پدر زانتیا که بود؟
به گزارش آریا بلاگ، سیتروئن در دهه 90 میلادی طرح هایی متفاوت از همیشه بر محصولاتش می کشید. خودروهای معمول سیتروئن در این عصر عمدتا محصولاتی مزین به خطوط تیز و فرم اتاق جعبه ای بودند که ظاهری خشن و اسپورت و آینده نگرانه داشتند. ایده ای که توسط مارچلو گاندینی مشهور، سرطراح شرکت لامبورگینی به سیتروئن تزریق شد و موفقیت نسبی را به این برند برگرداند.
بی ایکس یکی از نمونه های این مسئله بود که در فاصله سال های 1982 تا 1994 میلادی متولد شد و در رده توانست تا حدی فروش سیتروئن را تقویت کند. این خودرو که به غیر از اسپانیا و فرانسه در ترکیه هم مونتاژ می شد، در اواخر دهه 60 (سال 1368) وارد بازار ایران شد و فروش بسیار اندکی را تجربه کرد. بی ایکس که روی پلتفرمی مشترک با پژو 405 سوار شده بود، فرم متفاوتی با محصولات سدان داشت و با داشتن یک اتاق فست بک، در دو گونه هاچ بک و استیشن تولید شد.
بی ایکس که سال 1988 فیس لیفت شد، در همه این 12 سال به دسته ای از موتورهای چهار سیلندر دیزلی و بنزینی مجهز شد و به خاطر مصرف کم و فضای مناسب در بازار نظر خریداران را جلب کرد. در این تصویر اما هیچ نشانی از آن دوران خوش به چشم نمی خورد و بی ایکس گوشه خیابان پرت شده و مستاصل مانده است اما این حق پدر زانتیا نیست!
منبع: دیوار