردی هستند که در جداسازی نویز یا همان ایزوله سازی آن، تأثیر به سزایی دارند. ایربادزهای بی سیمی که از سری های سیلیکونی و همچنین قابلیت حذف نویز اکتیو بهره می برند، مثل ایرپادز پرو، گلکسی بادز 2 و …، حتی زمانی که به یک فایل صوتی گوش نمی دهید هم صداها را تا حدودی مسدود می کنند. در طرف مقابل محصولاتی نظیر ایربادز که هیچ سری خاصی ندارند، از لحاظ ایزوله سازی نویز، عملکرد بسیار ضعیفی دارند.

تا اینجای کار احتمالا متوجه شده اید که هدفون های مجهز به ANC یا حذف نویز فعال، در واقع به صورت پیش فرض از قابلیت ایزوله سازی صدا هم بهره می برند. چرا که وقتی یک هدفون به لطف سری های سیلیکونی که دارد، به راحتی درون گوش می نشیند، چه بخواهیم چه نخواهیم، اندکی از صدای محیط را خنثی می کند، یا به عبارتی، عمل ایزوله سازی نویز را انجام می دهد. البته شاید همچنان یک سری صداها را بشنوید؛ اینجاست که حذف نویز فعال وارد ماجرا می شود و به لطف میکروفون های قدرتمند، صداها را تا جایی که امکان دارد از بین می برد. این قابلیت به خصوص در زمان هایی که مشغول گوش دادن به یک فایل صوتی با صدای کم هستید، می تواند مفید واقع شود.

آیا نویز ایزولیشن فایده ای دارد؟

اگرچه نمی توان در زمینه حذف نویز، رقیبی برای قابلیت ANC پیدا کرد، اما گاهی اوقات، ایزوله سازی نویز هم می تواند بسیار موثر باشد و صداهای اطراف را به شکل غافلگیرکننده ای مسدود کند. این موضوع به خصوص هنگامی که صداهای محیط در فرکانس میانه یا بالا قرار دارند، حس می شود. برای اینکه یک هدفون یا ایربادز مجهز به نویز ایزولیشن، بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد، باید تا جایی که امکان دارد، درون/روی گوش قرار بگیرد. چون تمام این قابلیت، به همین یک مورد بستگی دارد. اگر از ایربادز استفاده می کنید، در درجه اول باید سری سیلیکونی را روی آن قرار دهید که دقیقا درون گوش شما می نشیند. اگر هم از هدفون های رو گوشی استفاده می کنید، باید باندها را به گونه ای تنظیم کنید که کاملا گوش شما را فرا بگیرند تا هیچ صدایی از اطراف وارد گوش شما نشود.

ایربادزهایی که از آن ها به عنوان IEM یاد می شود، در ایزوله سازی صدا عملکرد بی نظیری دارند. شرکت های سازنده این هدفون ها را به گونه ای طراحی کرده اند که بتوانند بیشترین اندازه نویز را بدون استفاده از میکروفون، مسدود کنند، آن هم فقط با قرارگیری کامل درون گوش کاربر. در حالی که هدف سازندگان این نوع هندزفری ها، افراد حرفه ای در زمینه موسیقی هستند، با این حال در میان کاربران عادی هم شاهد افزایش محبوبیت این نوع گجت ها هستیم.

نکته جالبی که باید بدانید این است که گوش دادن به موسیقی با صدای بلند هم به نوبه خود، یک حالت طبیعی از حذف نویز را به وجود می آورد. این یک چیز بدیهی است اما جالب است بدانید گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، آن هم در شرایطی که یک هدفون یا ایربادز عالی از لحاظ ایزوله سازی نویز داشته باشید، جلوه های حذف نویز را برای تان ایجاد می کند. بنابراین اگر در محدودیت بودجه قرار دارید و در عین حال می خواهید صدای محیط را حین گوش دادن به محتوی صوتی نشنوید، می توانید ایربادز یا هدفونی را خریداری کنید که در درجه نخست از سری های سیلیکونی باکیفیتی بهره می برد و می تواند در ایزوله سازی نویز، عملکردی بی نظیر از خود به نمایش بگذارد. در درجه دوم هم اطمینان حاصل کنید که بلندی صدای آن به حد قابل قبولی می رسد. حالا می توانید شاد باشید چرا که با کمترین هزینه، یک محصول با قابلیت حذف نویز اکتیو نسبی هم در اختیار دارید. البته اگر گوش تان با شنیدن محتوی صوتی با صدای بلند با مشکل روبرو نمی شود.

اگر هم تمایل دارید به موسیقی گوش دهید اما نه با صدای بلند و گوش خراش و در عین حال نمی خواهید صدای محیط شما را آزار دهد، بهتر است بودجه خود را افزایش دهید چرا که هیچ چیز نمی تواند مانند هدفونی با بهره مندی از قابلیت حذف نویز اکتیو، نیاز شما را برطرف کند.

نتیجه؛ کدام یک بهتر است، هدفونی با قابلیت نویز ایزولیشن یا نویز کنسلینگ؟

اگر با خواندن این متن، باز هم این پرسش برای تان وجود دارد که از بین هدفونی با قابلیت نویز ایزولیشن و کنسلینگ، کدام را باید انتخاب کنید، پیشنهاد می شود در ابتدا به یک سری پرسش پاسخ دهید. چون در این صورت می توانید به نیاز خود جهت داده و بهتر تصمیم بگیرید.

در درجه نخست، مشخص کنید بودجه تان چقدر است؟ شاید اصلا نتوانید برای محصولی با قابلیت پیشرفته حذف نویز هزینه کنید. بنابراین به خودی خود، انتخاب شما محدود می شود و اصلا نیازی به پرسیدن موارد مختلف هم نخواهد بود. اما اگر بودجه کافی برای خرید هر دو هدفون را دارید و با این حال دو دل هستید، به این فکر کنید که چه طراحی را بیشتر می پسندید؟ اگر به هدفونی علاقه دارید که از طراحی پشت باز بهره می برد و رزونانس صدا را در آن می شنوید، باید بدانید که بهتر است استفاده از آن ها را به درون خانه محدود کنید. چون نه تنها عملکرد ضعیفی در ایزوله سازی نویز دارند بلکه صدای زیادی را هم به محیط اطراف پخش می کنند. یعنی محتوی صوتی که به آن گوش می دهید، تا حدودی به گوش افراد دیگر هم می رسد.

پرسش دومی که باید به آن پاسخ دهید این است که در چه محیطی بیشتر فعالیت می کنید؟ اگر محیط اطراف شما شلوغ است و این شلوغی باعث می شود نتوانید به کارهای خود رسیدگی کنید یا تماس برقرار کنید، هدفون هایی که دارای حذف نویز اکتیو هستند می توانند به کمک تان بیایند. اما اگر بیشتر در محیط خانه هستید یا کتاب خانه، چه نیازی است برای هدفونی هزینه کنید که از حذف نویز اکتیو بهره می برد؟ در این محیط ها چه صدایی وجود دارد که حتما باید حذف نویز فعال برای حذف آن ها وارد عمل شود؟

در نهایت هم باید به شرایطی اشاره کنیم که در آن، نیاز دارید صدای بیرون را بشنوید. یک سری از هدفون ها هستند که در کنار بهره مندی از قابلیت حذف نویز فعال، از حالت transparency نیز بهره می برد. این قابلیت به کاربر کمک می کند صداهای خارجی را حتی در صورتی که به موسیقی با صدای بلند گوش می دهند، بشنود. این قابلیت به خصوص زمانی که می خواهید در خارج از خانه به انجام تمرین های مختلف بپردازید، به کمک تان می آید چرا که اجازه می دهد صدای افراد مختلف یا بوق ماشین ها را بشنوید.

برای تمام سلیقه ها، هدفون های مختلفی هم وجود دارد. کافی است بودجه و نیاز خود را مشخص کنید و سپس به فروشگاه ها سر بزنید تا متوجه شوید با انبوهی از انتخاب ها روبرو هستید. اما به خاطر داشته باشید یک هدفون، ایربادز یا ایرفون، فقط در زمینه حذف نویز یا ایزوله سازی صدا نیست که باید عملکرد خوبی داشته باشد؛ کیفیت صدا، طراحی، سهولت قرارگیری در گوش، عدم ایجاد ناراحتی بعد از استفاده طولانی، کیفیت و سرعت اتصالات، زمان تأخیر، دوام، کیفیت ساخت، طول عمر باتری و بسکمک موارد دیگر هم در انتخاب یک هدفون دخیل هستند. هرچند محصولاتی با قابلیت حذف نویز قدرتمند، تمام موارد یادشده را هم به شکل قابل قبولی در خود دارند، اما از قلم نیاندازید که هزینه آن ها بالاست.

به صورت کلی، تفاوت بین قابلیت نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن در یک نگاه، به شرح زیر است:

هدفون هایی با قابلیت نویز کنسلینگ، Active Noise Cancellation یا ANC

  • نیازمند قدرت سخت افزاری هستند (باتری)
  • برای حذف صداهایی با فرکانس پایین عالی هستند
  • از لحاظ فیت بودن درون گوش، به خوبی نمونه های نویز ایزولیشن نیستند
  • برای حذف صداهای سریع یا فرکانس بالا مناسب نیستند

هدفون هایی با قابلیت نویز ایزولیشن، Noise Isolation

  • عدم نیاز به سخت افزار (باتری)
  • قرارگیری کامل در گوش
  • مناسب برای ایزوله سازی صداهایی با تن میانه و بالا
  • عملکرد ضعیف تر در مقایسه با نمونه های نویز کنسلینگ در حذف صداهایی با فرکانس پایین

انتخاب شما از بین محصولاتی مجهز به این دو قابلیت چیست؟ فکر می کنید کدام یک از آن ها بیشتر به کارتان می آید؟

منبع: How-To Geek ،CNET

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 9993

به "هدفون نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن؛ کدام یک عملکرد بهتری در حذف نویز دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفون نویز کنسلینگ یا نویز ایزولیشن؛ کدام یک عملکرد بهتری در حذف نویز دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید