دستاورد های بخش بین الملل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران ، شیوا وکیل نسلیان، مدیر امور نمایشگاه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران: درپی شیوع همه گیری کرونا در جهان و حداقلی شدن ارتباطات حضوری انسان ها با یکدیگر شرایط دشواری برای همه کشورهای جهان در حوزه فرهنگ پدید آمد که متأثر از آن، ساختارهای نمایشگاه های کتاب جهان ناخواسته به صورت اساسی و زیربنایی تحت تاثیر آن نهاده شد.
با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.
در لابه لای بسیاری از لغوشدن و به تعویق افتادن نمایشگاه های کتاب در جهان، بسیاری از نمایشگاه های کتاب جهان از کوچک تا عظیم بلافاصله به کشف راهکار های جایگزین برای حضورفیزیکی اقدام کردند.
این نمایشگاه ها کوشش کردند تا از محدودیت ایجاد شده به دلیل ویروس منحوس عبور نموده و سیستم عامل های دیجیتال طراحی نمایند و با هوشمند سازی فعالیت های خود و فراوری محتوای تخصصی و هدفمند، همگام با شرایط نوظهور، اصلاح های اساسی در زیرساخت ها اعمال نمایند و با در نظر دریافت چشم اندازهای بلند مدت هویت جدیدی از خود بر جای گذارند و در نهایت محدودیت کرونا را فرصت تلقی نموده و آن را تبدیل به بالندگی نمایند.
بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز هم سو با بخش داخلی و نیز دیگر نمایشگاه های بین المللی جهان در این جهتگام های اساسی و بنیادینی را برداشت که از دلایل متنوع آن احساس نیازی بود که به دلیل جانماندن از رقابت بین المللی، فضای دسترسی آسان و صرفه جویی در زمان و هزینه ها و غیره بود و بر این اساس تغییر رویه داده و از حضور فیزیکی محض به سمت بهره گیری از ابزارهای نوین روز متمایل شد و در نهایت کوشش کرد در راستای اهداف و چشم انداز سازمانی خود، برای پیشرفت و حل مسائل در بستر مجازی و شبکه های اجتماعی گام های موثر و مهم بردارد؛ به این ترتیب نخستین بار بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وجود آمد که با بهره گیری از تجربیات نمایشگاه های عظیم کتاب جهان مانند فرانکفورت و پکن ولی با شیوه ای کاملا نوین و بومی شده و دارای جنبه های انحصاری و تازه پا به عرصه گذاشت.
تولد نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بستر مجازی با بهره گیری از الگوهای مختلف جهانی، نوید بخش جهانیی نو در عرصه نشر بین الملل ایران و تبادل تجربیات جدید در زمینه های گوناگون توأم با چالش ها و ارائه راهبردها و راه کارهای نوین بود.
بخش بین الملل کوشش کرد با نگاهی به گذشته و نظر به چشم انداز آینده محتومِ نمایشگاهیِ کتاب، که پیوندی گسست ناپذیر با فضای مجازی خورده بود، شرایطی مفید و پویا ایجاد کند و ضرورت رشد و توسعه را به خصوص در اخذ و اقتباس دانش و تکنولوژی های جدید و استفاده بهینه از آن ها را به انجام رساند و قدم در راه برگزاری وبینارها و برنامه ریزی های بین المللی در حوزه کتاب و نشر بگذارد.
در این راستا با بهره گیری از ظرفیت های موجود در داخل و خارج از کشور پیروز شد در جهت پیش رو که جهتی نا آشنا و نا ملموس بود، گام بردارد که قطعا خوش اقبال بود که توانست دستاوردهایی نیز با خود به فضای نشر به ارمغان بیاورد.
حضور حداقل 6 کشور جدید از پنج قاره جهان با وجود تحریم های ناجوانمردانه در فهرست کشوهای حاضر در نمایشگاه و نیز برنامه ریزی دست کم 20 وبینار تخصصی بین المللی به صورت آنلاین و 10 وبینار آفلاین با حدود 180 سخنران زبده که به طور قطع نیمی از آن ها خارج از مرزهای ایران بودند ازجمله دستاوردهای آن بود.
علاوه بر همه این ها پایه ریزی نخستین دیجیتال رایت سنتر و نیز تشکیل تالار گفت وگوی 5+5 نخستین بار که در آن پنج ناشر و یا آژانس ادبی از کشورهای خارجی با پنج همتای خود در ایران به گفت وگو بپردازند که در نوع خود اقدامی ابداعی و نوین در این عرصه محسوب می گردد. و نیز حضور فلوشیپ و تدای ترکیه و ایکاپی اندونزی و مواردی مانند آن را باید از دستاوردهای فضای مجازی در عصر حاضر برشمرد.
بماند که تبادل رایت ناشران از همان روز نخست نمایشگاه و نیز تبادل دوجانبه صفحه نمایشگاهی اختصاصی نشر ایران و چین و پیغام دوستی سفیر مکزیک پایتخت جهانی کتاب به نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و موارد دیگری -که مجال ذکر در این مختصر مهیا نیست- همه ره توشه این جهانی جدید است. البته شایان ذکر است که این اول راه است و بسیار باید در این جهت گام برداریم تا به کمال و نقطه رضایت رهنمون شویم؛ همان گونه که عظیم رین نمایشگاه های کتاب جهان نیز جهتی سخت برای رسیدن به نمایشگاه جامع و کامل بین المللی کتاب در بستر مجازی دارند.
به نظر می رسد به موازات آنکه تکنولوژی نوین صندلی خود را در زندگی انسان ها باز نموده است، بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز بیش از گذشته جای پای خود را در بستر مجازی پایدار نموده است و دیگر رخت از زندگی صنعت نشر بر نمی بندد؛ حتی اگر ویروس کرونا نابود شده و شرایط به گذشته برگردد، دیگر به مشابه سال های گذشته نمایشگاه های سنتی و فیزیکی کتاب، جدا از فضای مجازی رونق پیدا نکند؛ چراکه ظرفیت های فضای مجازی در نمایشگاه های کتاب چنان درهم تنیده شده است که باید به فکر طرحی نو در این حوزه باشیم.
آنچه در نهایت بعد از تجربه ارزشمند اخیر در برگزاری نمایشگاه های کتاب به صورت مجازی می تواند در مفهوم آینده گنجانده شده و ظهور کند، ترکیب جدیدی از نمایشگاه های کتاب و رویدادهای فیزیکی و دیجیتالی است؛ چراکه آغاز کرونا سرعت حرکت به سمت فروش اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال را تسریع نموده و جنبه های نمایشگاهی صرفا سنتی کتاب را نیز برای همواره از جهانی واقعی خارج کرد و در بستر نمایشگاه آنلاین قرار داده است. قطعاً در جهت پیموده شده کم و کاستی هایی بوده است که باید در صدد برطرف آن ها برآییم و برای سا ل های آینده از تجارب گذشته برای ارتقای کمّی و کیفی بهره ببریم؛ ولی آنچه اینک می توان پس از نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وضوح دید، آن است که نمایشگاه کتاب در بستر فضای مجازی جزء لاینفک نمایشگاه های سنتی در جهان و در زندگی بشری شده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران