حمام شاهزاده ها اصفهان احیا می گردد

به گزارش آریا بلاگ، محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: بازسازی حمام صفوی شاهزاده ها، از سال 1395 آغاز شد و تا سرانجام سال 1398 ادامه پیدا کرد. در نیمه اول امسال نیز نواقص موجود برطرف و کار تکمیل شد تا اینکه یکشنبه-30 آذر ماه شاهد افتتاح این حمام بودیم.

حمام شاهزاده ها اصفهان احیا می گردد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، هزینه احیا و بازسازی این حمام را حدودا یک میلیارد اظهار داشت و گفت: بازسازی، ساماندهی و بازسازی بعضی بخش ها، تغییر سیستم گرمایشی، سرمایشی و نورپردازی، بازسازی ورودی اصلی، اصلاح پشت بام، ایزوله کردن آن و درست کردن جهت دسترسی به بام، همچنین اصلاح کف فرش، اضافه کردن سرویس بهداشتی، احیا تزیینات و نقاشی های از بین رفته حمام و ... ازجمله اقداماتی بود که ما در حمام شاهزاده ها انجام دادیم و برای بهره برداری به شهرداری منطقه سه اصفهان واگذار شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برای احیا سایر حمام های تاریخی شهر نیز برنامه ای دارید یا خیر؟ شرح داد: هر حمام تاریخی در سطح شهر که مالکیت آن عام و متولی آن شهرداری باشد، اگر با سازمان نوسازی و بهسازی قرارداد بسته گردد، کار بازسازیش را انجام می دهیم؛ چنانچه برای حمام خسروآغا این کار را کردیم.

فیض اضافه کرد: در حال حاضر چند حمام دیگر در مناطق 2، 3، 7، 11 و 15، در دست اقدام وجود دارد که اگر قرارداد آن قطعی گردد، بازسازی آن ها را نیز شروع می کنیم. ضمن اینکه بازسازی حمام نقاشی در منطقه 15 رو به اتمام است و به محض تکمیل، دربارۀ آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بخش هایی از بازسازی حمام شاهزاده ها به ویژه بخش نقاشی هفت خان رستم در چهار حوض، توسط حسین آقاجانی اجرا شده، اما متاسفانه این استاد پیشکسوت بازسازی و معماری، آذر ماه سال گذشته بر اثر تصادف درگذشت و اصفهان را از وجود خود بی نصیب کرد. از آن جا که فرزند مرحوم آقاجانی نیز دانش آموخته رشته بازسازی است و ناظر عالی پروژه بازسازی حمام شاهزاده ها بوده، از او خواستیم درباره ارزش و اهمیت این حمام برای ما سخن بگوید. مسعود آقاجانی به ایسنا گفت: حمام شاهزاده ها اواخر دوران صفویه ساخته شده و سال 1354 نیز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. به دلیل نزدیکی این حمام با میدان اصلی شهر، شاهزادگان صفوی از آن استفاده می کردند و بعد از دورۀ صفویه در اختیار عامه مردم قرارگرفته است.

مشاور فنی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، اعلام کرد: بعض حمام ها دوقلو بوده اند، به این معنی که بخش زنانه و مردانه داشته اند، اما حمام شاهزاده ها از نوع حمام های تک قلوست که فقط مورد استفاده آقایان قرار می گرفته.

وی ادامه داد: حمام شاهزاده ها دارای عناصری مثل سربینه، خلوت سربینه (محل لباس عوض کردن خواص)، کفش کن، گرمخانه عمومی و اختصاصی، راه ورود و خروج ویژه، چهار حوض و گل جام و جام گاه پشت بام است. ضمن اینکه زیر قسمت فضا گرمخانه زنبورک هایی در قالب تونل زیرزمینی و گربه روهایی داشته که گرما را به شکلی مطبوع و یکنواخت در تمام نقاط پخش می نموده است. به نظرم همۀ این عناصر از اعجازهای معماری ایران است و می توان ساعت ها درباره آن صحبت کرد.

آقاجانی توضیح داد: آن چه حمام شاهزاده ها را متمایز می نماید، استفاده از نمای آجری در قسمت سربینه آن است.

این کارشناس ارشد بازسازی بناهای تاریخی شرح داد: در گذشته که وسایل گرمایشی چندانی وجود نداشته حمام ها را چند متر پایین تر از سطح زمین می ساخته اند تا پوشش دیوارۀ زمین دور آن باشد و به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند.

وی ساخت حمام های عمومی را شاخصه دورانی دانست که حکومت به تثبیت و توسعه رسیده بوده و دراین باره گفت: معمولا همت حکومت ها بیشتر صرف ساخت مسجد و اماکن مذهبی می شد و در درجه دوم به سمت ساختن حمام می رفتند، اما خاطره ای از علی قلی آقا که در محله ای هم مسجد ساخته و هم بازارچه و هم حمام ذکر می کنم که شنیدنش خالی از لطف نیست. می گویند علی قلی آقا در حال ساخت مسجد بود، اما نیمه های کار کلنگ حمامی را هم زد و از قضا کار حمام زودتر از مسجد به اتمام رسید. به او گفتند چرا چنین کردی؟ و پاسخ داد مردم اگر طیب و طاهر نباشند نمی توانند وارد مسجد شوند و عبادت نمایند.

ناظر عالی بازسازی حمام شاهزاده ها، با بیان این که بازسازی این حمام در دو مرحله سفت کاری و نازک کاری اجرا شده و ازاره های آن دارای کاشی های اصل دوره صفوی بوده، درباره نقاشی های آن اظهار کرد: با توجه به قدمت چند صدسالۀ حمام هر بار که رطوبت، تزیینات آن را کمرنگ می نموده، با لایه اندود آهک روی آن را می پوشانده اند و گاهی مجدد تزیینات جدیدتری انجام می دادند. به همین خاطر ما در بعضی بخش ها 12 لایه آهک فرسوده و بدون تزیینات را برداشتیم تا به نقاشی های اصیل دوره صفویه برسیم و آن ها را حفظ کنیم.

آقاجانی یادآور شد که هنوز بعضی از ریزه کاری های بازسازی مثل تکمیل تزیینات و نقاشی های دیواری این حمام باقی مانده و متأسفانه به دلیل نبود بودجه قادر به انجام آن نبوده اند.

مشاور فنی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان همچنین اعلام کرد که این سازمان توانسته معیارهای بازسازی را برای احیای این حمام به خوبی رعایت کند.

ایسنا نوشت، وی حفظ میراث فرهنگی منقول و غیرمنقول را وظیفه همه دانست و گفت: هویت ما وابسته به تاریخ و میراث تاریخی ماست. اگر این آثار را که به عقاید پیشینیان ما پیوند خورده اند حفظ کنیم، دیگر جوانان ما به سادگی خام عقاید جدید دیگران نمی شوند و درمی یابند که فرهنگشان ریشه های سترگی دارد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5515

به "حمام شاهزاده ها اصفهان احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام شاهزاده ها اصفهان احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید