راهنمای خرید فسفر برنز و آلومینیوم برنز در بازار آهن

به گزارش آریا بلاگ، برنز آلیاژی از مس و قلع (Cu-Sn) در کنار عناصر آلیاژی دیگر است که به سبب بهبود استحکام مس خالص توسعه داده شده است.

راهنمای خرید فسفر برنز و آلومینیوم برنز در بازار آهن

اهمیت این آلیاژ برای بشر به حدی بوده است که یک دوره از زندگی بشر را به نام آن نام گذاری نموده اند؛ عصر برنز. برنز در کنار برنج مهم ترین و معروف ترین آلیاژهای زمینه مس را تشکیل می دهند که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. اما آیا تابه حال نام آلیاژهای دیگر از برنز نظیر فسفر برنز و آلومینیوم برنز را شنیده اید؟ این گروه از گریدهای برنز به سبب خواص تقویت شده و بسیار خوبی که دارند در صنایع مهمی چون برق و الکترونیک، حمل ونقل و ساخت قطعات کاربرد دارند. در ادامه به نحوه خرید فسفر برنز و آلومینیوم برنز با کیفیت مطلوب اشاره خواهیم کرد.

فسفر برنز چیست؟

آلیاژ فسفر برنز نوعی آلیاژ مبتنی بر مس با عناصر آلیاژی اصلی قلع و فسفر است که بر اساس استاندارد یکپارچه UNS به صورت گریدهای UNS C50100 تا UNS C54400 در بازار موجود است. این آلیاژها شامل 0.5 تا 11 درصد قلع و 0.01 تا 0.35 درصد فسفر هستند. آلیاژ فسفر برنز به صورت محصولاتی چون میلگرد، ورق و لوله در بازار موجود است.

آلومینیوم برنز چیست؟

آلومینیوم برنز آلیاژی بر پایه مس با عناصر آلیاژی اصلی همانند قلع، آلومینیوم، آهن و نیکل است که دارای رنگ طلایی بوده و گریدهای آن بر اساس سیستم نام گذاری یکپارچه یا UNS به صورت UNS C60800 تا UNS C95900 شناخته می گردد. معمولاً آلیاژ آلومینیوم برنز به صورت میلگرد و ورق در بازار در دسترس است. دو گروه عمده از خانواده آلومینیوم برنز وجود دارد که شامل آلومینیوم برنز و نیکل- آلومینیوم برنز می شوند. آلومینیوم برنز تقریباً شامل 9 الی 14 درصد آلومینیوم تا 4 درصد آهن است درحالی که نیکل- آلومینیوم برنز حاوی تقریباً 9 تا 11 درصد آلومینیوم، 4 درصد آهن و 5 درصد نیکل است.

خواص و مشخصات انواع فسفر برنز

آلیاژهای فسفر برنز دارای کیفیت فنری عالی، مقاومت در برابر خستگی بالا، شکل پذیری و لحیم کاری عالی و مقاومت در برابر خوردگی بالا هستند. ضمن اینکه، راهنمایی الکتریکی آن ها بسیار خوب بوده و کاربردهای گسترده ای در صنایع برق و الکترونیک دارند. قیمت فسفر برنز نیز تحت تأثیر این خواص قرار گرفته و این محصول در رده آلیاژهای گران جای می گیرد.

خواص و مشخصات انواع آلومینیوم برنز

آلیاژ آلومینیوم برنز به علت استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوب، در مقایسه با سایر آلیاژهای برنز ارزش بیشتری داشته و به همین علت قیمت آلومینیوم برنز گران تر از دیگر آلیاژهای برنز است. این آلیاژ در برابر کدر شدن مقاوم بوده و از نرخ خوردگی پایین در شرایط جوی، نرخ اکسیداسیون پایین در دماهای بالا و واکنش پذیری کم با ترکیبات گوگردی و سایر محصولات خروجی از احتراق برخوردار است. آن ها بعلاوه در برابر خوردگی در آب دریا مقاوم هستند.

آلومینیوم برنز از نظر خواص مکانیکی دارای استحکام تسلیم 380 مگا پاسکال، استحکام کششی تا 690 مگا پاسکال، سختی به مقدار 27 راکول سی و تغییر طول برای 50 میلی متر به مقدار 1 درصد است.

آلیاژهای آلومینیوم برنز بر اساس درصد آلومینیوم و سایر عناصر موجود در ترکیب آن ها به گروه های آلیاژی مختلفی تقسیم می شوند. انواع گریدهای آلومینیوم برنز عبارت اند از:

  • آلومینیوم برنز C95400

  • آلومینیوم برنز C95900

  • نیکل- آلومینیوم برنز C63000

  • نیکل آلومینیوم برنز C63020

  • نیکل آلومینیوم برنز C95510 AMS 4880

کاربردهای فسفر برنز

بارزترین مزیت آلیاژهای فسفر برنز، استحکام و قابلیت اطمینان برتر آن ها است. این آلیاژها در برابر خستگی بسیار مقاوم هستند و می توانند سطوح بالایی از تنش را بدون شکستگی تحمل نمایند. این مزیت آن ها را برای استفاده در کاربردهایی که استحکام بالا لازم است، مانند قطعات خودرو یا قطعات هوافضا ایدئال می نماید. علاوه بر این، این آلیاژها در برابر خوردگی مقاوم هستند که آن ها را برای کاربردهای خارج از منزل که ممکن است در معرض باران یا برف قرار بگیرند، مناسب می نماید.

یکی دیگر از مزایای آلیاژهای فسفر برنز، راهنمایی الکتریکی آن ها است. محتوای مس و قلع به این آلیاژها رسانایی الکتریکی عالی می دهد که آن ها را برای استفاده در قطعات الکترونیکی مانند کانکتورها یا سوئیچ ها ایدئال می نماید. آن ها بعلاوه دارای خواص انتقال حرارت عالی هستند که این آلیاژها را برای کاربردهای خنک نماینده مانند رادیاتورها یا سینک های حرارتی مفید می نماید.

کاربردهای آلومینیوم برنز

آلومینیوم برنز به علت استحکام، ویژگی های عدم اشتعال و مقاومت در برابر خوردگی و نیروی مغناطیسی در کاربردهای دریایی، مواد شیمیایی و صنعت الکترونیک بسیار محبوب است. این آلیاژ در موقعیت هایی که فلزات دیگر سریع تر و راحت تر دچار سایش می شوند، مانند قطعات جوشکاری، ابزارها، چرخ دنده ها، قالب ها، زنجیره ها و لنگرهای دریایی غیر مغناطیسی، به یک انتخاب محبوب تبدیل شده اند. کارخانه های شیمیایی، پالایشگاه های نفت و کارخانه های نمک زدایی از آلیاژهای آلومینیوم برنز با کمتر از 8 درصد آلومینیوم برای مخازن تحت فشار و مبدل های حرارتی استفاده می نمایند. درحالی که آلیاژهای با 10 درصد یا بیشتر آلومینیوم یا نیکل در محصولاتی مانند پروانه های کشتی یا کمپرسورهای توربین کاربرد دارند.

تفاوت فسفر برنز و آلومینیوم برنز چیست؟

تفاوت اصلی بین آلومینیوم برنز و فسفر برنز در ترکیب شیمیایی آن هاست. آلومینیوم برنز حاوی مس و فلزات دیگری مانند آهن، نیکل، منگنز، آلومینیوم و سیلیکون است. در مقابل، فسفر برنز فقط حاوی مس و قلع و فسفر است. دومین تفاوت استحکام بالاتر آلومینیوم برنز نسبت به فسفر برنز است. درنتیجه استحکام بالاتر، آلومینیوم برنز اغلب برای کاربردهای بسیار سخت مانند پروانه کشتی یا سخت افزار دریایی که مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش موردنیاز است، استفاده می گردد. از طرف دیگر، فسفر برنز به علت محتوای کم قلع، مقاومت در برابر خوردگی عالی دارد اما این خاصیت به مقدار مقاومت آلومینیوم برنز نیست. یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین این دو هزینه آن هاست. به طورکلی، آلومینیوم برنز به علت استحکام بالاتر و عملکرد برتر در کاربردهای خاص، گران تر از فسفر برنز است.

خرید فسفر برنز

آلیاژ فسفر برنز به شکل لوله و در ابعاد 27*14 الی 60*45 و استاندارد UNS C83600 به صورت واحد کیلویی به وسیله شرکت فولادسازان راه ابریشم به فروش می رسد. برای خرید این محصولات با کیفیتی مثال زدنی به همراه گواهینامه اصالت و سلامت کالا می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه و شماره 66200200 تماس حاصل فرمایید.

خرید آلومینیوم برنز

مجموعه فولادینو انواع محصولات آلومینیوم برنز را در قالب ورق و میلگرد طبق استاندارد UNS C95500 عرضه می نماید. میلگردهای آلومینیوم برنز این شرکت دارای سایزهای بین 62 الی 130 میلی متر بوده و به صورت شاخه 3 متری به فروش می رسند. واحد فروش میلگرد فسفر برنز به صورت کیلویی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13154

به "راهنمای خرید فسفر برنز و آلومینیوم برنز در بازار آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید فسفر برنز و آلومینیوم برنز در بازار آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید