سیر تاپیاز ماجرای جلوگیری از ورود بانوی قشقایی به نارنجستان قوام

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران : یک سازمان مردم نهاد اظهار کرده که از ورود یک دختر قشقایی با لباس محلی به باغ موزه نارنجستان قوام از آثار تاریخی شیراز جلوگیری شده اما مدیر این مجموعه اعلام کرده که این بانو بدون پوشش محلی وارد باغ شده و با وجود اقدام وی در تعویض لباس در مجموعه، با احترام با وی رفتار شده است.

سیر تاپیاز ماجرای جلوگیری از ورود بانوی قشقایی به نارنجستان قوام

این سازمان مردم نهاد در نامه سرگشاده خود به مسئولان نوشته است: روز پنج شنبه 19 خرداد 1401، یک بانوی جوان از ایل قشقایی با لباس فاخر و زیبای ایلی برای بازدید از مجموعه باغ نارنجستان قوام (موزه نارنجستان) حضور یافت که مسئول حراست مجموعه از حضور ایشان با لباس محلی ایلی ممانعت کرده و زمانی که با اعتراض وی روبرو می شود اعلام می کند که دستور دانشگاه شیراز است.

اما مدیر باغ نارنجستان قوام که زیر نظر دانشگاه شیراز اداره می شود، این اتفاق را به گونه دیگری روایت کرد. حمیدرضا کوهنجانی در گفت وگو با ایرنا در رابطه با ورود این بانوی قشقایی به مجموعه تاریخی و توریستی نارنجستان قوام گفت: این توریست در هنگام ورود به مجموعه لباس قشقایی به تن نداشته و هیچ ممانعتی از ورود وی صورت نگرفته است.

مدیر باغ نارنجستان قوام ادامه داد: در واقع این بانو پس از تهیه بلیت و ورود به باغ نارنجستان اقدام به تعویض لباس و عکاسی از خود در مجموعه کرده و این شائبه برای مسئول حراست باغ ایجاد شد که وی در عرصه مُدلینگ فعال است.

کوهنجانی اضافه کرد: در حال حاضر در مجموعه های تاریخی و فرهنگی نیز این شرایط فراهم شده که توریستان بتوانند با لباس های سنتی عکس یادگاری داشته باشند. در باغ نارنجستان قوام نیز غرفه عکاسی فعال است که بانوان می توانند تجربه حضور خود در این مجموعه را با پوشیدن لباس های سنتی و حتی قشقایی در فضای باغ ثبت کنند.

وی گفت: به دلیل شائبه ای که برای مأمور حراست باغ مبنی بر مُدل بودن این بانو ایجاد شده بود با احترام از او خواسته شد که پس از گرفتن عکس از مجموعه خارج شود. این بانو نیز پس از گرفتن چند عکس بدون هیچ برخورد یا مسئله ای از باغ خارج شد.

مدیر باغ نارنجستان قوام شیراز بیان داشت: در واقع تذکر مأمور حراست به دلیل نوع پوشش این توریست نبوده است. روزانه توریستان بسیاری از طوایف و اقوام مختلف با لباس های محلی خود به باغ نارنجستان قوام مراجعه می کنند اما با هیچ گونه مسئله ای برای ورود یا بازدید از باغ روبرو نمی شوند چراکه ما به نوع پوشش اقوام ایرانی احترام می گذاریم و هیچ گاه مانع ورود توریستان که با پوشش و لباس محلی برای بازدید از باغ به این مجموعه مراجعه می کنند نمی شویم.

خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام، در دوره قاجار محل اقامت حاکم شیراز بود. این عمارت از طریق چند نسل از خاندان قوام پی ریزی، احداث و تکمیل شد.لقب نارنجستان هم از درختان نارنج حیاط این عمارت می آید. امروزه این مکان باعنوان موزه نارنجستان در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10219

به "سیر تاپیاز ماجرای جلوگیری از ورود بانوی قشقایی به نارنجستان قوام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تاپیاز ماجرای جلوگیری از ورود بانوی قشقایی به نارنجستان قوام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید