هشدار پزشکان درباره مسواک زدن!

به گزارش آریا بلاگ، یک متخصص جراحی لثه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد بیماری های لثه، توضیحاتی ارائه داد.

هشدار پزشکان درباره مسواک زدن!

به گزارش مهر ندا مسلمی، در پاسخ به این سوال که فرق لثه سالم و بیمار چیست، گفت: در این خصوص انجام معاینه بالینی به وسیله دندانپزشک لازم است، لثه سالم به رنگ صورتی کم رنگ است و موقع مسواک زدن دچار خونریزی نمی گردد، تورم ندارد و تحلیل نرفته و بعلاوه در لثه سالم، ریشه دندان ها معین نیست.

وی اضافه کرد: دندانپزشک به وسیله وسیله ای به نام پروپ، لثه ها را معاینه می نماید و تحلیل استخوان در آن ناحیه را مورد ارزیابی قرار می دهد.

این متخصص جراحی لثه گفت: گاهی مسواک کشیدن خشن می تواند، باعث تحلیل رفتن لثه در محل اتصال به دندان گردد.

وی در پاسخ به این سوال که مسواک زدن آسیب رسان یعنی چه، گفت: چند عامل در تحلیل لثه ها تأثیر گذارند: در لثه هایی که از نظر نظر ژنتیکی نازک هستند، استفاده از مسواک خشن این افراد را، مستعد تحلیل لثه ها می نماید.

مسلمی به روش درست مسواک زدن اشاره نمود و گفت: در روش صحیح مسواک زدن، برس مسواک را، در فک بالا، از بالا به پایین و در فک پایین، از پایین به بالا حرکت می دهیم و متذکر شد: مسواک زدن به روش افقی، صحیح نیست.

این دندانپزشک اضافه کرد: در افرادی که هنگام مسواک زدن، فشار زیادی به مسواک وارد می نمایند، ممکن است در لثه ها تحلیل ایجاد گردد، به این افراد توصیه می گردد به جای فشار هنگام مسواک زدن، دفعات روزانه مسواک زدن را بیشتر، و فشار دست ها را نیز کمتر نمایند.

وی، اولین قدم در پیشگیری و درمان تحلیل لثه ها را، اصلاح این گونه رفتار های بهداشتی ذکر کرد و گفت: برخی از افراد به طور ژنتیکی با افزایش حجم لثه ها روبرو اند، تنها در این افراد است که به استفاده از مسواک های زبر توصیه می گردد، البته گاهی در این افراد مجبور هستیم با روش جراحی، حجم لثه ها را کاهش دهیم.

مسلمی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را، مهمترین دلیل بیماری های لثه دانست و گفت: افراد مختلف نسبت به ایجاد بیماری های لثه، استعداد مختلفی دارند، به طور مثال: برخی از افراد اگر 2 الی 3 بار در روز مسواک نزنند، دچار التهاب لثه می شوند.

وی به ژنتیک که یکی از مهم ترین عوامل ایجاد نماینده بیماری های لثه است، اشاره نمود و از مصرف برخی دارو ها و رژیم های غذایی خاص که بر رشد میکروب های داخل دهان تاثیرگذارند، نام برد.

مسلمی اضافه کرد: مصرف نمایندگان سیگار، بیشتر به مسائل لثه مبتلا می شوند، البته بیماران مبتلا به دیابت نیز، نسبت به بروز ابتلاء به مسائل لثه مستعد تر هستند.

وی، لق شدن دندان ها را، انتهای بیماری های لثه دانست و گفت: اگر بیماری لثه درمان نگردد، منجر به لق شدن و افتادن دندان ها می گردد.

این فوق تخصص جراحی لثه یادآور شد: هر دندان شامل تاج و دندان است و لثه ها روی ریشه ها را پوشانده اند، وی شایع ترین محل بروز جرم های دندانی را، پشت دندان ها دانست، زیرا غدد بزاقی در این نواحی قرار دارند.

مسلمی در پاسخ به این سوال که آیا تحلیل استخوان ها در فک، قابل برگشت است یا خیر، گفت: اگر التهاب لثه در مراحل ابتدایی باشد، هنوز تحلیل استخوان ها صورت نگرفته، و با درمان به موقع، این تحلیل قابل برگشت است، اما اگر بیش از 50 درصد از حجم لثه تحلیل رفته باشد، درمان معمولاً با موفقیت روبرو نخواهد بود.

وی به افرادی که مستعد به بیماری های لثه هستند، توصیه کرد: باید به طور روزانه از نخ دندان استفاده نمایند، البته استفاده از نخ دندان احتیاج به مهارت دارد و اگر صحیح مصرف نگردد باعث زخم شدن لثه ها خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 11536

به "هشدار پزشکان درباره مسواک زدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پزشکان درباره مسواک زدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید