ایرانسل به جرگه اپراتورهای ثابت سیمی پیوست

به گزارش آریا بلاگ، دیجیاتو نوشت: ایرانسل طی تفاهم نامه با سازمان رگولاتوری وعده داده تا برای 5 میلیون خانوار، پوشش دسترسی به فیبر نوری ایجاد کند.

ایرانسل به جرگه اپراتورهای ثابت سیمی پیوست

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری از امضای تفاهم نامه با ایرانسل برای اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در کشور اطلاع داد. بر اساس این تفاهم نامه ایرانسل متعهد شده که تا سرانجام سال 1403، برای 5 میلیون خانوار، پوشش دسترسی به فیبر نوری ایجاد کند. ورود این اپراتور به پروژه توسعه فیبر نوری، می تواند نویدبخش شکسته شدن انحصار مخابرات در این زمینه باشد، هرچند پیش تر نیز شرکت هایی وارد این حوزه شده بودند اما ایرانسل بزرگترین رقیبی است که در این حوزه در کنار مخابرات قرار گرفته و شاید بتواند سرعت جهت آینده پروژه فیبر نوری را تغییر دهد.

لازم به ذکر است پوشش دسترسی 20 میلیون خانوار به فیبر نوری یکی از مهم ترین پروژه های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است؛ پوششی که البته اگر با کیفیت و اختلالات و حجم گسترده فیلترینگ پلتفرم های جهانی همراه باشد، از ارزش و اهمیت آن به شدت کاسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | با این هک تازه در چند ثانیه رمز عبور شما لو می رود!

  • انتقاد شدید از سفر و سخنرانی معاون وزیر در جیتکس دبی در روزهای سخت زیست بوم استارتاپی ایران!

آنطور که روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نموده است، مهدی روحانی نژاد این تفاهم نامه را در راستای تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری بین رگولاتوری و اپراتور ایرانسل دانست و گفت در قالب آن، این اپراتور متعهد شده است تا سرانجام سال 1403 برای 5 میلیون خانوار پوشش دسترسی فیبر نوری ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه براساس این تفاهم نامه بخشی از تعهدات اپراتور ایرانسل برای ایجاد پوشش فیبرنوری می تواند به وسیله عقد قرارداد با اپراتورهای FCP اجرایی گردد، تاکید نمود با ورود اپراتور ایرانسل به حوزه ارتباطات ثابت، فضای رقابتی جدیدی میان ارائه دهندگان خدمات ایجاد خواهد شد که در پی آن می توان امیدوار بود مردم سرویس دسترسی ثابت را با کیفیت بهتری دریافت نمایند.

لازم به ذکر است پیش از این نیز هفت اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) و شرکت رایتل در تفاهم نامه ای با رگولاتوری اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) را به عهده گرفته اند. رایزنی ها با ایرانسل نیز از مدت ها پیش شروع شده بود و رئیس رگولاتوری چندی پیش این موضوع را به صورت رسمی اعلام نموده بود.

دولت سیزدهم تصمیمی جدی به توسعه فیبر نوری گرفته و در این راستا تصمیمات مختلفی همانند بخشش حق السهم دولت از اپراتورها و معافیت 10 ساله خدمات خرده فروشی فیبر نوری گرفته شده اما آخرین آمار از پیشرفت این پروژه همچنان تحقق آن را با اما و اگرهایی رو به رو نموده است.

طبق آخرین آمارهای رگولاتوری، در حال حاضر تنها 1.7 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند و به اعتقاد کارشناسان هنوز موانعی همانند انحصار مخابرات، مانعی بزرگ بر سر این پروژه است. انحصاری که البته مخابرات نیز آن را رد می نماید. حال به نظر می رسد با ورود ایرانسل به این حوزه می توان به رقابتی شدن بازار امیدوار بود که به احتمال زیاد حتی پیشرانه ای برای فعالیت جدی تر شرکت مخابرات در زمینه توسعه فیبر نوری خواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10969

به "ایرانسل به جرگه اپراتورهای ثابت سیمی پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانسل به جرگه اپراتورهای ثابت سیمی پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید