دارا خسروشاهی؛ رهبر ایرانی تحول در صنعت گردشگری آنلاین

به گزارش آریا بلاگ، دارا خسروشاهی، یکی از برجسته‌ترین مدیران ایرانی در عرصه بین‌المللی، توانسته است با رهبری بزرگ‌ترین شرکت مسافرتی آنلاین جهان، نقش قابل‌توجهی در شکل‌دهی به صنعت گردشگری ایفا کند. او از ابتدای مسیر حرفه‌ای خود تا به امروز، نه‌تنها موفق به گسترش دامنه فعالیت شرکت‌های تحت مدیریت خود شده، بلکه با نوآوری‌های بی‌نظیر، استانداردهای جدیدی را در این حوزه تعریف کرده است. این مقاله نگاهی دارد به مسیر موفقیت دارا خسروشاهی و تأثیرات شگرف او بر شرکت Expedia و صنعت گردشگری آنلاین.

دارا خسروشاهی؛ رهبر ایرانی تحول در صنعت گردشگری آنلاین

دارا خسروشاهی در 28 مه 1969 در تهران متولد شده و تاجری ایرانی-آمریکایی و مدیر عامل شرکت Expedia است. خسروشاهی لیسانس مهندسی بیوالکتریک خود را در سال 1991 از دانشگاه براون گرفته است.

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات از bestcanadatours هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

دارا خسروشاهی از اوت 2005 تا کنون در سمت مدیر عاملی شرکت Expedia، که بزرگترین شرکت مسافرتی آنلاین دنیا است، فعالیت نموده است. Expedia تحت مدیریت او و به وسیله Expedia، Hotels.com و Hotwire حضور دنیای خود را به بیش از 70 کشور دنیا گسترش داده است. شرکت حسابداری Ernst & Young در سال 2013 دارا خسرو شاهی را به عنوان دریافت نماینده جایزه کارآفرین سال Pacific Northwest معرفی کرد.

خسروشاهی پیش از Expedia مدیر عامل IAC Travel، بخشی از InterActiveCorp، بود. دارا در گسترش فعالیتهای IAC نقشی اساسی داشت. او همچنین به عنوان معاون اجرایی و مدیر امور اقتصادی IAC بر کلیه امور اقتصادی شرکت نظارت داشت. پیش از این نیز خسرو شاهی معاون رئیس Allen & Company بود.

شرکت Expedia در حال حاضر در بیش از 70 کشور دنیا فعالیت دارد و تعداد 14570 کارمند زیر نظر آقای خسروشاهی کار می نمایند. جالب است بدانید که جک ولش، مدیر پیروز و برجسته آمریکایی در کتاب Winning از دارا خسروشاهی یاد نموده است.

وی از سال 2005 میلادی تا کنون به مدت 9 سال است که بر راس هرم شرکت Expedia مدیریت می نماید. حقوق خسروشاهی در سال 2013 معادل 5/7 میلیون دلار بوده است.

اکـسپدیا بزرگ ترین شرکت مسافرتی آنلاین دنیا

Expedia, Inc. شرکت آمریکایی بزرگی است که چندین برند مسافرتی دنیای شامل Expedia.com، Hotels.com، Hotwire.com، trivago ،Egencia، Venere، Expedia Local Expert، Classic Vacations، Expedia CruiseShipCenters، eLong را تحت پوشش خود قرار داده است. برند های اکسپدیا پایانه فروش بیش از 100 برند گردشگری در بیش از 70 کشور دنیا می باشند. اکسپدیا همچنین رزرو و فروش بیش از 10000 شریک تجاری نظیر خطوط هوایی، هتل ها، برندهای مصرفی، وبسایت های پر ترافیک را به وسیله Expedia Affiliate Network ارتقا می دهد.

درآمد اکسپدیا در سال 2012، حدود 4 میلیارد دلار و کل دارایی هایش 7 میلیارد دلار و تعداد کارمندانش در این سال 14570 نفر بوده است.

پیشینه اکسپدیا

در سال 1996، بخش کوچکی از مایکروسافت یک سایت رزرو آنلاین سفر به نام Expedia.com ایجاد کرد که با معرفی راه جدیدی برای جستجو و رزرو سفر، انقلابی در این صنعت ایجاد کرد. اکسپدیا در سال 1999 از مایکروسافت مستقل شد و سپس در سال 2001 توسط TicketMaster خریداری شد. TicketMaster در سال 2003 نام خود را به InterActiveCorp تغییر داد. بخش مسافرت IAC در سال 2005 تحت نام Expedia, Inc. مستقل شد. در آن موقع Expedia.com، Expedia Corporate Travel، TripAdvisor، Classic Vacations، eLong، Hotels.com و Hotwire.com تحت پوشش اکسپدیا بودند.

در سال 2011 TripAdvisor از اکسپدیا مستقل شد و در سال 2012 اکسپدیا بیشتر سهام موتور جستجوی مسافرتی Trivago را با پرداخت 630 میلیون دلار خرید.

در 6 جولای 2014 اکسپدیا بیان کرد که هلدینگ فعال در آسیا- اقیانوسیه به نام Wotif شامل شرکت های آنلاین مسافرتی Wotif.com، lastminute.com.au و travel.com.au را خریده است. البته هنوز قرار داد نهایی ثبت و تأیید نشده است.

در حال حاضر اکسپدیا پیشرو ترین شرکت مسافرتی آنلاین تبدیل شده است و 12 برند برتر مسافرتی را تحت پوشش خود دارد.

نقاط عطف تاریخچه اکسپدیا

اکتبر 1996

Expedia.com به عنوان به عنوان ارائه دهنده خدمات مسافرتی آنلاین توسط مایکروسافت ایجاد می گردد

نوامبر 1999

ارائه پیشنهادات سفر به صورت عمومی در اکسپدیا

ژانویه 2000

اکسپدیا Travelscape.com را خریداری کرد

نوامبر 2002

بخش سفرهای شرکتی اکسپدیا راه اندازی شد

ژوئن 2003

IAC وبسایت Hotels.com را خریداری کرد

آگوست 2003

IAC اکسپدیا را خریداری کرد

نوامبر 2003

IAC وبسایت Hotwire را خریداری کرد

مارچ 2004

IAC شرکت Egencia را خریداری کرد و برند آن را تحت پوشش سفرهای شرکتی اکسپدیا قرار داد

آوریل 2004

IAC وبسایت TripAdvisor را خریداری کرد.

ژانویه 2005

IAC بخشی از سهام eLong را به خود اختصاص داد

آگوست 2005

دارا خسروشاهی از IAC مدیر عامل .Expedia, Inc می گردد

نوامبر 2005

.Expedia, Inc و بنیاد UN پیمان میراث دنیای را با یکدیگر می بندند

آوریل 2006

مایکل آدلر از IAC مدیر اقتصادی .Expedia, Inc می گردد

اکتبر 2006

Epedia!Fun برند خود را به Expedia Local Expert تغییر می دهد

مارچ 2007

.Expedia, Inc یک پیمان طولانی مدت با CruiseShipCenters می بندد.

اکتبر 2007

.Expedia, Inc به لیست 500 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک می پیوندد.

مارچ 2008

.Expedia, Inc وبسایت CarRental.com که در حال حاضر بخشی از Hotwire است را خریداری کرد

ژوئن 2008

سفرهای شرکتی اکسپدیا به Egencia تغییر نام می دهد.

جولای 2008

.Expedia, Inc وبسایت اروپایی Venere.com را خریداری می نماید.

می 2009

اکسپدیا جریمه های تغییرات و کنسلی هتل ها، ماشین های اجاره ای، کشتی های تفریحی و پرواز های رزرو شده را حذف می نماید.

ژوئن 2010

.Expedia, Inc بزرگ ترین آژانس مسافرتی دنیا لقب می گیرد

نوامبر 2010

.Expedia, Inc اپلیکیشن مسافرتی موبایل Mobiata را خریداری می نماید

می 2011

eLong و Tencent برای ارائه خدمات مسافرتی آنلاین به میلیون ها کاربر چینی اینترنت همکاری می نمایند

سپتامبر 2011

Mark Okerstrom مدیر اقتصادی و قائم مقام .Expedia, Inc می گردد

دسامبر 2011

اکسپدیا تریپ ادوایزر را به عنوان یک شرکت مستقل (.TripAdvisor, Inc) معرفی می نماید

جولای 2012

اکسپدیا از Expedia Traveler Preference (ETP) رونمایی می نماید

مارچ 2013

اکسپدیا بخش عمده سهام trivago (شرکت تحقیقاتی پیشرو در زمینه هتل) را خریداری می نماید

آگوست 2013

.Expedia, Inc و Travelocity قرارداد استراتژیک بازاریابی می بندند.

ژوئن 2014

.Expedia, Inc گروه Auto Escape را می خرد.

جولای 2014

.Expedia, Inc گروه Wotif را می خرد.

نتیجه‌گیری

دارا خسروشاهی با مدیریتی خلاقانه و بینشی گسترده، توانسته است Expedia را به عنوان یک پیشرو در صنعت گردشگری آنلاین تثبیت کند. او نه‌تنها الهام‌بخش مدیران و کارآفرینان نسل جدید است، بلکه نشان‌دهنده توانایی و قدرت ایرانیان در عرصه‌های بین‌المللی است. داستان موفقیت او، یادآور این واقعیت است که با پشتکار و هوشمندی می‌توان در هر شرایطی مرزهای موفقیت را جابه‌جا کرد و به دستاوردهای بزرگ جهانی دست یافت.

انتشار: 11 آذر 1403 بروزرسانی: 11 آذر 1403 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 1936

به "دارا خسروشاهی؛ رهبر ایرانی تحول در صنعت گردشگری آنلاین" امتیاز دهید

1 کاربر به "دارا خسروشاهی؛ رهبر ایرانی تحول در صنعت گردشگری آنلاین" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارا خسروشاهی؛ رهبر ایرانی تحول در صنعت گردشگری آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید