حضور 985 شرکت داخلی و 43 شرکت خارجی در نمایشگاه تهران
به گزارش آریا بلاگ، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه شاهد، رشد 19/75درصدی ورود گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال 97 هستیم.
ولی تیموری معاون گردشگری کشور شنبه 19 بهمن 98 در نشست خبری به مناسبت سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی که در محل سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور معاون صنایع دستی کشور و تعدادی از مدیران کل دو معاونت گردشگری و صنایع دستی برگزار گشت، گفت: آمار سازمان جهانی گردشگری برای خاتمه سال 2019 میلادی به عدد یک میلیارد و 500 میلیون گردشگر رسید که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/8 درصد رشد را نشان می دهد یعنی حدود 54 میلیون گردشگر بیشتر نسبت به سال گذشته میلادی در سراسر جهان سفر کرده اند.
ورود و 7میلیون و 850هزار گردشگر خارجی به کشور در سال 98
او اضافه کرد: در داخل کشور نیز با وجود اتفاقاتی که در دو ماه گذشته روی داد، در 10 ماهه سال جاری نیز شاهد ورد 7 میلیون 850 هزار گردشگر به کشور بودیم که نسبت به 10 ماهه سال قبل 19/75 صدم درصد رشد را نشان می دهد. این عدد بیانگر این است که ظرفیت های گردشگری در کشور بسیار بالا است.
تیموری ادامه داد: سال گذشته کشوری بودیم که سومین رشد جذب گردشگر را تجربه کردیم و برآورد ما این بود که تا خاتمه سال جاری به 10 میلیون گردشگر برسیم؛ برخی از اتفاقاتی که در داخل کشور روی داد و نیز شیوع ویروس کرونا در آستانه سال نو چینی که برنامه های بسیار خوبی نیز برای آن تدارک دیده شده بود، باعث شد تا شاهد تاثیرگذاری هایی در این حوزه باشیم بااین حال می بینیم که جذب گردشگر به کشور رشد دارد و شاهد رونق و نشاط در حوزه گردشگری کشور هستیم.
گردشگری و صنایع دستی در کنار هم
معاون گردشگری کشور با اشاره به برگزاری سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی در کنار سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی و فعالان گردشگری همیشه در کنار هم بوده اند اما سال جاری شاهد تقویت هم افزایی و مشارکت فعالان این دو حوزه هستیم که به طور حتم نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نمایشگاه سال جاری استان محور است و هر استان با تمام ظرفیت ها در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و خدمات مرتبط ازجمله بانک و بیمه و ... در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
حضور 985 شرکت داخلی و 43 شرکت خارجی در نمایشگاه تهران
او ادامه داد: 985 شرکت داخلی و 43 شرکت خصوصی از پنج کشور در این نمایشگاه حضور دارند، 18 نمایندگی شرکت های خارجی نیز که با شرکت های ایرانی همکاری دارند در این نمایشگاه حضور دارند.
تیموری گفت: نمایشگاه یک فرصت ایدئال برای حوزه گردشگری است و با توجه به این که به نوروز 99 نزدیک می شویم، برگزاری نمایشگاهی که به معرفی ظرفیت های هر استان می پردازد می تواند به توزیع سفر و رشد گردشگری در کشور کمک کند.
تدوین بسته های حمایتی در حوزه گردشگری
تیموری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تمهیداتی برای جبران خسارات احتمالی برخی از آژانس های گردشگری در دو ماه اخیر گفت: اتفاقاتی که در دو ماه اخیر روی داد از حادثه هواپیمای اوکراینی تا شیوع ویروس کرونا در حوزه صنعت گردشگری تأثیرگذار است که البته موضوع ویروس کرونا یک موضوعی است که مقاصد گردشگری در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، دراین باره برای جبران زیان احتمالی آژانس های فعال این حوزه تمهیدات لازم را انجام داده ایم و بسته ها حمایتی را در این خصوص تدوین و به دولت ارائه داده ایم در این بسته به موضوعاتی مانند تنفس در تسهیلات دریافتی و ... اشاره شده است.
وزارت بهداشت مسئول تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای گردشگران به کرونا
تیموری در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره کنسل شدن پروازهای ورودی به ایران نیز گفت: در پی برخی از اتفاقات ما در حوزه گردشگری افت داشتیم و حتی کنسلی نیز داشتیم اما کنسلی های ما به یک تاریخ دیگر موکول شده است، درباره گردشگران چینی نیز وزارت بهداشت موضوع ابتلا یا عدم ابتلا گردشگران به کرونا را بررسی می کند و زمانی که وزارت بهداشت به فردی اجازه ورود به کشور را می دهد ما نمی توانیم به آن فرد خدمات ندهیم.
پروژه برند ملی گردشگری یک کار علمی است
معاون گردشگری کشور درباره برند ملی گردشگری نیز گفت: این موضوع یک کار کاملاً علمی است و با یک کار علمی و تحقیقاتی به آن رسیدیم و صحبت هایی که درباره کپی در این خصوص مطرح می شود صحیح نیست. حدود یک سال دراین باره کار تحقیقاتی و عملیاتی اجرا شده و در این خصوص از نظرات بسکمک از صاحب نظران و افراد متخصص استفاده شده و حتی از نتایج همایش ها و نشست هایی که در سال های اخیر دراین باره برگزار گشته، بهره گرفته ایم.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره تغییر مجری برگزاری نمایشگاه و هزینه های برگزاری آن نیز گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران همیشه از سوی مجری برگزار می شود و فرآیندی است که بخش خصوصی برگزار می کند. سال جاری و سال گذشته به صورت خودگردان اجرا می شود و هزینه های آن از محل هزینه هایی است که از سوی شرکت کنندگان دریافت می شود.
موکول شدن ویژه برنامه های مربوط به گردشگران چینی به زمان دیگر
تیموری در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره گردشگران چینی نیز گفت: برنامه های مختلفی برای جذب گردشگران از چین داشتیم که حتی در این خصوص موضوع لغو ویزا را پیگیری می کردیم. بخشی از برنامه هایی که برای چینی ها تدارک دیده ایم به زمان دیگری موکول شده است؛ بازار چین برای تمام مقاصد گردشگری جهان مهم است و به طور حتم می توانیم و باید از بازار چین بهره ببریم.
او در ادامه گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری که البته از قبل برنامه ریزی شده بود، می تواند محل مناسبی برای انتقال پیام شرایط مناسب ایران برای گردشگران جهان باشد. این در حالی است که با توجه به پیش رو بودن نوروز 99، برگزاری نمایشگاه می تواند به توزیع سفر و معرفی استان های مختلف کمک کند تا شاهد رونق و توسعه گردشگری داخلی باشیم تا به تبع آن که نشاط و شادابی در جامعه را به دنبال دارد، شاهد رونق گردشگری خارجی نیز باشیم.
تماشای موسیقی اقوام در نمایشگاه تهران
معاون گردشگری کشور، در ادامه با اشاره به برنامه های جانبی نمایشگاه ازجمله برگزاری موسیقی اقوام نیز گفت: در مدت برگزاری نمایشگاه شاهد اجرای موسیقی اقوام هستیم که علاوه بر تزریق نشاط و شادابی می تواند به معرفی فرهنگ های هر استان و منطقه کمک کند. در این نمایشگاه شاهد حضور استان های مختلف هستیم که در حقیقت یک فرصت مهم برای به نمایش گذاشته شدن فرهنگ اقوام مختلف و ایران بزرگ است.
پیش بینی 15 سالن برای نمایشگاه تهران
خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی نیز در این نشست خبری گفت: سالن هایی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است 15 سالن است و ساعت کاری نمایشگاه از ساعت 9 الی 17 در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: 390 شرکت صنایع دستی، 78 شرکت در حوزه گردشگری الکترونیک، 148 آژانس، 72 هتل، 174 بوم گردی، 8 شرکت حمل ونقل و 165 انجمن فعال در حوزه گردشگری، 43 مشارکت کننده خارجی از کشورهای مختلف خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.
نیکزاد در ادامه گفت: برنامه های جانبی نیز برای این نمایشگاه پیش بینی شده که مراسم افتتاحیه، کارگاه های مختلف، نشست های تخصصی، رونمایی از برند ملی گردشگری، برگزاری پنل های گردشگری و صنایع دستی و... از مهم ترین برنامه های جانبی این نمایشگاه به حساب می آید. ضمن این که تمبر اختصاصی این نمایشگاه رونمایی خواهد شد و یک اپلیکیشن برای راهنمایی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی در ادامه گفت: سال جاری در ثبت نام نمایشگاه تمام فعالیت ها و فرایند ثبت نام به صورت الکترونیکی انجام شد.
منبع: چمدان