هر آنچه درباره دسترسی اپلیکیشن های اندروید باید بدانید

به گزارش آریا بلاگ، گوشی های هوشمند از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. از یک طرف با قطعات سخت افزاری مانند نمایشگر، پردازنده، رم، حافظه داخلی، باتری و دوربین سروکار داریم ولی از طرف دیگر با بخش نرم افزاری روبرو هستیم که رابط بین کاربر و این بخش های سخت افزاری محسوب می گردد. در سیستم عامل های موبایل، اپلیکیشن ها نقش حیاتی دارند و امکانات جذابی را به ارمغان می آورند. اما هرکدام از این اپلیکیشن ها برای فعالیت از دسترسی هایی بهره می برند و در این مطلب قصد داریم به سیستم دسترسی اپلیکیشن های اندروید بپردازیم.

هر آنچه درباره دسترسی اپلیکیشن های اندروید باید بدانید

سیستم دسترسی اپلیکیشن های اندروید چیست؟

قبل از اینکه به طور عمیق به این موضوع بپردازیم، باید در خصوص ماهیت سیستم دسترسی اپلیکیشن های اندروید توضیحاتی را ارائه دهیم. زمانی که می خواهید از یک ویژگی خاص اپلیکیشن بهره ببرید که تا حالا مورد استفاده قرار نگرفته، از شما خواسته می گردد مجوز خاصی را برای اپلیکیشن موردنظر تایید کنید. در این زمینه مجوزهای زیادی تعریف شده که مثلا می توانیم به دسترسی به تقویم، دوربین، فهرست مخاطبین، موقعیت مکانی، میکروفون، پیامک و حافظه داخلی اشاره کنیم.

این مجوزها برای کارکرد صحیح بسیاری از اپلیکیشن ها ضروری هستند. اپلیکیشن های بانکی مثلا به فهرست مخاطبین شما احتیاج دارند تا بتوانید مبلغی را به حساب دوستان و آشنایان منتقل کنید؛ گوگل مپ با آگاهی از موقعیت مکانی شما می تواند خدمات خود را ارائه دهد و اینستاگرام برای فیلم برداری به مجوز دسترسی به میکروفون و دوربین احتیاج دارد.

اپلیکیشن ها بدون دریافت مجوز از سمت کاربر نمی توانند چنین کارهایی را انجام دهند و این یک مشخصه بسیار مهم محسوب می گردد. در این میان، دسترسی به حافظه داخلی یا میکروفون برای تمام اپلیکیشن ها ضروری نیست و سیستم دسترسی اندروید به کاربران اجازه می دهد که در این زمینه کنترل بیشتری داشته باشند.

چگونگی مدیریت دسترسی اپلیکیشن های اندروید

اگر گوشی اندرویدی شما از اندروید 6 یا جدیدتر بهره می برد (که به احتمال زیاد این گونه است)، خوشبختانه به راحتی می توانید تمام مجوزهای ارائه شده برای اپلیکیشن ها را مشاهده کنید. برای مراجعه به این صفحه، گام های زیر را دنبال کنید.

  1. در گوشی بر آیکون Settings ضربه بزنید
  2. گزینه Apps & notifications را انتخاب کنید
  3. بر گزینه Advanced ضربه بزنید
  4. گزینه App permissions یا Permission manager (با توجه به نسخه اندروید) انتخاب کنید

در این صفحه، می توانید تمام مجوزهای دسترسی اپلیکیشن های اندروید را مشاهده کنید. بر هرکدام که ضربه بزنید، با فهرستی از اپلیکیشن های مجاز و غیرمجاز مربوط به دسترسی موردنظر روبرو می شوید. اگرچه هنگامی که اپلیکیشن را برای اولین بار اجرا می کنید گزینه هایی برای این موضوع نمایش داده می گردد، اما در این صفحه می توانید به صورت خلاصه و مفید دسترسی اپلیکیشن های متنوع را آنالیز کنید.

همچنین قبل از اینکه یک اپلیکیشن را دانلود کنید، می توانید مجوزهای مورداحتیاج برای آن را ببینید. در گوگل پلی استور، کافی است بر گزینه About this app ضربه بزنید و به بخش پایینی صفحه سر بزنید. در انتهای صفحه، در کنار App permissions گزینه See More قرار گرفته است که با ضربه زدن بر آن، فهرست تمام دسترسی هایی که اپلیکیشن موردنظر خواستار دستیابی به آن ها است، دیده می گردد.

به عنوان مثال، اپلیکیشن چراغ قوه هیچ احتیاجی به دسترسی به بخش هایی مانند موقعیت مکانی، شبکه وای فای، مشخصات گوشی و دیگر موارد مشابه ندارد. متأسفانه، بسیاری از اپلیکیشن های اندروید خواستار دسترسی های غیرضروری هستند و اگرچه بعضی از این دسترسی ها ضرر کمتری نسبت به دیگر موارد دارند، اما همیشه توصیه می گردد به دسترسی اپلیکیشن های مختلف توجه کنید. این موضوع به خصوص برای اپلیکیشن های صدق می نماید که در خصوص آن ها اطلاعات چندانی ندارید.

ظهور و سقوط مهم ترین رقبای اندروید در یک دهه اخیر

سوءاستفاده بعضی اپلیکیشن ها از سیستم دسترسی اندروید

سیستم دسترسی اپلیکیشن های اندروید به شما یاری می نماید که کنترل عملکرد اپلیکیشن ها را در دست بگیرید اما این سیستم هم بی نقص نیست. اگر به عنوان مثال از کارکرد این مجوزها اطلاع نداشته باشید یا این موضوع برای شما اهمیتی نداشته باشد، اپلیکیشن ها می توانند با بهره گیری از دسترسی های غیرضروری سوءاستفاده نمایند.

به عنوان مثال یک کاربر معمولی بعد از دانلود اپلیکیشن چراغ قوه، به احتمال زیاد اصلا توجهی به مجوزهای ارائه شده نشان نمی دهد. آن ها اپلیکیشن را اجرا می نمایند و برای تمام دسترسی ها هم مجوز صادر می نمایند. خوشبختانه گوگل از لحاظ امنیتی مشخصه هایی را در اندروید قرار داده که چنین افرادی هم از این قابلیت ها بهره مند می شوند. به عنوان مثال در پلی استور قابلیتی به نام Google Play Protect ارائه شده که مرتبا اپلیکیشن های نصب شده در گجت را اسکن می نماید تا از عدم سوءاستفاده آن ها اطمینان حاصل گردد.

در اندروید 10 برای سیستم دسترسی کنترل بیشتری دارید

این ویژگی ها برای تمام گوشی های اندرویدی که در چند سال گذشته عرضه شده اند، وجود دارد؛ اما در اندروید 10 تجربه کاربری سیستم دسترسی بهبود یافته است. در این نسخه اندروید، برای موقعیت مکانی گزینه ای وجود دارد که اپلیکیشن های موردنظر فقط هنگام استفاده به اطلاعات مربوط به موقعیت شما دسترسی پیدا نمایند. به عنوان مثال اگر از اپلیکیشن های تاکسی آنلاین استفاده می کنید، با این کار اپلیکیشن موردنظر دیگر در ساعات مختلف نمی تواند از موقعیت مکانی شما خبردار گردد و فقط حین استفاده می تواند چنین اطلاعاتی را کسب کند.

در اندروید 11 امکانات بیشتری ارائه می گردد

قابلیت محدود کردن دسترسی در اندروید 10 فقط محدود به موقعیت مکانی است ولی در اندروید 11 برای دسترسی به میکروفون و دوربین هم می توان از این مشخصه استفاده کرد. همچنین در نسخه 11 اندروید قابلیتی وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد فقط یک بار مجوز موردنظر را برای اپلیکیشن صادر نمایند و بعد از بستن اپلیکیشن مذکور، این مجوز هم باطل می گردد. این یعنی برای هر بار استفاده از اپلیکیشن می توانید مجوز را تایید یا رد کنید.

سخن آخر

روی هم رفته، لزومی به نگرانی و توجه زیاد برای مجوزهای دسترسی اپلیکیشن های اندروید وجود ندارد ولی در کل بهتر است درکی از عملکرد کلی این سیستم داشته باشید. زمانی که می خواهید از یک اپلیکیشن بهره ببرید و از شما می خواهد مجوز مربوط به دسترسی هایی را صادر کنید، باید ببینید که آیا این اپلیکیشن واقعا به چنین مجوزهایی احتیاج دارد یا نه.

هر آنچه باید در خصوص گوگل پلی استور بدانید

منبع: Android Central

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3336

به "هر آنچه درباره دسترسی اپلیکیشن های اندروید باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه درباره دسترسی اپلیکیشن های اندروید باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید