خبرنگاران سازمان ملل شرایط میانمار را نگران کننده دانست

به گزارش آریا بلاگ، نیویورک- خبرنگاران- دبیرکل سازمان ملل متحد با نگران کننده خواندن شرایط میانمار، خواهان دسترسی فوری نماینده ویژه خود به این کشور برای ملاقات و تهیه ارزیابی دست اول از شرایط آنجا شد.

خبرنگاران سازمان ملل شرایط میانمار را نگران کننده دانست

به گزارش خبرنگاران، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش روز یکشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اضافه نمود: دبیرکل عمیقا درباره شرایط در میانمار شامل افزایش استفاده از زور و گزارش های مربوط به اعزام ماشین های جنگی بیشتر در اغلب شهرها نگران است.

وی ادامه داد: گوترش از ارتش و پلیس میانمار می خواهد که اطمینان دهند حق اجتماع مسالمت آمیز به طور کامل محترم شمرده می گردد و راهپیمایی کنندگان مورد انتقام جویی قرار نمی گیرند. گزارش ادامه خشونت، ارعاب و آزار و اذیت توسط کارکنان امنیتی پذیرفتنی نیست.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه نمود: تداوم دستگیری مقامات سیاسی، مقامات حکومتی، فعالان جامعه مدنی و نمایندگان رسانه ها، همچنین محدودسازی اینترنت و خدمات ارتباطی عمیقا نگران کننده هستند. آنها در اطمینان یافتن از حق آزادی بیان که شامل دسترسی به اطلاعات است، نباید مختل شوند.

دوجاریک اظهار کرد: دبیرکل بار دیگر از به طور جمعی و دو جانبه از کشورهای عضو می خواهد از نفوذ خود برای محافظت از حقوق بشر و آزادی های بنیادین مردم میانمار بهره گیرند.

وی با بیان اینکه دبیرکل بر تداوم حمایت سازمان ملل متحد از مردم میانمار در پیگیری دموکراسی، صلح، حقوق بشر و حاکمیت قانون تاکید دارد، گفت: گوترش از مقامات ارتش می خواهد فوری به خانم کریستین شرانر بورگنر نماینده ویژه این سازمان اجازه دهند تا از میانمار بازدید و ارزیابی دست اول از شرایط آنجا تهیه کند.

به گزارش خبرنگاران، رسانه های بین المللی اول فوریه (13 بهمن) از وقوع یک کودتای نظامی علیه حزب حاکم اتحاد ملی برای دموکراسی (NLD) میانمار خبر دادند. این حزب در انتخابات پارلمانی آبان ماه سال جاری برنده شد. سازمان ملل، رهبران کشورهای دنیا و عمدتاً مقام های بلندپایه غربی این کودتا را محکوم نموده و خواهان آزادی رهبران بازداشت شده در این کشور شدند.

بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد میانمار در پی تنش های فزاینده بین دولت و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور رخ داد.

نظامیان این کشور معتقدند در جریان آن انتخابات که در 8 نوامبر 2020 (18 آبان) برگزار گردید، تقلب گسترده ای انجام شده است و خواهان انجام تحقیقات گسترده درباره آن شدند.

یک شبکه تلویزیونی نزدیک به ارتش میانمار بیان کرد که ارتش، حاکمیت این کشور را به مدت یک سال در اختیار گرفته و مین آنگ هلینگ فرمانده کل ارتش را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب نموده است.

میانمار با 54 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی آسیا واقع شده و با بنگلادش، هند، چین، تایلند و لائوس مرز مشترک دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6200

به "خبرنگاران سازمان ملل شرایط میانمار را نگران کننده دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان ملل شرایط میانمار را نگران کننده دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید