استفاده از بوئینگ بازنشسته 747 برای آزمایش موتورهای نسل تازه
به گزارش آریا بلاگ، شرکت رولز رویس به منظور ارزیابی و امتحان عملکرد نسل جدیدی از موتورها، از یک بوئینگ از رده خارج شده 747 به عنوان بستر آزمایش استفاده خواهد نمود.
با بازنشسته شدن هواپیماها، آن ها کاربردهای مختلفی از هتل تا هنرهای چیدمان زیرآب پیدا می نمایند. در این میان با اینکه تغییر کاربری بوئینگ 747 چندان باشکوه به نظر نمی رسد، اما آینده جالبی خواهد داشت.
این هواپیما بیش از 70 میلیون کیلومتر برای شرکت کانتاس پرواز و در این مدت حدود 2.5 میلیون مسافر را جابه جا کرد و پس از 20 سال فعالیت برای این شرکت، اکنون به وسیله بخش عملیات هوافضای شرکت رولز رویس به کار گرفته شده است تا به عنوان بستر آزمایش برای موتورهای آینده گرایانه مورد استفاده قرار گیرد.
آخرین پرواز تجاری بوئینگ 747 از سیدنی به لس آنجلس بود و حالا این هواپیما در مرکز پرواز AeroTEC درست خارج از سیاتل استفاده خواهد شد. در واقع قرار است که در مدت زمان دو سال و با هزینه ای بالغ بر 70 میلیون دلار، تغییر و تحولاتی روی این بوئینگ انجام گردد و سپس برای راه اندازی نسل بعدی موتورهای جت رولز رویس به کار برود؛ به طوری که کادری از خلبانان ویژه آزمایش از هواپیمای مذکور برای امتحان موتورهای تجاری و بیزینس در سرعت های فوق العاده زیاد و ارتفاعات بالا استفاده خواهند کرد.
این هواپیما به بوئینگ 747 دیگر رولز رویس ملحق خواهد شد که به عنوان بستر آزمایش پرواز، 285 پرواز آزمایشی را پشت سر گذاشته است.
به گفته شرکت رولز رویس، آزمایش موتور اولترافن (UltraFan) روی این بوئینگ، دنیای موتورهای جت را متحول خواهد نمود. این موتور در مقایسه با موتورهای استاندارد هواپیما، بزرگ تر است. کارولین دی (Caroline Day)، رئیس بازاریابی، استراتژی و برنامه های آینده در شرکت رولز رویس، می گوید:
قطر این موتور 3.5 متر است که در مقایسه با موتور ایکس دابلیوبی با قطر 3 متر، واقعاً بزرگ به شمار میرود.
کارولین دی طی بازدید خود از کارخانه هوافضای رولز رویس در داربی انگلستان اذعان کرد که این شرکت در حال ساخت تعدادی موتور اولترافن برای آزمایش است. او اضافه نمود:
این برنامه اهمیت زیادی دارد و صدها نفر مشغول کار روی آن هستند، چراکه می خواهیم تا خاتمه دهه بعدی آن را آماده کنیم. تیم ما مطمئن هستند که موتور تازه، ایمن ، روان و از نظر سوخت بهینه تر خواهد بود.
هواپیمای سابق کانتاس برای اینکه به عنوان بستر آزمایش به کار رود، باید مجهز به تجهیزات و سیستم هایی گردد که امکان ارزیابی عملکرد موتور در هنگام پرواز را فراهم کند. لی هیومن (Lee Human)، مؤسس و رئیس مرکز پرواز AeroTEC، می گوید:
با استفاده از این آزمایشگاه هوابرد امکان توسعه و تأیید فناوری های تازه و بسیار پیشرفته موتور را خواهیم داشت که برای افزایش کارایی و کاهش اثرات زیست محیطی طراحی شده اند. تیم های مهندسی، تطبیق و آزمایش ما در سیاتل و موسس لیک واشینگتن هم اکنون سخت مشغول کار هستند تا رویایی رولز رویس را به واقعیت تبدیل نمایند.
برای خرید بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی، همواره می توانید به وسیله موتور جست وجوی پرواز خبرنگاران ، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.
منبع: کجارو / edition.cnn.com