استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی ، تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی ، چطور کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟

به گزارش آریا بلاگ، روند استفاده از ارزهای مجازی در کشور به سرعت در حال افزایش است به طوری که بعضی بازرگانان خرد و مسافران ایرانی در خارج از کشور به جای دلار از این ارزها برای پرداخت و خرید استفاده می نمایند.

استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی ، تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی ، چطور کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟

خبرنگاران: پول مجازی به هر پولی گفته می گردد که بتوان آن را به وسیله اینترنت انتقال داد. پی پال، وبمانی، بیت کوین و … نمونه هایی از پول مجازی هستند. پول های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تبدیل می شوند. پول های مجازی غیرمتمرکز اصطلاح ارزهای رمزپایه یا ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) نامیده می گردد. پول های مجازی متمرکز زیر نظر یک شرکت یا موسسه واسطه ای خاص فعالیت می نمایند. مثلا پی پال یک پول مجازی متمرکز است.

در حوزه پول های مجازی غیرمتمرکز تراکنش ها توسط پایگاه داده توزیع شده به اسم بلاک چین انجام می شوند و شرکت خاصی مالک آنها نیست. کاربران بدون احتیاج به ثبت نام می توانند با نصب کیف پول ارز مورد نظر در کامپیوتر یا موبایل خود تراکنش های خود را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ارزهای دیگر را ندارند و به صورت کاملا یکتا فعالیت می نمایند. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می نماید و واحدهای آن به صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع می شوند و قیمت آن متغیر خواهد بود.

ارزهای مجازی در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا جای خود را در معاملات و خرید و فروش ها باز نموده اند اما در ایران هنوز وضعیت روشنی ندارند. هر چند گرایش زیادی به این ارزها در کشور وجود دارد و در روزهای اخیر خبرهای متنوعی در این بار منتشر شده است اما دولت و نظام تصمیم روشنی نگرفته است. بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه ای که در این زمینه منتشر نموده تاکید نموده است که هیچ شخص حقیقی و حقوقی، مجوز انتشار رمزارز از بانک مرکزی دریافت ننموده است.

امروزه وبگاه های مسافرتی بسیار زیادی در دنیا، بیت کوین را قبول می نمایند. بنابراین با وجود اینکه هنوز استفاده از ارز دیجیتال با موافق ها و مخالف هایی همراه است خریدهای وابسته به سفر می توانند تمرین مناسبی برای آشنایی با شیوه های پرداخت بیت کوین باشند.

در چند سال اخیر، اشتیاق شهروندان ایرانی در خرید بیت کوین روبه افزایش است. بنابراین، استفاده از این پول مجازی برای گردشگران ایرانی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند مزیت به شمار می رود زیرا با خرید بیت کوین می توانند مشکل نداشتن کارت اعتباری و کارت بدهی را که اغلب برای خرید خدمات سفر (پرواز، هتل،…) لازم است حل نمایند.

ورود ارزهای دیجیتال به حوزه گردشگری

بعضی مسافرانی که با مزیت های ارزهای دیجیتال آشنا شده اند به جای حمل دلار و یا ارز کشور مقصد، اقدام به واریز بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود (والت) می نمایند. این مسافران به جای اسکناس و ارز فیزیکی که احتمال سرقتش وجود دارد از این ابزارهای جدید برای پرداخت در مراکز تجاری، خرید بلیت هواپیما و پرداخت هزینه رستوران استفاده می نمایند.

به نظر می رسد که در سایه تعلل چندین ساله نهادهای ذیربط در به تصویب رساندن قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، مردم راه خود در استفاده از این ارزهای مجازی را یافته و در حال برطرف مشکلاتشان با بهره گیری از این فناوری های جدید هستند.

حمید راد از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال ایرنا گفت: مردم به دلیل آشنایی با مزایای ارزهای دیجیتال در استفاده از این ارزهای مجازی جلوتر از مدیران و مسؤولان هستند.

وی با بیان اینکه اصلی ترین کاربرد ارزهای دیجیتال در پرداخت های بین المللی است، اضافه نمود: بعضی کشورها اقدام به قانونی کردن استفاده از این ارزها نموده و به شکل گسترده از آنها استفاده می نمایند که از جمله می توان به ژاپن، شرق آسیا و اروپا اشاره نمود.

این عضو انجمن بلاکچین ایران اضافه نمود: در کشورهای محدودی مانند هند و یا چند کشور آفریقایی به شدت با این نوع ارزها برخورد می گردد.

راد به روند رو به گسترش این نوع ارزها در پرداخت های خرد اشاره نمود و گفت: در شماری از کشورهای اروپایی برای خریدهای خرد مانند خرید بلیت هواپیما از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده می گردد اما هنوز آنگونه که باید همه گیر نشده است.

وی ادامه داد: در شرایطی مانند تحریم که نمی توان به وسیله نظام بانکی اقدام به جابجایی پول کرد، از این نوع ارزهای مجازی، استفاده زیادی می گردد که مسافران از آن استفاده می نمایند.

تاثیر ارزهای دیجیتال برای جذب توریست خارجی در کشور

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال گفت: یکی از بهترین استفاده ها از ارزهای دیجیتال مربوط به توریست ها و گردشگران خارجی در کشورمان است که نمی توانند کارت های اعتباری خود مانند مسترکارت و یا ویزا کارت را مورد استفاده قرار دهند.

راد اضافه نمود: در چندین مورد، گردشگرانی که به ایران سفر نموده بودند به علت اینکه نتوانستند کارت بانکی کشور خود را در ایران استفاده نمایند با مشکلاتی روبرو شدند، این در حالی بود که در صورت داشتن ارزهای دیجیتال به راحتی می شد آن را به پول نقد تبدیل نمایند.

وی به سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت ارزهای دیجیتال ایران اشاره نمود و گفت: به علت تأخیر در تصویب قوانین و طرح نظرات ضد و نقیض توسط نهادها و مسؤولان، فعالان این صنعت تکلیف خود را نمی دانند که این موضوع امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته است.

این فعال صنعت ارزهای دیجیتال به فعالیت استارتاپ ها در این بخش اشاره نمود و ادامه داد: پلت فرم های بومی برای فعالیت در این صنعت توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی، تهیه شده که حتی قابلیت گسترش به کشورهای همسایه را نیز دارند اما به علت نبود قانون معین و مدون، فعالیت آنها و امنیت سرمایه گذاری آنها زیرسوال رفته است.

راد خاطر نشان کرد: اگرچه استفاده از این رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتی دارد اما مزایای آن بیشتر از نقاط ضعف است.

وی اضافه نمود: می توان برای پرداخت های خرد و زیر یک میلیون دلار و دور زدن تحریم ها به راحتی از این ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما بسترهای قانونی آن باید آماده گردد.

کجا می توان از بیت کوین برای خریدهای سفر استفاده کرد؟

برای خرید بلیت هواپیما، رزرو هتل و اجاره خودرو در سطح بین المللی می توان به این آژانس های مسافرتی مراجعه کرد:

دستینیا (Destinia)│ کاربران سراسر دنیا برای رزرو پرواز، هتل، قطار و جابه جایی از فرودگاه به هتل و برعکس و همچنین کرایه خودرو می توانند از این درگاه اینترنتی که مقر اصلی آن در انگلستان است استفاده نمایند و هزینه خدماتی را که دریافت می نمایند علاوه بر کارت های اعتباری با بیت کوین هم بپردازند. این وبگاه به 32 زبان زنده دنیا ازجمله فارسی و پول رایج تمام کشورها ازجمله ریال ایران دردسترس است.

چیپ ایر (CheapAir)│ این درگاه اینترنتی که مقر آن در کانادا است خدمات رزرو پرواز، هتل و کرایه خودرو ارائه می دهد و امکان خرید با بیت کوین را به کاربرانش فراهم می نماید. این وبگاه خرید بلیت پروازهای به / از ایران را هم عرضه می نماید.

بیت کوین.تراول (Bitcoin.Travel)│ احتمالا یکی از شناخته شده ترین وبگاه های مسافرتی، بیت کوین.تراول باشد. این وبگاه هم همانند دستینیا با زبان فارسی و ریال ایران قابل دسترس است و امکان رزرو پرواز به / از تهران در این وبگاه وجود دارد. هرچند مبلغی که این وبگاه عرضه می نماید در ابتدا به واحدهای پولی رسمی کشورها است اما با تکمیل فرآیند خرید درنهایت می توان عملیات پرداخت را با بیت کوین انجام داد.

چگونه یک کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟

به گزارش خبرنگاران، قبل از هر کاری باید ارز دیجیتالی که تمایل به خرید آن را داریم معین کنیم. ارزهای دیجیتال در کیف پول (wallet) مخصوص به خود نگهداری می شوند، پس شما احتیاج دارید کیف پول یا کیف پول هایی که از ارز مورد نظر شما پشتیبانی می نمایند را پیدا کنید. به طور مثال می توانید از وب سایت شناخته شده blockchain.info برای نگهداری بیت کوین (با نماد BTC در معاملات دیجیتال) و اِتِریوم (با نماد ETH)، و یا bitfinex.com (یک بستر چندمنظوره با قابلیت پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال) بهره ببرید. پس از ساخت یک حساب کاری در وب سایتی که کیف پول شما محسوب می گردد، یک آدرس کیف پول به شما داده می گردد که می توانید برای انتقال یا دریافت ارز دیجیتال از آن بهره ببرید.

یکی از روش های داشتن ارزهای دیجیتال خرید مستقیم آن از صرافی های آنلاین است. از payment24.ir و wmfa.ir می توان به عنوان بعضی از صرافی های آنلاین داخلی نام برد. شما با پرداخت معادل ارزی ارز مورد نظر به ریال می توانید ارز دیجیتال دلخواه خود را خریداری کنید. برای این کار باید آدرس کیف پول خود را به صرافی ارائه دهید تا ارز موردنظر به کیف پول دیجیتال شما منتقل گردد. همچنین می توانید ارز دیجیتال خود را به ریال تبدیل نموده و به یکی از حساب های بانکی خود نزد بانک های ایرانی داخلی منتقل کنید.

ممکن است به دلیل عدم دسترسی به ارز مورد نظر شما (عدم موجودی یا فروش توسط صرافی های داخلی) و یا دلایل دیگر احتیاج به این باشد که یکی از ارزهای در دسترس را خریداری کنید و سپس به ارز دیجیتال مورد نظر خود تبدیل کنید. برای این کار می توانید از وب سایت های تبدیل ارز دیجیتال بهره ببرید. نحوه کار این سایت ها به این گونه است که با ارسال ارز موجود شما به سایت، معادل مورداحتیاج ارزی آن به حسابی که معین نموده اید منتقل می گردد. از changer.com و changelly.com می توان به عنوان بعضی از وب سایت های معتبر برای این کار اشاره نمود. باید توجه داشت که زمان مورد احتیاج برای تبدیل ارز با توجه به حجم انتقالی و کارمزد معین شده متغیر خواهد بود.

منبع: چمدان
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 471

به "استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی ، تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی ، چطور کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی ، تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی ، چطور کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده مسافران ایرانی از ارزهای مجازی در سفرهای خارجی ، تاثیر ارز مجازی بر جذب توریست خارجی ، چطور کیف پول دیجیتال داشته باشم و ارز مجازی بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید