تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟

به گزارش آریا بلاگ، اگر سفر هوایی را تجربه نموده و یا در پی اطلاعاتی در زمینه سفر هوایی بوده باشید، حتما عبارت تیک آف و لندینگ به گوشتان خورده است. هر دوی این کلمات به هواپیما مربوط می شوند و مفاهیمی بسیار ساده دارند. برای آنکه معنی دقیق این اصطلاحات را بدانید و در زمان شنیدنشان دچار ابهام نشوید، این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را به شرح تیک آف و لندینگ هواپیما اختصاص داده ایم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شوید تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند.

تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟

تیک آف هواپیما چه معنایی دارد؟

تیک آف (Takeoff) که معادل فارسی آن برخاست است به مرحله بلند شدن هواپیما از زمین گفته می گردد. در واقع تیک آف مرحله ای است که طی آن هواپیما از حالت حرکت روی زمین (باند فرودگاه) به پرواز در آسمان تغییر حالت می دهد. تیک آف دقیقا برعکس مرحله فرود هواپیماست.

برای بلند شدن یک هواپیما از زمین یا همان تیک آف، سه مرحله وجود دارد:

سرعت گیری: برای آنکه تیک آف صورت گیرد، خلبان هواپیما را روی باند راهنمایی می نماید و پس از رسیدن به سرعتی خاص آماده برخاست می گردد. به سرعت مناسب هر هواپیما در زمان تیک آف سرعت تصمیم گیری می گویند. این سرعت اهمیت زیادی دارد و نقش مهمی را در یک تیک آف پیروز ایفا می نماید.

جدا شدن هواپیما از زمین: با رسیدن به سرعت مناسب خلبان با بالا بردن دماغه هواپیما، سعی می نماید هواپیما را از زمین جدا کند و در اینجاست که تیک آف شروع می گردد.

شناور شدن هواپیما در هوا: خلبان پس از بالا بردن دماغه، هواپیما را از زمین جدا می نماید و با شناور شدن هواپیما در هوا، پرواز شروع می گردد.

لندینگ هواپیما به چه معنی است؟

لندینگ (Landing) یا فرود به عمل قرارگیری هواپیما روی زمین گفته می گردد که طی مراحل خاصی صورت می گیرد:

کاهش سرعت: اولین کاری که برای فرود باید انجام گردد، کاهش سرعت است. همانگونه که در زمان تیک آف باید سرعت به اندازه مشخصی برسد، در زمان لندینگ هم باید هواپیما سرعت مشخصی داشته باشد. در زمان تیک آف، خلبان با بالابردن سرعت، مقدمات برخاست هواپیما را فراهم می نماید و در زمان لندینگ با کاهش سرعت آماده فرود می گردد. بد نیست بدانید پس از کاهش سرعت، دماغه هواپیما بالا می رود.

کاهش ارتفاع: همزمان با کاهش سرعت، ارتفاع هم باید کاهش یابد. کاهش این دو موجب رسیدن به یک حالت بی وزنی خاص می گردد و در نتیجه آن فرود به برترین حالت اتفاق می افتد.

باز شدن چرخ ها: پس از رسیدن به ارتفاعی خاص در نزدیکی زمین، چرخ هواپیما به وسیله خلبان باز می گردد و در نهایت با برخورد چرخ ها با زمین، هواپیما با زمین تماس پیدا می نماید. در این زمان فرایند کاهش سرعت ادامه می یابد و هواپیما پس از طی مسافتی روی زمین می ایستد. در این زمان خدمه فرود در محل فرود هواپیما حاضر و در حالت آماده باش هستند.

در زمان تیک آف و لندینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • کمربندهای ایمنی خود را ببندید.
  • به هیچ عنوان تا زمان اعلام خلبان کمربند خود را باز نکنید و از روی جایگاه بلند نشوید.
  • سعی کنید هوشیار باشید و در زمان تیک آف و لندینگ نخوابید. خواب در زمان تیک آف می تواند آسیب های جدی به گوش شما وارد کند.
  • در زمان تیک آف و لندینگ نباید از سرویس بهداشتی بهره ببرید.
  • به صحبت های خلبان و خدمه پرواز توجه داشته باشید.

اگر از آن دسته افراد هستید که ترس از پرواز را به ویژه در زمان لندینگ و تیک آف تجربه می کنید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب راه های غلبه بر ترس از پرواز را از دست ندهید.

چه تجربه ای از لندینگ و تیک آف دارید؟

در این مطلب هر آنچه لازم بود در خصوص تیک آف و لندینگ هواپیما بدانید، به شما گفتیم. اگر تا به حال به سفر هوایی رفته اید، تجربه خود را از لحظات برخاست و فرود هواپیما با ما به اشتراک بگذارید.

بهاره فلاح

منبع: فلای تودی
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 8984

به "تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیک آف و لندینگ به چه معنا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید