آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر در بندر ترکمن

به گزارش آریا بلاگ، آشنایی با بندر ترکمن و جزیره آشوراده در گلستان

بندر ترکمن یکی از بنادر شمالی ایران است که در استان گلستان واقع شده است و می توان گفت از معروف ترین بنادر سواحل شرقی دریای خزر محسوب می گردد. این بندر می تواند برایتان تجربه منحصر به فردی را به وجود بیاورد چرا که در این منطقه می توانید غذاهای متنوع در کنار بازارچه های متعددی که در کنار هم قرار دارند سبب می شوند هر مسافری سفر دلچسبی را تجربه کند. اما یک جاذبه جذاب و دیدنی هم در این منطقه بندری وجود دارد که می تواند در واقع در تمام استان های شمالی حاشیه دریای خزر یک و تنهاست، بلکه این جاذبه دیدنی جزیره آشوراده است که در تنها جزیره ایرانی دریای خزر است و برای دسترسی به آن حتما باید به سمت بندر ترکمن بروید. در ادامه همراه با خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره این جزیره آشوراده در گلستان و بندر ترکمن آشنایی داشته باشید.

آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر در بندر ترکمن

همانطور که در بالا هم گفتیم جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن نهاده شده است و تنها جزیره ایرانی در حاشیه دریای خزر محسوب می گردد. متاسفانه این حزیره در سده های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاده و در سال 1354 جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

  • در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم جهان نهاده شد و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.
  • نکته قابل توجه و با ارزش جزیره آشوراده در گلستان این است که حدود 40% خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.
  • این جزیره به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در برهه های زمانی مختلف نقش مهمی را در تاریخ ایران و منطقه بازی نموده و در حال حاضر هم به عنوان یکی جاذبه گردشگری مهم و دیدنی در شمال ایران در حال ایفای نقش است.
  • جزیره آشوراده در میان کاله بندر ترکمن نهاده شده و با بندر ترکمن حدود 10 کیلومتر و تا گرگان حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.
  • سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در نوروز و فصل بهار به سمت این جزیره دیدنی در استان گلستان سفر می نمایند.

فلسفه نامگذاری آشوراده

شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل نامگذاری جزیره آشوراده در گلستان چه چیزی بوده است، از همین رو باید بگوییم که لفظ آشوراده در زبان ترکمنی به معنای جزیرهٔ آشور است، و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) است. ترکمن ها به این جزیره مال آشیر هم می گویند زیرا در زمان های گذشته از ساحل بندر ترکمن دام های خود را جهت تعلیف به جزیره می رساندند و در این لفظ مال به معنای دام و آشیر به معنای مصدری رساندن است.

در سال 1837 این جزیره با وجود اعتراض ایران به دست نیروهای روسیه اشغال شد. پس از این اشغال، نیروهای روسی تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.

وجود پرندگان مهاجر نادر در این منطقه و چشم اندازهای زیبای آن، این منطقه را به مهم ترین جاذبه گردشگریبندر ترکمن تبدیل نموده است.

مختصری از تاریخ جزیره آشوراده در گلستان

به طور مختصر اگر بخواهیم درباره جزیره آشوراده در گلستان بگوییم این طور بیان می گردد که این جزیره در مقاطعی از گذشته مرکز معاملات تجاری و فعالیت های مختلف مالی بوده و در سال 1215 هجری شمسی که برابر با 1836 میلادی جزیره به اشغال روسی ها درآمد و محلی برای رقابت های استعماری روسیه تزاری و بریتانیا بوده است. در زمان حکومت ناصر الدین شاه میرزا تقی خان امیرکبیر در صدد پس از دریافت آشوراده برآمد و انتها پس از سقوط تزاریسم بموجب عهدنامه مودت بین ایران و روسیه که در سال 1921 منعقد شد در مسکو نیز چنین مقرر گرشت. بواسطه عدم تمایل دولت شوروی نسبت به استفاده از ثمره غاصبانه دولت تزاری از جزیره آشوراده و همچنین خرید فیروز آباد با اراضی آن مطابق قرارداد 28 می 1892 از طرف ایران به روسیه انتقال داده شده بود به ایران مسترد گشت.

این جزیره تا خاتمه جنگ جهانی دوم در دست روسها بوده است. روسها در این جزیره چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختند که اکنون از کلیسای چوبی اثری در دست نیست اما یک قلعه مثلثی که در شمال این جزیره پابرجا مانده است به عنوان یادگار اشغال روسها به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

پوشش گیاهی و حیوانی در جزیره آشوراده

در جزیره آشوراده در گلستان دیدنی گیاهانی که می توانید مشاهده کنید نیز شامل بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش می باشد.

از جمله حیواناتی هم که زیستگاهشان در این جزیره است نیز عبارتند از شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می شوند. 40٪ خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

اقامت در جزیره آشوراده

اگر تمایل داشتید که در جزیره آشوراده بمانید و اقامت داشته باشید پیشنهاد می کنیم به سمت گرگان حرکت کنید. اما اگر خواستید در خود جزیره بمانید یا در خانه اهالی اقدام به اقامت کنید یا به صورت کمپ زدن در این جزیره شب را به صبح برسانید که البته ریسک های خودش را هم می تواند داشته باشد. گرگان هتل های خوب 3 و 4 ستاره ای دارد که امکانات و قیمت متفاوتی دارند. هزینه اقامت در هتل های گرگان حدودا از 100 تومن آغاز می گردد.

جاذبه هایی که بعد از جزیره آشوراده باید ببینید!

اسکله و بازار ساحلی بندر ترکمن

بندر ترکمن در گذشته سه اسکله مهم داشته که اکنون یکی از آن ها باقی مانده است. اسکله بندر ترکمن در غرب این شهر و در ساحل شرقی دریای مازندران نهاده شده است. این منطقه که یکی از تفرجگاه های مهم مردم این شهر است. تماشای طلوع یا غروب آفتاب از روی این اسکله، در حالی که دورنمای جزیره آشوراده را هم رو به روی خود می بینید، چشم اندازهای حیرت انگیزی را پیش رویتان خواهد گذاشت. اگر هم بخواهید می توانید با قایق های موتوری یا پدالی چرخی در آب های دریای خزر بزنید و از مناظر آن لذت ببرید.

بازارچه ساحلی بندر ترکمن

برای خرید سوغاتی های معروف بندر ترکمن هم حتما باید به اسکله این شهر بروید. بازارچه ساحلی بندر ترکمن، مهم ترین مرکز تجاری این شهر است که در آن می توان انواع و اقسام لباس ها و مانتوهای رنگ و وارنگ ترکمن، شال های معروف ترکمن، نمد ها و قالیچه های ترکمن، زیور آلات، کلوچه ها و شیرینی های محلی و … را خریداری کرد.

دوشنبه بازارهای بندر ترکمن

اگر قصد خرید صنایع دستی این شهر را دارید، علاوه بر بازارچه ساحلی، می توانید آن را از دوشنبه بازارهای معروف این شهر تهیه کنید. دوشنبه بازار بندر ترکمن در بدو ورودی این شهر بر پا می گردد و در آن زنان و مردان سختکوش ترکمن محصولات بومی خود را با قیمتی مناسب در معرض نمایش و فروش قرار می دهند.

راستا دسترسی به جزیره آشوراده

به منظور دسترسی به جزیره آشوراده در گلستان می بایست به سمت بندر ترکمن بروید که اگر از تهران حرکت کنید حدود 387 کیلومتر راستا در پیش دارید. راستای که باید پیش بگیرید از جاده فیروزکوه به قائم شهر، ساری و بعد به بهشهر برسید و بعد از آن به سمت گلوگاه و کردکوی و سپس وارد بندر ترکمن خواهید شد، از اسکله بندرترکمن با قایق می توانید به آشوراده بروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 83

به "آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر در بندر ترکمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر در بندر ترکمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید