آیا می توان به روش نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای پولدار شد؟

به گزارش آریا بلاگ، نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای به فعالیت کسب وکارهایی اشاره دارد که در آن شرکت های مختلف محصول یا سرویس خود را بدون وجود واسطه ای به مشتریان خود می فروشند. از جمله نقاط قوت این نوع بازاریابی درآمد متغیر فعالان آن است. به عبارت دیگر، در بازاریابی به روش نتورک مارکتینگ می توان بسته به مهارت و توانایی برقراری ارتباطی مؤثر با سایرین درآمدی متغیر داشت. در این مقاله قصد داریم تا مفهوم نتورک مارکتینگ را تشریح نموده و روش کار بازاریابی شبکه ای را مورد آنالیز قرار دهیم. سپس به آنالیز نکاتی برای دست یابی موفقیت در این حوزه می پردازیم و در ادامه مزایا و معایب این نوع بازاریابی را تحلیل خواهیم کرد.

آیا می توان به روش نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای پولدار شد؟

نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چیست؟

نتورک مارکتینگ به مدل کسب وکاری اشاره می نماید که در آن افرادی به صورت ساختاریافته محصول یا خدمات شرکت مد نظر را خریداری نموده و آن ها را به فروش می رسانند. به علاوه، هر یک از این افراد درصدی توافقی از درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمات کسب وکار مذکور را به خود اختصاص می دهند.

در واقع، در این مدل از کسب وکار افراد به صورت ماهیانه حقوقی دریافت نمی نمایند بلکه بسته به میزان فروش محصولات شرکت مربوطه درصدی از درآمد حاصله به آنان تعلق می گیرد. همچنین هر یک از افراد فعال در این حوزه با معرفی سایر بازاریابان نیز می توانند به سودی رسیده و به ازای معرفی تعداد افراد بیشتر سود دریافتی خود را افزایش دهند.

روش کار نتورک مارکتینگ چگونه است؟

در بازاریابی شبکه ای افراد بازاریاب علاوه بر فروش محصول یا خدمات شرکت با استفاده از کالاهای نمونه، باید مشتریان را به بازاریابی برای فروش محصولات خود تشویق نمایند. به عبارت بهتر، اساس کار بازاریابی شبکه ای فروش و ارائه محصولات توسط مشتریانی است که از کیفیت محصول یا سرویس مد نظر راضی هستند.

بنابراین می توان گفت که مهم ترین مسئله در نتورک مارکتینگ میزان رضایت مشتریان از محصول، تبلیغ دهان به دهان و شفاهی مشتریان برای افزایش فروش محصول یا سرویس مربوطه است. به همین دلیل، برای حفظ رضایت مشتریان می باید حتماً محصولاتی با میزان کیفیتی عالی به آن ها ارائه شوند. در این صورت می توان با به کارگیری بازاریابان بیشتر اقدام به فروش بیشتر کرد.

چگونه می توان در عرصه نتورک مارکتینگ پیروز شد؟

بسیاری از افراد با ورود به حوزه بازاریابی شبکه ای و روبروه با چالش های موجود ناامید شده و از ادامه فعالیت خود منصرف می شوند؛ حال آن که با به کارگیری بعضی استراتژی های هوشمندانه در این مدل از بازاریابی می توان به درآمدهای مناسبی دست یافت. در ادامه، بعضی نکات کاربردی به منظور دست یابی به پیروزیت در این حوزه را مورد آنالیز قرار می دهیم.

  • بازار هدف خود را شناسایی نموده و به آنالیز احتیاجها، نقاط ضعف رقیبان و پُر کردن شکاف های موجود در صنعت مربوطه اقدام کنید.
  • هدف ورود خود به نتورک مارکتینگ را تعیین نموده و آن را در جایی یادداشت کنید. در واقع، انجام چنین کاری موجب می گردد تا در مواقع ناامیدی به هدف خود فکر نموده و با پشتکار بهتری به کوشش خود ادامه دهید.
  • برای بازاریابی به سراغ دوستان و خانواده خود نروید! به طور معمول، بعضی افراد در ابتدای راه خود برای فروش و تبلیغ محصولات یا سرویس های مورد نظر خود به سراغ خانواده و دوستان می فرایند؛ حال آن که انجام چنین کاری کاملاً اشتباه است. چرا که ممکن است به روابط فی مابین آسیب رسانده و افراد گمان نمایند که ارتباطات شما و ایشان بر کسب درآمد و فروش محصولات مورد نظر پایدار است!
  • برنامه ریزی داشته باشید و برای بهبود مهارت ها، استراتژی های بازاریابی و یادگیری مطالب جدید در حوزه فعالیت خود کوشش کنید.
  • کوشش کنید تا به برندی معتبر و قابل اعتماد در میان مشتریان مبدل شوید. در واقع، افراد حرفه ای فعال در حوزه نتورک مارکتینگ به منظور جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش خود سعی می نمایند تا همواره نسبت به تعهدات خود پایبند باشند.
  • در نهایت، برای دست یابی به پیروزیت در تمام جنبه های کاری و زندگی پشتکار داشته باشید. به علاوه، توجه داشته باشید که شناخته شدن در میان مشتریان و درآمدزایی در حوزه نتورک مارکتینگ احتیاج به صرف زمان و کوشش بسیار دارد.

نتورک مارکتینگ چه مزایا و معایبی دارا است؟

مزایا

1. روشی برای فروش مستقیم کالا و خدمات مورد احتیاج مشتریان است

همان طور که اشاره شد، نتورک مارکتینگ مدلی از کسب وکار است که امکان فروش بدون واسطه را فراهم می آورد؛ بنابراین در این روش بازاریابی می توان با ارائه محصولات با کیفیت سایر افراد را نسبت به فروش و بازاریابی محصولات خود ترغیب کرد.

2. امکان شروع کسب وکاری ساده را برای افراد فراهم می آورد

به طور کلی، نتورک مارکتینگ امکانی را برای افراد فراهم می آورد تا در صورت عدم توانایی برای پیوستن به کار دائم یا در شرایط بیکاری موقت اقدام به کسب درآمد به وسیله بازاریابی شبکه ای نمایند. در واقع، در بعضی موارد می توان با سرمایه ای کم و با میزان ریسکی پایین روی محصولاتی با میزان تقاضای بالا از سوی مشتریان به درآمدی مناسب دست یافت.

3. به صورت دورکاری نیز می توان بازاریابی کرد

بازاریابی شبکه ای معمولاً احتیاجی به حضور فیزیکی در شرکت نداشته و امکانی را برای افراد فراهم می آورد تا بیشتر وقت خود را در خانه بوده و از این طرق اقدام به کسب درآمد نمایند. همچنین در این روش افراد هزینه ای برای فراوری یا توسعه محصول و سرویس مد نظر خود نمی پردازند.

بیشتر بخوانید: اصول و راهکارهای پیروزیت در بازاریابی تلفنی و دیجیتالی

4. امکان افزایش درآمد در این روش وجود دارد

همان طور که پیش تر اشاره شد، بازاریابی شبکه ای بسته به ارتباطات و توانایی بازاریابی افراد متغیر است؛ بنابراین با کوشش برای فروش محصولات، کار با تیم های فروش با انگیزه و نیز جذب مشتریان و بازاریابان بیشتر می توان میزان درآمد خود را افزایش داد.

5. برای کسب درآمد احتیاجی به اختراع مجدد چرخ نیست

در روش بازاریابی شبکه ای، افراد از سیستم های موجود برای فروش محصولات، ارائه سرویس کسب وکارهای مربوطه و توسعه اعضای تیم استفاده می نمایند. در واقع، در این روش یکسری راه کارهای بهینه برای فروش محصولات و ارائه خدمات به مشتریان تدوین شده است.

در نتیجه، بازاریابان با به کارگیری چنین راه کارهایی می توانند رشد و پیشرفت شخصی خود را تضمین نموده و در صورت احتیاج مهارت هایی همچون رهبری تیم را به منظور دست یابی به فروش بیشتر بیاموزند. به علاوه، کوشش برای ارائه محصولات و خدمات مورد احتیاج مشتریان نیز به نوعی منجر به بهبود اعتمادبه نفس و تقویت حس مفید بودن در افراد خواهد شد.

6. ارتباطی برد - برد مابین افراد برقرار است

به طور کلی، تئوری بازاریابی شبکه ای بدین گونه است که افراد نسبت به فروش محصولات و ارائه خدمات شرکت به مشتریان اقدام نموده و بخشی از درآمد حاصله را به خود اختصاص می دهند. سپس گروهی به منظور حمایت از بازاریابان به عنوان اسپانسر اقدام به کوشش برای برندسازی شخصی و شناخته شدن افراد مد نظر می نمایند. در ادامه، با افزایش میزان فروش بازاریابان بخشی از درآمد حاصل از فروش به گروه اسپانسرها تعلق می گیرد. مشتریان نیز می توانند از خدمات و محصولات مورد احتیاج خود بهره مند شوند. بنابراین می توان گفت که در این نوع بازاریابی، ارتباطی برد - برد مابین تمامی افراد برقرار است.

آنالیز معایب بازاریابی شبکه ای

1. همواره نمی توان از این طریق پولدار شد

همان طور که اشاره شد، در تمامی موارد افراد نمی توانند در عرصه بازاریابی شبکه به پیروزیت دست یابند. با این حال برای پیروزیت احتیاج است تا یکسری هزینه هایی را متقبل شوید. از جمله این هزینه ها می توان به کوشش برای رقابت با سایر افراد به منظور ارائه محصولات و خدمات مورد احتیاج مشتریان اشاره نمود. بنابراین برای افزایش فروش خود احتیاج است تا شکاف های موجود در صنعت مد نظر خود را شناسایی نموده و در آن زمینه محصولات و خدماتی با کفیت بالا ارائه کنید تا در نهایت به بازاریابی منحصربه فرد در میان مشتریان مبدل شوید.

2. نتورک مارکتینگ احتیاج به روابط عمومی بالایی دارد

به طور معمول، بیشتر افراد تمایلی به صحبت با افراد غریبه، کوشش برای متقاعد کردن مشتریان و نیز ارائه ویژگی ها و قابلیت های محصول خود ندارند؛ حال آن نتورک مارکتینگ در 80 درصد موارد احتیاج به آشنایی با فنون مذاکره، صحبت حضوری و برگزاری جلسات متعدد با مشتریان دارد. به همین دلیل نیز بسیاری از بازاریابان محصولات خود را صرفاً به اعضای خانواده یا دوستان خود می فروشند!

3. برای رشد کردن احتیاج به زمان دارید

گرچه درآمدزایی به روش نتورک مارکتینگ ساده به نظر می رسد اما برندسازی شخصی، شناخته شدن و رشد کردن تا حدودی سخت بوده و احتیاج به صرف زمان دارد. در واقع، تبلیغ محصول، ساخت یک وب سایت شخصی و فراهم کردن تیمی حرفه ای به منظور افزایش فروش همگی جزو مواردی هستند که احتیاج به صرف زمان دارند. این در حالی است که بعضی افراد در کنار شغل دائم خود توانایی صرف زمان لازم برای کار و پیشرفت در این حوزه را ندارند.

4. ممکن است بارها شکست بخورید

همان طور که می دانید، پیروزیت در هر کاری سختی هایی به همراه دارد. در حوزه نتورک مارکتینگ نیز ممکن است بارها با مخالفت مشتریان برای خرید محصول یا سرویس مد نظر خود روبرو شوید. به طور کلی، بسیاری از افراد در شروع راه با روبروه با چنین چالش هایی مأیوس شده و از کار در این حوزه منصرف می شوند.

5. احتمال تقلب در این حوزه بسیار است

به طور معمول، خرید کالا یا خدماتی که ملموس بوده و امکان دست یابی فیزیکی به آن وجود دارد، خطر تقلب کمتری نیز دارا است. حال آن که سرمایه گذاری روی مواردی غیرملموس و صرفاً بر اساس یکسری اطلاعات مجازی کاری پُر ریسک بوده و احتمال از دست دادن سرمایه مد نظر در آن بالا خواهد بود. در واقع، در بعضی موارد روش بازاریابی شبکه ای به منظور فریب مشتریان و درآمدزایی به روش هایی نادرست مورد سوءاستفاده قرار می گیرد که با اعمال هوشمندی های لازم می توان از رخ دادن چنین مواردی جلوگیری کرد.

6. اسپانسرها همواره به نفع شما کار نمی نمایند!

در بعضی موارد افراد تازه کار در این صنعت فریب اسپانسرها را خورده و بخشی از درآمد حاصل از فروش خود را از دست می دهند. به علاوه، بعضی اسپانسرها نیز از آموزش راه کارهای لازم به منظور فعالیت در این حوزه به افراد تازه کار خودداری می نمایند. در نتیجه، می توان گفت که پیروزیت کسب وکارتان در این حوزه ممکن است به بعضی عواملی با عدم قطعیت هایی خارج از کنترل شما وابسته باشد.

جمع بندی

در این مقاله تعریفی از بازاریابی شبکه ای ارائه نموده و در ادامه به آنالیز روش کار این مدل از بازاریابی پرداختیم. همچنین نحوه دست یابی به پیروزیت در این حوزه را تشریح نموده و در ادامه مزایا و معایب نتورک مارکتینگ را تحلیل کردیم. به طور کلی می توان گفت که افراد فعال در حوزه بازاریابی شبکه ای برای جذب افراد جدید به عنوان فروشنده علاوه بر استفاده از تکنیک های کلامی و انگیزشی، با وعده درآمدزایی بالا نسبت به جذب فروشنده اقدام می نمایند. در واقع، چنین افرادی معمولاً با بیان مثال هایی در ارتباط با درآمدهای چشمگیر افراد پیروز و بازاریابان شناخته شده در این حوزه سعی در جذب شما خواهند داشت؛ اما به نظر نمی رسد که همه بازاریاب های فعال در صنعت نتورک مارکتینگ به درآمدهای میلیونی دست یابند. آیا شما نیز تجربه حضور در تیم های بازاریابی شبکه ای یا خرید محصولات و سرویس های مد نظر خود به وسیله بازاریابان فعال در این حوزه را داشته اید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. در خاتمه، پیشنهاد می کنیم به منظور تقویت توانایی بازاریابی، با 11 مورد از مهمترین فنون مذاکره در بازاریابی و فروش آشنا شوید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4433

به "آیا می توان به روش نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای پولدار شد؟" امتیاز دهید

5 کاربر به "آیا می توان به روش نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای پولدار شد؟" امتیاز داده اند | 2.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان به روش نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای پولدار شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید