ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ (طرز تهیه 13 غذای خوشمزه)

به گزارش آریا بلاگ، ناهار چی بپزم شام چی درست کنم؟ کنم این سوالات معمولا در طول روز فکر بیشتر ما را درگیر می نمایند. گاهی اوقات از خوردن غذاهای تکراری و همیشگی خسته می شویم یا ترجیح می دهیم وعده های غذایی مان کمی متنوع و اشتها برانگیز شوند. به جز این، به علت مشغله کاری، اغلب در پی غذاهایی هستیم که در عین تازگی، به سرعت و در مدت زمان نسبتا کوتاهی آماده شوند. امروزه شاهد معرفی و آموزش طیف گسترده ای از غذاها و خوراک ها در برنامه های تلویزیونی، مجلات و وب سایت ها هستیم. ناهار چی بپزم شام چی درست کنم؟

ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ (طرز تهیه 13 غذای خوشمزه)

اما نکته مهمی که باید در رابطه با این غذاهای رنگارنگ و متنوع در نظر بگیریم، اطمینان از سلامت و مقوی بودن آن هاست. به این ترتیب، باید دقت کنیم که مواد اولیه هر یک از این غذاها بتواند احتیاجهای بدن ما به انواع ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کند. با توجه به این نکات، ما لیستی از اسامی و مواد اولیه خوراک ها و غذاهای مقوی و سالمی را برایتان در نظر گرفتیم تا کار شما کمی ساده تر شده و در صورت روبرو شدن با سوالاتی نظیر ناهار چی بپزم شام چی درست کنم؟سریعا به آن ها رجوع کنید و غذای مورد علاقه تان را از میان آن ها انتخاب نموده و برای تهیه آن ها دست به کار شوید.

شاورما با سینه مرغ

شاورما یکی از غذاهای محبوب منطقه خاورمیانه است که آوازه آن به اروپا و آمریکا هم رسیده و امروزه در کشورهای غربی نیز هواداران بسیاری پیدا نموده است. این غذای خیابانی و لذیذ از برش های نازک گوشت سفید یا گوشت قرمز درست شده و داخل نان لواش یا پیتا سرو می گردد. بعضی از مواد تشکیل دهنده شاورما با سینه مرغ شامل سینه مرغ، ماست، سرکه، سیر، آب لیمو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، پیاز، خیار، جعفری تازه و نان پیتا یا نان لواش است.

بروسکتا

این غذای ایتالیا در واقع یک نوع پیش غذای ایتالیایی است که در عین سبکی، بسیار خوشمزه و پرخاصیت نیز هست. مواد اولیه برای تهیه این پیش غذا ممکن است کمی متغییر باشد. به عنوان مثال عده ای آن را با گوشت تهیه می نمایند، این در حالیست که سایرین بروسکتای بدون گوشت را ترجیح می دهند. با توجه به امکان تهیه بروسکتا بدون اضافه کردن گوشت، این پیش غذا می تواند انتخابی مناسبی برای گیاه خواران باشد. مواد تشکیل دهنده بروسکتا شامل گوجه فرنگی، پیاز، روغن زیتون، ریحان، سیر و نان باگت است.

سالاد کینوا

مدتی است که مصرف کینوا به عنوان یک غله کامل و فواید بی شمار آن از سوی کارشناسان تغذیه توصیه می گردد. این دانه سرشار از پروتئین گیاهی بوده و جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می گردد. کینوا انواع مختلفی دارد، اما تنها سه نوع از آن در بازار عرضه می گردد. غذاها و پیش غذاهای متنوعی می توان با کینوا درست کرد که سالاد کینوا یکی از آن هاست. این سالاد متفاوت نه تنها بسیار خوش طعم است، بلکه مواد مغذی گوناگونی همانند پروتئین، فیبر، منگنز و مس را تامین می نماید. مواد تشکیل دهنده سالاد کینوا شامل کینوا، پیاز قرمز، زیتون، نخود، گوجه فرنگی، خیار و پنیر فتا است.

کرپ مرغ و قارچ

کرپ نوعی پنکیک بسیار نازک است که اولین بار در منطقه بریتانی فرانسه تهیه و کم کم به سایر کشورهای دنیا معرفی گردید. کرپ را بسته به مواد تشکیل دهنده آن هم می توان در وعده صبحانه و هم به عنوان غذای اصلی میل کرد. کرپ مرغ و قارچ از جمله خوراک هایی است که به عنوان یک غذای خوشمزه و ساده، بسیار پرطرفدار و محبوب است. مواد تشکیل دهنده کرپ مرغ و قارچ شامل کره، آرد سفید، شیر، روغن زیتون، فیله مرغ، آویشن، قارچ، سیر و پیاز است.

کوفته دال عدس و چغندر

با توجه به مواد اولیه موجود در انواع کوفته های گیاهی، مصرف آن ها راهی ساده و سالم برای تامین پروتئین و سایر مواد مغذی مورد احتیاج بدن محسوب می گردد. کوفته های گیاهی را می توان با انواع و اقسام سبزیجات و حبوبات تهیه و ترکیبی از طعم های مختلف را تجربه کرد. کوفته های گیاهی نه تنها برای گیاه خواران و وگان ها غذایی ایده آل و مقویست، بلکه علاقه مندان به گوشت نیز می توانند از خوردن آن لذت ببرند. همانطور که اشاره کردیم، کوفته های گیاهی انواع متنوعی دارند، در نتیجه مواد تشکیل دهنده آن ها نیز مختلف خواهد. اما مواد تشکیل دهنده کوفته دال عدس و چغندر شامل دال عدس، چغندر، پیاز، سیر، گشنیز، آرد سوخاری و روغن است.

خاچاپوری

هزاران سال است که تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی مغذی مورد مصرف انسان ها قرار گرفته است. تخم مرغ حاوی چندین ویتامین و ماده معدنی است که بخشی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می هد. در بسیاری از منطقه ها دنیا، تخم مرغ غذایی سریع، آسان و مقرون به صرفه قیمت است. بر این اساس، می توان چند غذای خوشمزه با تخم مرغ تهیه کرد که در عین سادگی و طعمی دلچسب، مواد مغذی مورد احتیاج بدن را طعم نمایند. خاچاپوری از جمله غذاهای لذیذ و خوشمزه ای که می توان با تخم مرغ تهیه کرد. این غذا جزو غذاهای سنتی کشور گرجستان است که طعم بی نظیر و ظاهر اشتها آور آن انکار ناپذیر است. مواد تشکیل دهنده خاچاپوری شامل تخم مرغ، شیر، پنیر موزارلا، پنیر فتا، روغن زیتون و کره است.

سالاد تن ماهی

با توجه به فواید مصرف ماهی و به طور خاص ماهی تن، گنجاندن آن در رژیم غذایی امری ضروری و مهم است. صید ماهی تن حداقل دو هزار سال در دریای مدیترانه قدمت دارد. فنیقی ها با ابداع تورهای دستی و ابتدایی ماهیگیری، برای نخستین بار شیلات را احداث کردند. در گذشته ماهی تن را برای درمان زخم توصیه می کردند. امروزه غذاهای متنوع و لذیذی از ماهی تن تهیه می گردد، یکی از این غذاهای بی نظیر و پرخاصیت سالاد خوشمزه تن ماهی است که می توان آن را به روش های مختلف درست کرد. تن ماهی حاوی اسید چرب امگا 3 است که به جلوگیری از بروز بیماری های قلبی یاری می نماید. مواد تشکیل دهنده سالاد تن ماهی شامل کنسرو تن ماهی، تخم مرغ، شوید، سس مایونز، پیاز و نان باگت است.

آش گوجه فرنگی

گوجه فرنگی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند یا می خواهند فشار خون خود را حفظ نمایند، بسیار مفید است. این ماده غذایی پرمصرف و محبوب در سراسر دنیا برای تهیه انواع غذاها و خوراک ها مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله پیش غذاهایی نظیر سوپ و آش گوجه فرنگی که به خصوص در بین ایرانیان از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند. گوجه فرنگی بعلاوه به تقویت بینایی و کنترل دیابت یاری می نماید. آش گوجه فرنگی یکی از آش های سنتی شهر تبریز است که آن را با نام های دیگری نظیر آبغورا آشی یا بامادور آشی نیز شناخته می گردد و شیوه های طبخ آن می تواند در شهرهای مختلف کمی متفاوت باشد. مواد تشکیل دهنده آش گوجه فرنگی شامل گوشت چرخ نموده، پیاز، لپه، گوجه فرنگی، گشنیز، اسفناج، پیازچه و برنج است.

لازانیا با سس سفید

لازانیا نام یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین اشکال ماکارونی است. این غذای لذیذ از خمیری بر پایه آرد و تخم مرغ تهیه می گردد و دستور تهیه آن گوناگون است. سنت پخت لازانیا از منطقه ای واقع در شمال ایتالیا با نام امیلیا رومانا (Emilia Romagna) نشات گرفته و از آنجا به یکی از نمادهای غذاهای ایتالیایی در سراسر دنیا تبدیل شده است. در خارج از ایتالیا، لازانیا آلا بولونزی که با بشامل (سس سفید) و سس گوشت تهیه می گردد، کاملا شناخته شده و محبوب است. از جمله مواد تشکیل دهنده لازانیا با سس سفید شامل لازانیا، گوشت چرخ نموده، پیاز، گوجه فرنگی، عصاره گوشت، پنیر موزارلا، آرد و کره است.

قلیه ماهی با کنسرو ماهی

قلیه ماهی یکی از خورشت های معروف و اصیل ایرانی و مخصوص هموطنان خطه جنوب است. این خورشت در استان های هرمزگان، خوزستان، جنوب بلوچستان و بعلاوه بوشهر تهیه می گردد. مواد اولیه برای پخت این خورشت اصیل و خوشمزه شامل تمر هندی، گشنیز، شنبلیله، گشنیز و ماهی است. در هر منطقه، قلیه ماهی را با ماهی های خاص و بومی آنجا تهیه می نمایند. به عنوان مثال، در اهواز از ماهی هامور، میش و گاهی از میگو استفاده می گردد. در بندرعباس ماهی شیر یا زبیدی برای تهیه قلیه ماهی معمول است. اما در شهرهایی که دسترسی به چنین ماهی هایی سخت است می توان پخت قلیه ماهی با کنسرو ماهی را امتحان کرد. مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی شامل کنسرو تن ماهی، سبزی مخصوص قلیه ماهی (شنبلیله و گشنیز)، رب گوجه فرنگی، سیر، پیاز و تمر هندی است.

آب دوغ خیار

آب دوغ خیار از جمله غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیان است. مواد تشکیل دهنده این غذای بی نظیر در کاهش دمای بدن در فصل گرم تابستان نقش قابل توجهی دارند. اصولا آب دوغ خیار یک غذای تابستانی و مقوی است که به صورت سرد و در کاسه سرو شده و هر فردی در هر سنی از خوردن آن لذت می برد. نعنا، دوغ و خیار بکار رفته در این غذای لذیذ برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثرند. این غذای ساده و سبک رخوت و خستگی ناشی از گرمای هوا را کاهش می دهد و به راحتی نیز قابل هضم است. مواد تشکیل دهنده آب دوغ خیار شامل ماست، دوغ، گردو، کشمش، خامه، پیاز و سبزی مخصوص آب دوغ است.

پیتزا فوری

حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی شدیداً هوس غذاهای رستورانی یا فست فودی نموده باشید، اما به دلایل مختلف نتوانید یک شکم سیر از این غذاهای پر از چربی و نمک و در عین حال خوشمزه میل کنید. در چنین شرایطی، برترین کار این است که خودتان دست به کار شوید و یک فست فود خانگی خوشمزه درست کنید. پس بهتر است آشپزی و پخت فست فودها را از روی طرز تهیه پیتزا خانگی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، آغاز کنید. از جمله مواد تشکیل دهنده پیتزا فوری شامل گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، ریحان، روغن زیتون، کالباس، سیر، پنیر موزارلا و پنیر پارمزان است.

همبرگر تن ماهی و نخود

تن ماهی یک ماهی محبوب آب شور است که به طور گسترده ای در غذاهای آسیایی و قاره های دیگر مانند استرالیا و اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. ماهی تن انواع مختلفی دارد و در تمام اقیانوس های دنیا یافت می گردد. عمر ماهی تن از سه تا پنج سال متغیر است، اگرچه گفته شده که بعضی بیش از دو دهه نیز زندگی نموده اند. در فرهنک های غذایی مختلف می توان چندین غذای لذیذ با ماهی تن تهیه کرد، از سالاد گرفته تا همبرگر و استیک. از جمله مواد تشکیل دهنده همبرگر تن ماهی و نخود شامل نخود، تن ماهی، هویج، سیر، ماست، پیاز، لیموترش و روغن زیتون است.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 9931

به "ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ (طرز تهیه 13 غذای خوشمزه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ (طرز تهیه 13 غذای خوشمزه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید