اخبار جعلی به سرعت در توییتر منتشر می شوند
به گزارش آریا بلاگ، به تازگی نتایج یک پروژه تحقیقاتی نشان داده اخبار جعلی به سرعت در توییتر منتشر می شوند و انسان ها، نه ربات ها، در درجه اول مسئول انتشار اطلاعات گمراه کننده هستند.

به گزارش خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فارس، ایجاد تنش و فضای یأس و ناامیدی در جامعه تنها یکی از اهدافی است که سازندگان اخبار جعلی آن را دنبال می نمایند. از طرفی دیگر، اخبار کذب به شدت در حال رشد هستند و منجر به نادیده دریافت یا حداقل کم رنگ دیده شدن واقعیت ها شده اند. در واقع، امروز خواندن و شنیدن اخبار نه تنها احساس خوبی به شما منتقل نمی نماید، بلکه شما را بیش از قبل نگران و مضطرب می نماید و شبکه های اجتماعی نظیر توییتر در بروز این پدیده به شدت تأثیرگذار بوده اند. به تازگی نتایج یک پروژه تحقیقاتی نشان داده که انسان، نه ربات ها، در درجه اول مسئول انتشار اطلاعات گمراه نماینده هستند.
* سرعت انتشار اخبار دروغ در توییتر
نتایج پژوهشی تازه توسط محققان دانشگاه ام ای تی نشان می دهد که در توییتر اخبار دروغین سریع تر از اخبار واقعی همه گیر می شوند. بنا به نوشته نشریه ساینس پژوهشگران پخش شدن اخبار مختلف را از سال 2006 تا 2017 به یاری 6 سازمان تحلیلگر خبر آنالیز نموده اند. سروش وثوقی، یکی از نویسندگان این مطالعه در مطالعات خود به این نکته رسیده که اخبار دروغ و کذب دست کم 70 درصد بیشتر از اخبار صحیح بازنشر می شوند.
سینان آرال، استاد دانشگاه ام آی تی که دراین پژوهش شرکت داشته می گوید : اطلاعات تازه ارزشمندتر از اطلاعات اضافی به نظر می رسد. کسانی که اطلاعات تازه منتشر می نمایند موقعیت اجتماعی بهتری کسب می نمایند چون دیگران فکر می نمایند آنها افراد مطلعی هستند یا اطلاعات مخفیانه ای دارند.
* اخبار جعلی سیاسی و فرهنگی در رده نخست انتشار جعلی
این پژوهش نشان می دهد اخبار سیاسی و فرهنگی جعلی سریع تر از دیگر اخبار، نظیر فجایع طبیعی یا تروریسم فراگیر می شوند. باید اضافه کرد که پژوهشگران ترجیح می دهند از عبارت اخبار نادرست به جای اخبار جعلی استفاده نمایند؛ چراکه عبارت دوم به گمان آنها سیاست زده است.
گرچه حساب های توییتری که اخبار واقعی منتشر می نمایند نسبت به حساب هایی که اخبار نادرست منتشر می نمایند، پیروان بیشتری دارند اما همچنان اخبار نادرست سریع تر از اخبار درست بازنشر می شوند؛ چون این خبرها تازه تر به نظر می رسند.
این نهادهای تحلیلگر اخبار، نخست منبع اصلی توییت نماینده را یافته و آنگاه بازنشر آن را نیز آنالیز نموده اند. بازه آماری آنها شامل 126 هزار خبر است که از سوی 3 میلیون نفر بیش از 4.5 میلیون بار توییت شده است.
این پژوهش نشان می دهد اخبار واقعی به زحمت از سوی 1000 نفر بازنشر شده است حال آنکه فقط یک درصد از مهم ترین اخبار نادرست را 100 هزار نفر بازنشر نموده اند.
* لزوم درک چگونگی انتشار اخبار نادرست
محققان همچنین روی سوژه های انسانی و ربات های منتشرنماینده اخبار نیز آزمایش نموده اند و دریافته اند که ربات ها نقشی در انتشار بیشتر اخبار دروغین ندارند و کاربران مسئول این امر هستند.
پژوهشگران همچنان تصمیم داشته اند درک عمیق تری از چگونگی انتشار بیشتر اخبار نادرست کسب نمایند تا بتوانند راه چاره هایی را برای تصحیح این امر ارائه دهند.
یکی از راه چاره های پیشنهادی، امتیاز دادن به منابع خبری براساس قابل اعتماد بودن آنهاست. راه چاره دیگر نیز به گفته این محققان می تواند این باشد که شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک یا توییتر الگوریتم ها و سامانه هایی را فراهم نمایند که افراد را از نشر اخبار نادرست منصرف یا آن ها را جریمه کند.
* نقش اخبار در امید به آینده
بیل گیتس به عنوان یکی از کار آفرینان برتر دنیا پیرامون نوع انتشار اخبار در رسانه ها نوشت: چیزی که این روزها به شدت کمبودش احساس می شود، دلایل خوش بین بودن برای آینده است.
بیل گیتس با پافشاری بر این موضوع که قصد من نادیده دریافت بدی ها و کاهش همت و کوشش همگان برای اصلاح شرایط نیست، ادامه می دهد: خوش بین بودن به این معنی نیست که مردم دنیا فجایع و ناعدالتی ها را نادیده بگیرند، بلکه بدین معناست که افراد باید الهام بخش یکدیگر در جهت رشد و پیشرفت باشند و به گسترش هرچه بیشتر آن یاری نمایند.
مالک ارشد مایکروسافت باور دارد، اینکه مردم احساس می نمایند دنیا در حال سقوط است، نشأت گرفته از اخباری ست که می بینند و می شنوند و تمام احساس خوب یا بد افراد به ماهیت پوشش خبری بازمی شود.
رسانه ها با یکدیگر بر سر مخابره اخبار منفی رقابت می نمایند و در این بین اگر خبر خوبی هم باشد یا نادیده گرفته می شود یا در میان اخبار منفی گم می شود؛ یک ویدئو از ساختمانی که در آتش می سوزد بسیار پربیننده تر از خبری با عنوان سال جاری ساختمان های کمتری دچار حریق شدند است و این برای مردم دنیا تبدیل به یک عادت شده است.
منبع: جام جم آنلاین