هفدهمین فصل کاوش شهرسوخته سیستان به انتها رسید

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، سید منصور سید سجادی گفت: هفدهمین فصل از کاوش های سالانه شهر سوخته سیستان پس از حدود یک ماه به انتها رسید.

هفدهمین فصل کاوش شهرسوخته سیستان به انتها رسید

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان اضافه کرد: با توجه به زمان کم، عملیات حفاری محدود بود و با کاوش های محدود در منطقه و محله های مسکونی شرقی شهر یک سلسله مدارک و اسناد از فازهای قدیمی تر شهرسوخته پیدا شد.

وی گفت: آنچه تاکنون کشف شده بیشتر مربوط به 4 هزار و 800 تا 4 هزار و 200 سال قبل بوده اما در این فاز از حفاری آثاری کشف شد که متعلق به 200 سال قبل تر از این سال ها هستند.

سید سجادی ادامه داد: در این سری از کاوش های سالانه، 26 تدفین کشف شده که بیشتر در لایه های شنی و نمکی و قبرها و اسکلت های از بین رفته یافت شده و امکان مطالعه در آنجا وجود نداشت.

سرپرست تیم حفاری شهرسوخته سیستان یادآور شد: اشیاء یافت شده شامل شکل های مختلف ظروف سفالی، یک قطعه مشعل مرمری، مهرها و اشیاء کوچک فلزی است.

وی گفت: قسمت مهم کار مطالعات مواد گیاه باستان شناسی و مطالعات انسان شناسی است و اهمیت این مطالعات به دلیل میان رشته ای بودن آن است که در مورد مباحثی از قبیل مطالعات انسان شناسی جسمانی، گیاه شناسی، مطالعات مربوط به سنگ لاجورد شهرسوخته و غیره انجام می گردد.

سیدسجادی اعلام کرد: گروه باستان شناسی شهرسوخته تا زمان برگزاری هفته میراث فرهنگی، یک جلد کتاب دو زبانه در مورد مطالعات میان رشته ای باستان شناسی که طی سال 96 اجرا شده است، را منتشر خواهد نمود.

وی توضیح داد: بانک بزرگ اطلاعاتی شهرسوخته نیز طراحی شده که نتایج کاوش ها و مطالعات در آن درج شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 45

به "هفدهمین فصل کاوش شهرسوخته سیستان به انتها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفدهمین فصل کاوش شهرسوخته سیستان به انتها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید