لوله پلیکا، سبک ترین لوله در صنعت ساختمان سازی

به گزارش آریا بلاگ، در صنعت لوله سازی از لوله های مختلف برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می گردد. امروزه لوله های فلزی و چدنی به دلیل معایبی نظیر عدم مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی و مواد شیمیایی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و لوله های پلیمری جایگزین آنها شده اند.

لوله پلیکا، سبک ترین لوله در صنعت ساختمان سازی

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در نوشته های پیشین به معرفی انواع لوله پرداخته شد، هم اکنون در این نوشته قصد داریم به معرفی لوله پلیکا که نوعی لوله پی وی سی است بپردازیم و شما را با این لوله پرکاربرد آشنا کنیم. در ادامه این مطلب از ما با ما همراه باشید.

امروزه استفاده از لوله های پلیمری با فرایند رو به رشدی مواجهه است و بیشتر پیمانکاران این لوله ها را برای ساختمان خود خریداری می نمایند. افزودنی های PVC به مواد اولیه ساخت لوله، خواص منحصر بفردی به آن می بخشد و ویژگی های مکانیکی آن را ارتقاء می بخشد. این لوله ها در برابر سایر لوله ها از مزایای بیشتری برخوردار هستند و طول عمر بالاتری دارند.

PVC از جمله پرمصرف ترین مواد پلاستیکی است که از پلی وینیل کلراید ساخته می گردد. از ویژگی های این ماده می توان به دوام بالا، عمر طولانی، سطح صیقلی، وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی و آتش سوزی اشاره نمود. پی وی سی یک پلیمر است و در موارد گوناگون از جمله ساخت لوله به کار می رود.

لوله هایی که از این متریال ساخته می شوند قادر به تحمل حرارت بالا هستند و در سیستم های گرمایشی و حرارتی به منظور رفت و برگشت آب گرم مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها در مقایسه با لوله های پلاستیکی احتیاج به استفاده از نگهدارنده، تکیه گاه و آویز برای نصب ندارند.

یکی از محصولات PVC که امروزه استفاده از آن رواج یافته و احتیاج لوله کشی ساختمان را برطرف می نماید لوله پلیکا است. لوله پلیکا در سایزهای مختلف به بازار عرضه و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت بالای این لوله ها موجب شده از آنها در حوزه های ساختمانی، آب رسانی، صنعتی و فاضلابی استفاده گردد.

لوله پلیکا را می توان در سایزهای گوناگون به راحتی حمل کرد زیرا وزن آن سبک است و این امر از مزایای منحصر بفرد این لوله می باشد که کاربرد آنها را گسترش داده است. این لوله جزء بهترین و با کیفیت ترین لوله در صنایع پتروشیمی است زیرا به آسانی با انواع پلیمر ساخته می گردد و میزان آسیب پذیری آن کم است.

قیمت این محصول با توجه به متریال به کار رفته در فراوری آن، وزن و سایز معین می گردد. این لوله ها در کارخانه های مختلف فراوری می شوند و قیمت های متفاوتی دارند. لوله پلیکا به دلیل داشتن خواص مکانیکی و فنی بسیار بالا و قیمت مناسب احتیاجهای صنعت لوله کشی ساختمان را برطرف نموده و بدون ایجاد نشتی و خرابی یک لوله بادوام با عمر طولانی به شمار می آید.

یکی دیگر از انواع لوله های پلیمری لوله PVC است که در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. لوله پی وی سی علی رغم انعطاف پذیری بالایی که دارد از مقاومت مکانیکی لازم برخوردار بوده و دچار ترک خوردگی نمی گردد. این لوله جزء لوله های سبک وزن است و به آسانی و بدون زحمت نصب می گردد.

انواع لوله پلیکا

لوله پلیکا در سه نوع لوله پلیکا معمولی، نیمه قوی و فشار قوی فراوری و به بازار عرضه می گردد. لوله پلیکا معمولی در مقایسه با لوله پلیکا نیمه قوی و لوله پلیکا فشار قوی تحت فشار کمتری ساخته می گردد و مصرف آن با توجه به این فشار متفاوت می باشد. لوله پلیکا نیمه قوی برای فاضلاب کشی ساختمان و به عنوان غلاف کابل برق کاربرد دارد.

لوله پلیکا فشار قوی همانطور که از نامش پیداست قابلیت تحمل فشارهای بسیار بالا را دارد و اصولاً برای فاضلاب کارخانه ها، انتقال آب آشامیدنی، انتقال اسید و باز، کانال کشی آب و آب رسانی به زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. آب بندی این لوله ها بسیار خوب است و نسبت به لوله های فلزی، پلی اتیلن و چدنی قیمت مناسب تری دارند. مقاومت لوله پلیکا فشار قوی در برابر نور خورشید بالاست.

مزایای لوله پلیکا

  • وزن لوله پلیکا بسیار سبک است، از این رو حمل و نقل و نصب آن به راحتی صورت می گیرد و آسیبی به کارگران در حین انتقال و نصب وارد نمی نماید.
  • این محصول از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و در برابر شکستگی مقاوم است. استفاده از پی وی سی در فراوری این لوله ها تحمل فشاری آنها را بالا برده و بدون اینکه دچار شکستگی شوند می توانند فشار بالا را تحمل نمایند.
  • استحکام و دوام این لوله ها در برابر ضربه بالاست و در مقایسه با لوله هایی که از خاک رس بتن و سایر مواد ساخته می شوند مقاوم تر هستند.
  • لوله پلیکا در برابر انواع مواد شیمیایی مقاوم بوده و دچار خوردگی و آسیب نمی گردد. این لوله ها دمای 140 درجه فارنهایت را می توانند تحمل نمایند و اگر در آنها مواد شیمیایی که در منازل پیدا می شوند ریخته گردد، مقاومت خود را از دست نمی دهند.
  • دیواره این لوله سطح صافی دارد از این رو اصطکاک سیالات را کاهش می دهد و در برابر جریان آنها مقاوم است.
  • این لوله ها تغییری در رنگ و مزه آب ایجاد نمی نمایند.
  • میزان انتقال حرارت در لوله پلیکا در مقایسه با لوله های قدیمی کمتر است. از این رو می توان از آن در محیط های گرم استفاده نمود.
  • مقاومت این نوع لوله در برابر خوردگی بالاست و در برابر فعالیت های الکتروشیمیایی اسیدی و بازی که باعث خوردگی لوله های فلزی می شوند از خود مقاومت نشان می دهد.
  • از لوله پلیکا می توان در مکان هایی که خاک آنها مهاجم است استفاده نمود.
  • این لوله از خاصیت نارسانا برخوردار می باشد.
  • لوله پلیکا دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی گردد.
  • این لوله ها عمر طولانی دارند و به راحتی صدمه نمی بینند.
  • در اتصالات این لوله ها میزان برآمدگی و تورفتگی ها بسیار کم است به همین دلیل به ندرت دچار گرفتگی می شوند.

کاربرد لوله پلیکا

  • سیستم های هوادهی
  • فاضلاب های شهری، صنعتی و خانگی
  • شبکه های برق و مخابرات
  • شبکه های آب رسانی تحت فشار
  • سیم کشی زیرزمینی

انواع اتصالات لوله پلیکا

اتصال قطعات با استفاده از چسب و اتصال قطعات به روش پوش فیت از جمله رایج ترین روش هایی است که برای اتصالات لوله پلیکا مورد استفاده قرار می گیرد.

اتصال با استفاده از چسب

در اتصال با استفاده از چسب، پس از اندازه گیری لوله ها و برش آن ها محل اتصال با استفاده از چسب پی وی سی به یکدیگر متصل می گردد. سپس تا خشک شدن کامل چسب صبر نموده و پس از آن می توان از آن استفاده کرد.

اتصال به روش پوش فیت

در روش اتصال با استفاده از پوش فیت، احتیاج به استفاده از چسب نیست و از طریق زانویی های و درپوش ها لوله ها به یکدیگر متصل می شوند.

مزایای استفاده از روش پوش فیت

از مزایای استفاده از این روش می توان سادگی نصب، افزایش سرعت عمل و کاهش زمان اتصال لوله اشاره نمود. در این روش احتیاج به جوش نیست و به همین خاطر عدم ایجاد هرگونه انبساط و انقباض طولی را در پی دارد. در صورت استفاده از این روش در اثر نشست ساختمان احتمال شکستگی در لوله ها بسیار پایین می آید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2867

به "لوله پلیکا، سبک ترین لوله در صنعت ساختمان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله پلیکا، سبک ترین لوله در صنعت ساختمان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید