مصاحبه، جمهوری اسلامی خط قرمز مذاکرات است، در اجرای قوانین اسلامی با طالبان نقطه مشترک داریم

به گزارش آریا بلاگ، عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان گفت که حفظ نظام جمهوری اسلامی خط قرمز دولت در مذاکرات است و افزود که دولت و طالبان درباره ضرورت اجرای قوانین اسلامی در کشور تفاهم دارند.

مصاحبه، جمهوری اسلامی خط قرمز مذاکرات است، در اجرای قوانین اسلامی با طالبان نقطه مشترک داریم

غلام فاروق مجروح عضو تیم مذاکره کننده با طالبان در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران گفت، با توجه به امضا توافقنامه صلح طالبان با آمریکا و برقراری ارتباط این گروه با برخی کشورهای خارجی و در کنار آن پیشرفت در روابط اجتماعی طالبان، نگرش مثبتی در رویکرد این گروه دیده می گردد و این حالت می تواند یک پیشرفت مثبت را در فرایند صلح افغانستان به همراه داشته باشد.

وی خاطر نشان ساخت که در چرایی نظام اسلامی در افغانستان بین طالبان و دولت افغانستان یک نقطه مشترک وجود دارد، و آن تطبیق احکام اسلامی در کشور است اما امارت اسلامی پاسخ دهنده نیاز مردم نیست و جمهوری اسلامی از آنجایی که مردم را در معین سرنوشت خود سهم می دهد بهترین نوع نظام اسلامی است.

این عضو تیم مذاکره کننده دولت با طالبان گفت که نتیجه مذاکرات بیشتر به رویکرد طالبان برمی گردد؛ هر اندازه که دیدگاه ها بهتر و نزدیکتر باشد به همان اندزه مذاکرات نتیجه بخش تر خواهد بود و در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که مذاکرات تا چه زمان و با چه رویکردی به پیش خواهد رفت چرا که خواست طالبان به صورت دقیق معین نشده است.

مجروح گفت در قسمت چگونگی برپایی حکومت اسلامی، طالبان هم به این نتیجه رسیده اند که امارت اسلامی پاسخ دهنده نیازهای جامعه نیست، جامعه افغانستان جامعه 30 سال پیش نیست، افغانستان به یک سلسله ارزش ها دست پیدا کرده اند و با خیلی از کشورها پیمان های استراتژیک بسته اند.

وی اضافه نمود: بهترین نظام حکومت داری اسلامی جمهوری اسلامی است که بهترین نمونه برای کسانی است که حکومت اسلامی می خواهند.

مجروح شرح داد: این را قبول داریم که در اداره های دولت افغانستان مسائلی نظیر فساد، قاچاق و سوء استفاده های گوناگون وجود دارد اما نظام جمهوری اسلامی می تواند بر این مسائل بهتر فائق آید.

عضو تیم مذاکره کننده با طالبان گفت اظهارداشت: معتقدات و احکام دین مبین اسلام در افغانستان به عنوان مستحکم ترین سند اسلامی در قانون اساسی افغانستان گنجانده شده و هیچ قانونی نمی تواند مخالف آن باشد.

وی اضافه نمود: ما امیدوار هستیم که با طالبان به توافق برسیم و این گروه را قانع بسازیم که جمهوری اسلامی نمونه بسیار خوب حکومتداری اسلامی است.

فاروق مجرح یادآورشد که اگر در ساختار حکومت افغانستان مسئله ای نیاز به اصلاحات داشته باشد می توان در بخش های مختلف درباره آن صحبت کرد اما اصل نظام جمهوری اسلامی افغانستان خط سرخ مردم افغانستان است.

مجروح خاطرنشان ساخت که دفاع از نظام کنونی افغانستان تنها وظیفه حکومت یا تیم مذاکره کننده نیست، کسی توانایی مخالفت با این نظام را ندارد و نمی تواند از اصل جمهوریت بگذرد.

این عضو تیم مذاکره کننده همچنین شرح داد: هرچند ریاست جمهوری و بزرگان افغانستان اختیار کامل دارند اما به تیم مذاکره کننده با طالبان هم اختیاراتی داده شده است.

به گفته وی حکومت افغانستان وعده داده که هر تصمیم این هیئت را قبول کند اما هیچگاه تیم مذاکره کننده این مسئولیت بسیار بزرگ را نمی تواند به تنهایی به پیش ببرد و از سویی نیز داشته های مردم افغانستان خط قرمز ماست و از موضوعی که خیر مردم افغانستان و خیر دین را در آن ببینیم مطمعناً نمی گذریم.

مجروح شرح داد: ما با راهنمایی بزرگان افغانستان وظایف را به پیش خواهیم برد تا اینکه خدای ناکرده مرتکب اشتباه نشویم بر همین اساس شاید با شروع مذاکرات یک سلسله مسائلی به وجود بیاید که ما آن را با همکاری و همیاری رئیس جمهور، شورای عالی مصالحه و سایر بزرگان افغانستان حل می کنیم.

فاروق مجروح همچنین تاکید کرد که جنگ چهل ساله افغانستان را نمی توان در طول چند روز مذاکره حل کرد.

وی اضافه نمود که تیم مذاکره کننده با حسن نیت در مذاکرات حاضر خواهد شد و در مقابل طالبان نیز باید با حسن نیت به پای میز مذاکرات بیایند.

به گفته مجروح به احتمال قوی مذاکرات با طالبان زمان بر، سخت و نفس گیر خواهد بود ولی به هر صورت این تیم آمادگی دارد که با روحیه خوب و همدیگرپذیر با طالبان گفت وگو کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4131

به "مصاحبه، جمهوری اسلامی خط قرمز مذاکرات است، در اجرای قوانین اسلامی با طالبان نقطه مشترک داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، جمهوری اسلامی خط قرمز مذاکرات است، در اجرای قوانین اسلامی با طالبان نقطه مشترک داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید