اسپری شامپوی خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش آریا بلاگ، برخی اوقات شرایطی به وجود می آید که نمی توانید به حمام بروید و موهایتان را با آب و شامپو بشویید. در این مواقع می توانید از محصولی بهره ببرید که به موهایتان جلوه ای تمیزتر و شاداب تر ببخشد؛ اسپری شامپوی خشک (Dry Shampoo). این محصولات که اخیرا محبوبیتی دنیای پیدا نموده اند در بین کارشناسان و متخصصان پوست و مو در سرتاسر دنیا موافقین و البته منتقدان زیادی دارند.

اسپری شامپوی خشک چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به نحوه کاربرد شامپوی خشک و بعلاوه مزایا و معایب استفاده از این محصول. در پایان هم چند برند محبوب و پرفروش فراوری نماینده اسپری های شامپوی خشک را آنالیز خواهیم کرد؛ با ما در مجله خبرنگاران مگ همراه باشید.

شامپوی خشک چیست و چه اثری روی موها دارد؟

شامپوی خشک نوعی از شامپوست که برای استفاده از آن احتیاجی به خیس کردن موها ندارید. این محصولات جلوه ای تمیز تر به موها می دهند و اگر سرتان چرب شده باشد می توانند از چربی موهایتان کم نمایند.

شامپوی خشک معمولا به شکل پودر و بر پایه نشاسته ذرت یا نشاسته برنج است. سبوم که از غدد چربی یا سباسه موجود در کف سر ترشح می گردد در صورت فراوری بیش از حد ظاهری چرب به موها می بخشد؛ ذرات پودری موجود در شامپوی خشک می توانند این چربی اضافه را به خود جذب نمایند و ظاهر تمیز تری به موها بدهند. با این حال این ذرات ممکن است تا حد زیادی در موها باقی بمانند و موها به اندازه زمان شست وشو با شامپوی معمولی تمیز به نظر نرسند.

شامپوهای خشک اغلب به صورت اسپری و گاهی به صورت خمیری در بازار وجود دارند. اسپری ها آئروسل و حاوی الکل هستند و با هر بار استفاده ذرات الکل و پودر به سمت موها پاشیده می شوند و الکل پس از چند لحظه تبخیر شده و پودر روی موها می ماند.

جالب است بدانید که تاریخچه استفاده از این پودرهای کاهش دهنده چربی موها به صدها سال پیش می رسد. مردمان شرق آسیا از نوعی پودر خاک رس برای تمیز کردن موهایشان استفاده می کردند.

در دوران الیزابت عدم استحمام منظم سبب می شد که مردن و زنانی که موهای بلند و پرپشت داشتند از پودرهای رس یا پودر های نشاسته برای زدودن آلودگی و چربی از موهایشان استفاده نمایند. در سال 1940 شرکت استفانی بروک از نیوجرسی اولین برند شامپوی خشک را در بازار توسعه داد.

بازگشت به لیست

مزایا و موارد مصرف شامپوهای خشک

برخی از متخصصین پوست و مو معتقدند که شستن روزانه موها سبب می گردد که موها تضعیف شوند؛ چراکه موها به روغن طبیعی ترشح شده از غدد چربی احتیاج دارند و شستن بیش از حد موها سبب می گردد که موهایتان خشک گردد.

از طرف دیگر زمانی که موهایتان را رنگ نموده اید هر چقدر کمتر موهایتان را بشویید برای تثبیت رنگ موهایتان بهتر است و رنگ مو ماندگاری بیشتری روی موهای شما خواهد داشت؛ بنابراین می توانید تعداد دفعات شستن موهایتان را در هفته کاهش دهید و هر چند وقت یک بار به وقت لزوم از شامپوی خشک بهره ببرید.

مواقعی هم هست مثل بعد از باشگاه یا ورزش و یا مسافرت که موهایتان به هم چسبیده و امکان استحمام ندارید و احتیاج دارید که موهایتان تمیز و شاداب و البته پرحجم به نظر برسد. در این مواقع هم استفاده از شامپوی خشک می تواند بسیار کاربردی باشد. بیشتر شامپوهای خشک بعلاوه دارای رایحه خوشایندی هستند که باعث می گردد موهای شما بوی بهتری بگیرند.

بازگشت به لیست

معایب و عوارض استفاده از شامپوهای خشک

استفاده متعادل از این شامپو، ضرر چندانی ندارد؛ اما همان طور که همواره گفته اند، استفاده بیش از حد از هر چیزی، می تواند واقعاً بد باشد؛ حتی یک محصول خوب. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که شامپوی خشک موهایتان را تمیز نمی نماید، بلکه فقط چربی را جذب می نماید تا موها ظاهر تمیز تری داشته باشند؛ بنابراین شما نمی توانید شامپوی خشک را جایگزین شامپوی معمولی کنید و فقط می توانید دفعات شست وشوی موهایتان را کاهش دهید.

  • الکل موجود در اسپری های شامپوی خشک می تواند موهای شما را خشک کند و موهای خشک در معرض موخوره و شنمایندگی بیشتری قرار دارند.
  • استفاده مکرر از شامپوی خشک یا ماندن آن در موهایتان برای مدت طولانی می تواند منجر به تجمع محصول روی پوست سر گردد. این انباشتگی محصول روی سر ممکن است باعث خارش، بسته شدن منافذ کف سر و ایجاد بثورات و التهاب گردد. فولیکولیت هم نوعی عارضه باکتریایی و قارچی است که ممکن است در صورت تجمع زیاد ذرات شامپوی خشک روی سر رخ دهد.
  • اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می دهند از محصولات طبیعی تر استفاده نمایند و نسبت به ترکیبات موجود در محصولات زیبایی محتاط هستند، متخصصان پوست به شما توصیه می نمایند که از محصولات دارای تالک (که با نام پودر بچه هم شناخته می گردد)، پارابن یا سولفات استفاده نکنید. برخی از محصولات دارای تالک، ممکن است با سرطان ارتباط مستقیم داشته باشند و برخی از شامپوهای خشک هم حاوی پودر تالک هستند.
  • برخی از شامپوهای خشک روی سر دانه هایی سفید رنگ به جای می گذارند که حتی با شانه زدن زیاد هم از روی مو برطرف نمی گردد؛ بنابراین بهتر است از محصولاتی بهره ببرید که از کیفیت آن مطمئن باشید.

نحوه استفاده درست از اسپری شامپوی خشک

برای استفاده از این مدل شامپو کافی است آن را دو یا سه بار از فاصله 20 الی 30 سانتی متری روی سرتان اسپری کنید. ابتدا اندازه کمی از شامپو را مستقیما به ریشه موی خود اسپری کنید. از ریشه مو در پشت گردن، درست بالای گوش و پشت سر خود هم غافل نشوید. شامپوی خشک را با انگشتان خود به سمت موهای تان ماساژ دهید. در این مرحله می توانید از سشوار سرد هم بهره ببرید تا موهایتان بیشتر حجم بگیرند.

پس از آن، نوبت به مرحله شانه زدن می رسد. برخی از خریداران شامپوی خشک ادعا می نمایند که ذرات سفید روی موهایشان پس از استفاده از شامپو بسیار زیاد است. این ممکن است به این جهت باشد که مرحله شانه زدن را به خوبی انجام نداده اند. موهایتان را خوب شانه بزنید تا اضافه های پودر کاملا از میان موهای شما پاک گردد. توجه داشته باشید که قبل از مصرف، اسپری را به خوبی تکان دهید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که نباید اندازه زیادی از محصول را روی موهایتان اسپری کنید؛ همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم ممکن است تجمع ذرات روی سرتان باعث ایجاد التهاب گردد.

بازگشت به لیست

معرفی 6 برند استاندارد و پرفروش برای شامپوی خشک

همان طور که در بخش های قبلی هم اشاره شد استفاده از شامپوی خشک مضرات و مزایای خاص خود را دارد، اما شما ضمن حفظ تعادل در استفاده از شامپوهای خشک می توانید با استفاده از محصولات معتبر و استاندارد از برندهای خوش نام این مضرات را به حداقل برسانید. در این بخش از مطلب 6 مدل محبوب و پرفروش و در عین حال استاندارد شامپوی خشک را برایتان معرفی می کنیم.

1. شامپوی خشک لورآل

برند فرانسوی لورآل احتیاجی به معرفی ندارد؛ این برند مطرح که یکی از برترین برندهای دنیا در فراوری محصولات مرتبط با بهداشت و آرایش مو است و جزو پرفروش ترین فراوری نمایندگان این نوع محصولات در دنیا محسوب می گردد. و اما لاین شامپوهای خشک برند لورآل که در میان هواداران شامپو خشک محبوبتی دنیای دارد.

لورال انواع شامپوهای خشک را با رایحه های مختلف وارد بازار نموده است. اسپری شامپوی خشک مجیک اورال با رایحه و عصاره گل فیوژن شیرین یکی از محصولات پرطرفدار لاین شامپو خشک برند لورآل است که کیفیتی قابل توجه دارد، بسیار خوشبوست و ضمن حجم دهی ظاهری شفاف و تمیز به موها می دهد بدون اینکه ذره ای شوره و سفیدی رو موها باقی بگذارد.

2. شامپوی خشک نیوا

و اما سراغ یکی دیگر از اسپری های محبوب شامپوی خشک می رویم. اسپریا Fresh Revive که به علت رنگدانه های آبی اش برای موهای تیره محصولی فوق العاده است. لاین فراوری شامپوی خشک در کمپانی کلاسیک و بسیار باسابقه نیوا سه محصول مختلف را برای سه تناژ مختلف مو فراوری نموده است که هر سه محصولاتی بسیار پرطرفدار و پرفروش هستند. رنگ آبی مخصوص موهای تیره، رنگ صورتی مخصوص موهایی با تناژ رنگی میانه و رنگ زرد مخصوص موهای بلوند است.

3. شامپوی خشک گلیس

اسپری شامپو خشک گلیس مدل CABELLO CASTANO هم یکی دیگر از مدل های محبوب و پرفروش شامپوی خشک است که به وسیله برند آلمانی گلیس فراوری شده است؛ برندی خوش نام در زمینه فراوریات بهداشت و مراقبت از مو که سال هاست محصولات بسیار کارآمد و محبوبی را روانه بازار نموده است. این محصول هم به علت رنگدانه های قهوه ای که دارد، برای موهای تیره مناسب است. خاصیت براق نمایندگی این مدل شامپوی خشک از برند گلیس هم بسیار قابل توجه است و با ماندگاری 24 ساعته موهایتان را برای ساعات زیادی شاداب و پرطراوت نشان می دهد.

4. شامپوی خشک OGX

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار شامپوی مو که برایتان معرفی می کنیم اسپری شامپوی خشک OGX مدل Biotin & Collagen است که علاوه بر خاصیت چربی زدایی، حجم دهی و ایجاد ظاهر شفاف و مجذوب کننده در موها خاصیت تقویت نمایندگی و ترمیم نمایندگی هم دارد. فرمولاسیون این محصول از برند فرانسوی OGX حاوی ویتامین B7 بیوتین، کلاژن و پروتئین گندم هیدرولیز شده است.

5. شامپوی خشک باتیست

شامپو خشک باتیست محصول کشور انگلیس و جزو پر فروش ترین شامپوهای خشک دنیاست. ویژگی خاص این محصول این است که به علت فرمولاسیون خاصش با انواع موها و پوست ها سازگار است و حجم دهندگی قابل ملاحظه ای هم دارد.

اگر پوست سرتان دچار التهابات مزمن است و نمی توانید از دیگر برندهای شامپوی خشک بهره ببرید این محصول برایتان گزینه مناسبی محسوب می گردد. هر چند به لحاظ قیمتی این محصول از دیگر نمونه های مشابه در بازار گران تر است، اما با توجه به ویژگی هایش برای موهای حساس و پوست های ملتهب می تواند کارآمد و مناسب باشد.

6. شامپوی خشک سایوس

این شامپو محصولی از برند ترکیه ای سایوس است که جزو برندهای خوب و معتبر موجود در بازار ایران طبقه بندی می گردد. شامپو خشک سایوس مدل Pure Fresh ضدحساسیت است و فرمولاسیون نو آن فاقد سیلیکون و پارابن است. این محصول هم به علت خاصیت ضدالتهابی که دارد برای کسانی که پوست سرشان حساس است گزینه خوبی محسوب می گردد.

بازگشت به لیست

و در آخر؛ آیا شامپوی خشک محصول مفیدی برای موها و پوست سر است؟

همان طور که در بخش های قبلی مطلب به آن اشاره کردیم از شامپوی خشک هم مانند هر محصول زیبایی دیگری اگر بیش از حد بهره ببرید ممکن است برای پوست و مویتان مضر باشد. به طور کلی اینکه شامپوی خشک محصولی کاربردی هست یا نه بستگی به شرایط و البته سبک زندگی شما دارد.

اگر موهایتان زود به زود چرب می گردد و به هم می چسبد، زیاد به باشگاه یا مسافرت می روید و یا زمان کافی برای شستن موهایتان ندارید شامپوی خشک برایتان محصول مفیدی خواهد بود.

بعلاوه اگر موهایتان را رنگ می کنید و می خواهید رنگ مو بهتر در موهایتان تثبیت گردد و ماندگاری بیشتری داشته باشد شامپوی خشک برایتان گزینه مناسبی است و می توانید با کاهش تعداد دفعات شست وشوی موهایتان در هفته و استفاده از شامپوی خشک ماندگاری رنگ مو را در موهایتان بالاتر ببرید.

منابع: healthline, allure

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 11240

به "اسپری شامپوی خشک چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپری شامپوی خشک چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید