طرح مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی اجرا می گردد

به گزارش آریا بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، طرح مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی اجرا می گردد.

طرح مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی اجرا می گردد

معاون توریستی اطلاع داد

ولی تیموری در وبینار آموزشی مدرسان راهنمایان توریستی متخصص در پایگاه های میراث جهانی که با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و با حضور تسوتان تسوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و چند تن از اساتید تخصصی این حوزه برگزار گردید، گفت: پیرو جلسه با معاون میراث فرهنگی، پیشنهاد داده ایم برای سایت های تاریخی و فرهنگی کشور طرح مدیریت توریستی داشته باشیم. همانطور که برای محوطه تاریخی برنامه مدون داریم، احتیاج است با توجه به روینمودها و تجارب بین المللی طرح مدیریتی از نقطه نظر توریستی تعریف و به اجرا گذاشته گردد. این موضوع به زودی با همکاری معاونت میراث فرهنگی و با هدف پیشبرد اصول توسعه توریستی پایدار عملیاتی خواهد شد.

وی رویکرد اصلی وزارت در همه ابعاد و زنجیره صنعت توریستی کشور را بر مبنای توریستی پایدار بیان کرد و اضافه کرد: همانطور که در تلاش هستیم تا در همه زوایای محیط زیستی، تاریخی، فرهنگی و جوامع محلی، مسؤولیت پذیر باشیم و صنعت توریستی کشور را بر مبنای میزبانی مسئولانه و گردش مسئولانه بنا کنیم، در شرایط کنونی ناشی از بحران کرونا نیز تلاش نموده ایم تا با برقراری سفر کاملاً متعهدانه در چارچوب توسعه پایدار عمل کنیم.

معاون توریستی با اشاره به اینکه موضوع این وبینار مربوط به مدرسین راهنمایان توریستی است، گفت: وقتی گروهی توریست وارد سایت تاریخی یا فرهنگی می شوند هدایت که در کنارشان است، مهمترین نقش را ایفا می نماید. راهنمایان پیش قراولان این صنعت هستند، همکارانی که از نخستین لحظه سفر تا سرانجام آن در کنار توریستان هستند. در نتیجه این انتظار می رود که آموزش لازم را دیده باشند و بتوانند سیاست ها و روینمودهای مربوط به توسعه پایدار توریستی را در جوامع محلی عملیاتی نمایند.

تیموری با اشاره به اینکه در تبیین مفاهیم، توسعه پایدار آسیب شناسی شده و در نظام جامع آموزش توریستی، نقاط قوت و ضعف این موضوع لحاظ شده، اظهار کرد: با توجه به موضوع راه اندازی نظام جامع آموزش توریستی ، مبحث آسیب شناسی آموزش راهنمایان نیز در دستور کار قرار گرفته است. به این منظور ضرورت تغییر در مفاهیم و به روزرسانی بعضی از سرفصل ها در حال پیگیری و انجام است تا در دوره های بازآموزی ارائه و اعمال گردد.

او با بیان اینکه صنعت توریستی وقتی می تواند موثر باشد و اهداف توسعه پایدار را پیروی کند که همه ما به عنوان حلقه های تامین خدمات توریستی بتوانیم با اصول و رویکرد توسعه پایدار آشنا باشیم و آن را اجرایی کنیم، اضافه کرد: امیدواریم صنعت توریستی در ایران روز به روز به سوی اهداف توریستی پایدار حرکت کند. اکنون که در شرایط خاص کرونا هستیم و همه دست اندرکاران صنعت توریستی در داخل و خارج از کشور از این فرصت به عنوان بازنگری و بازبینی فرآیندهای گذشته استفاده می نمایند، ما نیز در تلاش هستیم تا به نحو احسن بتوانیم با بازنگری در سیاست ها و برنامه های موجود، ضعف ها را شناسایی کنیم و با عزمی استوار تر و نگاهی کارشناسانه تر به سوی توریستی پایدار حرکت کنیم.

معاون توریستی یادآور شد: نگاه توریستی تخصصی در صنعت توریستی کشور بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و پیگری است. نگاه و رویکرد توریستی تخصصی ما را از توریستی انبوه که آسیب ها و نواقص خاص خود را به همراه دارد، بر حذر می نماید.

تیموری یادآور شد: در حال حاضر با همکاری دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، برنامه ملی توسعه توریستی در حال بازنگری است و در این پروژه نیز تلاش شده است تا طبق چارچوب اصول توسعه پایدار اقدام و حتی مشاوری با دانش بروز و تخصصی این زمینه استفاده گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5416

به "طرح مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مدیریت گردشگری در سایت های تاریخی اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید