رشت؛ پشت ترافیک

به گزارش آریا بلاگ، مهسا طالبی - رشت-خبرنگار: رشت سال هاست درگیر معضلی به نام ترافیک شدید است؛ ترافیکی که ساعات زیادی از وقت شهروندان را می گیرد و بسیاری افراد را درگیر خیابان های شلوغ می نماید.

رشت؛ پشت ترافیک

ترافیک بسیاری از کوچه های فرعی در بعضی ساعات، به اندازه خیابان های اصلی است. بیش از یک دهه است متولیان حوزه ترافیک و مدیریت شهری برای کنترل ترافیک صرفا به اجرای تدابیر سنتی مانند اصلاح هندسی موقت یا دائمی، بستن بعضی از میانبرها یا استقرار مامور در ساعات پیک بسنده می نمایند، اما حالا به این نتیجه رسیده اند که دیگر با شیوه های سنتی نمی توان ترافیک رشت را مدیریت کرد و باید نگاه حرفه ای و فنی نسبت به این موضوع داشت. طبق آمار فرمانداری رشت، روزانه 220 هزار خودرو در این شهر تردد می نماید. کارشناسان می گویند با این شرایط اکنون رشت به فضای بسیار زیادی برای پارک خودروها احتیاج دارد.

  • همه جا ترافیک است

یکی از شهروندان گفت: 30 سال است در خیابان مطهری مغازه دارم. در طول این سال ها ترافیک این خیابان هر سال بیشتر شده است، تا جایی که هنگام رفتن به سمت منزل، دست کم یک ساعت از وقتم گرفته می گردد. البته ترافیک فقط معضل اینجا نیست؛ گلسار، معلم، سعدی و مناطق دیگر هم هستند که با ترافیک سنگین روبروند.

قاسم محبوب یگانه اضافه کرد: بسیاری از مغازه داران دیگر، خودروهای خود را دو طرف خیابان پارک می نمایند. چون پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد و عموما پر هستند. مسافران و شهروندانی هم که برای خرید به این خیابان می آیند، چاره ای جز پارک کردن در حاشیه خیابان ندارند. محمد تقی زاده هم شهروند دیگری است که از سنگینی ترافیک در محدوده مسجد بادی الله و دهنه ای که به ساغریسازان ختم می گردد، گلایه دارد. به گفته وی در تمام ماه های سال جهت ساغریسازان به مطهری تا تختی و معلم همواره پرترافیک است. این شهروند به خبرنگاران اعلام کرد: شورا و شهرداری در این چند دوره کار خاصی برای حل دائمی این مشکل نکردند. چند پل روگذر افتتاح شد، اما هیچ خیابانی بازگشایی نشد. ضمن این که پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد. گاهی اینجا مامور مستقر می گردد، اما وقتی که ترافیک سنگین است مامور چه کاری می تواند انجام دهد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پارک خودرو کسبه کنار خیابان یا چیدن کالاها مقابل مغازه به تشدید ترافیک یاری می نماید، گفت: اینقدر خیابان ها باریک و کوچک هستند که می توان گفت ترافیک چندان ربطی به این موضوع ندارد. البته من بیشتر اوقات با تاکسی می آیم، اما بقیه این موضوع را رعایت نمی نمایند. ضمن این که آن قدر بانک و موسسه در حاشیه خیابان ایجاد شده که دیگر امکان تعریض وجود ندارد. این شهروند ادامه داد: با این گرانی املاک بعید است شهرداری پول داشته باشد تا خانه ها را تملک و خیابان را تعریض کند. بهتر است روش های دیگری دنبال گردد.

  • گره کور ترافیکی

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان نیز یکی از مسائل جدی کلان شهر رشت را ترافیک برشمرد و با بیان این که کوچک ترین گره ترافیکی، مسائلی زیادی برای مردم ایجاد می نماید، گفت: استفاده از دیدگاه نیروهای متبحر شهرسازی و بهره گیری از تجارب و تخصص آنها، همچنین توجه به طراحی شبکه معابر و طراحی مناسب می تواند موجب کاهش مسائل درون شهری مانند ترافیک و آلودگی هوا گردد.

ماکان پدرام خواهان بهره مندی از نیروهای متخصص شهرسازی در نظارت عالی بر طرح های شهرسازی و استفاده نکردن از تخصص های غیر مرتبط با شهرسازی، در طراحی پهنه شهری رشت شد. وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه شهری باید هماهنگی بیشتری در طراحی ضوابط شهری داشته باشند. طراحی شهری باید به گونه ای باشد که شهر را از متمرکز بودن بر یک محدوده خارج کند و همه امکانات در همه نقاط شهر توزیع گردد. در جانمایی شهرک های مسکونی و صنعتی نیز تامین زیرساخت ها و همه موارد اجتماعی و مالی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

  • ارتقای فرهنگ ترافیکی

بخشی از ترافیک در همه شهرها به دلیل تردد خودروهای تک سرنشین است. بی توجهی بعضی شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تردد در جهتهای دارای ناوگان حمل ونقل با خودرو شخصی نقش قابل توجهی در ترافیک شهر دارد. رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان این که همه ما در بروز این وضعیت ترافیکی مقصر هستیم، گفت: 53.6 درصد خودروهایی که روزانه در شهر تردد می نمایند، تک سرنشین هستند. 50 تا 60 درصد از مسائل ترافیکی به علت رعایت نکردن فرهنگ ترافیکی است.

اسماعیل حاجی پور با بیان این که به زودی ناوگان حمل ونقل عمومی ما در رشت تکمیل می گردد، اظهار کرد: با اجرای طرح پلاک زوج و فرد خودروها در بعضی از نقاط رشت و محدودیت در تردد خودروهای تک سرنشین می توانیم اندکی این وضعیت را ساماندهی کنیم. وی اعلام کرد: ترافیک سنگین رشت آرامش مردم را مختل نموده است. در حال حاضر حتی داخل کوچه های شهر نیز شاهد ترافیک هستیم. با توجه به بروز این وضعیت، کمیته ویژه ای برای برطرف مشکل ترافیک در رشت با عضویت پلیس راهور استان، پلیس راهور شهرستان رشت، معاونت حمل ونقل و ترافیک شهر و 2 نفر از اعضای کمیسیون ترافیک شورای شهر تشکیل می گردد تا راه حلهای کاهش مسائل ترافیکی آنالیز گردد.

حاجی پور با بیان این که بازگشایی بعضی معابر در رشت راه حل کاهش ترافیک سنگین شهر است، توضیح داد: اجرای پروژه های نیمه تمام تاثیر خوبی در کاهش حجم ترافیک شهر داشت. به همین دلیل این مهم باید در اولویت پروژه های عمرانی شهرداری رشت قرار بگیرد. امروز نقاطی از رشت درگیر ترافیک سنگین است که در گذشته با چنین مسئله ای روبرو نبود.

این مسئول با تاکید بر لزوم همکاری شهروندان برای مدیریت و کاهش ترافیک گفت: نباید انتظار داشته باشیم مشکل ترافیک شهر را کمیسیون ترافیک شورا و هدایت و رانندگی حل نماید. وی ادامه داد: برای حل مشکل ترافیک باید همه دستگاه ها پای کار بیایند و حضور مردم و سمن ها نیز لازم است. ارتقای فرهنگ ترافیکی باید از داخل منزل و مدارس شروع گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 627

به "رشت؛ پشت ترافیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشت؛ پشت ترافیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید