وقتی اختلاف عروس و پسر ناصرالدین شاه به خانه ملاباشی کشید!

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران : شاید بارها عکس اتاقی 9 دری با تزیینات باشکوه و پنجره هایی با شیشه های رنگی و قالی نفیس وخلاصه فضایی شاهانه را که گردشگران خارجی و ایرانی در آن عکس می گیرند دیده باشید و به خود گفته اید اینجا کجاست ؟امروز شما را به این عمارت زیبا خواهیم برد. با خبرنگاران همراه شوید تا با هم سری بزنیم به خانه ملاباشی .

وقتی اختلاف عروس و پسر ناصرالدین شاه به خانه ملاباشی کشید!

به گزارش خبرنگاران ، در زمان ناصرالدین شاه منجمی به نام ملاباشی به اصفهان فرستاده می گردد که این شهر تحت حکومت ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه بود. ظل السلطان بخاطر اختلاف با همسرش مشکلاتی به وجود آورده بود، از این رو ملاباشی به عنوان فردی معتدل و مورد اطمینان از طرف شاه به اصفهان فرستاده می گردد تا قائله را ختم به خیر کند.

این منجم خانه ای با دو پنج دری و یک بخش زمستان نشین را در شهر خریداری می نماید که از دوره زندیه برجای مانده بود. ملاباشی طی چندین سال بخش های مختلفی مانند شاه نشین و اتاق 9 دری و … را به این خانه اضافه کرد و با تزئیناتی منحصر بفرد و چشم نواز بر زیبایی آن اضافه کرد. از آن به بعد این عمارت به نام خانه ملاباشی معروفیت یافت. سال ها بعد فردی به نام دکتر معتمدی این خانه تاریخی را خرید و آن را بازسازی و بازسازی نموده و امکان بازدید از بخش های مختلف خانه را برای مردم فراهم نمود. به همین علت خانه ملاباشی با نام خانه معتمدی اصفهان نیز شناخته می گردد.

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان یکی از زیباترین و خاص ترین خانه های تاریخی ایران و اصفهان محسوب می گردد که هنر معماری دوران های صفویه، زندیه و قاجاریه را به نمایش می گذارد. خانه معتمدی از معماری باشکوهی به همراه تزئیناتی چشم نواز برخوردار است که یکی از جاذبه های گردشگری مهم اصفهان به شمار می رود. مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به نصف دنیا بازدید از این خانه تاریخی را در برنامه سفر خود قرار می دهند.

معماری خانه تاریخی ملاباشی

معماری خانه تاریخی ملاباشی که در زمینی به مساحت 1300 متر مربع و در دو طبقه ساخته شده، شامل چهار بخش حیاط بیرونی، تابستان نشین، حیاط اندرونی و شاه نشین می باشد. بعلاوه قسمت هایی نیز به عنوان فضای کار وجود دارند که از فضای زندگی جدا هستند و در غرب حیاط واقع شده اند. در این قسمت ملاباشی به امورات خود و پذیرش مراجعان مختلف می پرداخت. در این بخش اتاق هایی برای استراحت طراحی شده که دارای تزئینات زیبا هستند.

حیاط بیرونی

حیاط بیرونی خانه تاریخی ملاباشی اصفهان قبل از خریداری آن به وسیله آقای معتمدی، تخریب و ویران شده بود. به همین علت این قسمت از عمارت بیشترین بازسازی و بازسازی را به خود اختصاص داد. در حیاط بیرونی که مستطیل شکل است، اتاق های سه دری وجود دارد که یکی از اتاق ها در انتهای حیاط واقع شده و پنجره هایی رو به خیابان دارد. بعلاوه در این حیاط پله هایی برای دسترسی به طبقه بالایی و ایوان نیز ساخته شده است.

تابستان نشین

بخش تابستان نشین خانه معتمدی اصفهان از دوران زندیه به جای مانده و دارای ستون ها و نقاشی های بسیار زیبا و خاصی از سیاره ها و ماه های باستانی ایرانی بر روی دیوار ها و سقف است. بخشی از این نقاشی ها تخریب شده بودند که به وسیله آقای معتمدی بازسازی شدند.

در بخش تابستان نشین این خانه تاریخی اتاق هایی وجود دارد که هر یک به نام یکی از ماه های سال نامگذاری شده اند. دسترسی به این قسمت خانه به وسیله دالان و راهرویی جالب با نورپردازی و تزئینات چشم نواز دوران زندیه می باشد. یک ساعت آفتابی نیز در بخش تابستان نشین وجود دارد و حوضی در مرکز آن ساخته شده تا هوای داخل را در فصول گرم معتدل نماید.

بخش تابستان نشین خانه ملاباشی (معتمدی) اصفهان به نام حوض خانه نیز معروفیت دارد. وجود حوضخانه نشان از معماری ایرانی برای ایجاد فضایی خنک در تابستان است. در این حوضخانه یا تابستان نشین که به صورت هشت ضلعی است، سه دری های بخش شرقی و غربی به اتاق های اندرونی و بیرونی متصل می شوند. سقف حوضخانه بر روی ستون های گچ بری شده قرار گرفته و دارای نورگیری هشت وجهی است و از تزئینات طلا کاری برای آن استفاده شده است.

حیاط اندرونی

بخش اندرونی خانه تاریخی ملاباشی اصفهان شامل یک حیاط مربع شکل و اتاق های سه دری، پنج دری و نه دری در اطراف است. اتاق های پنج دری حیاط اندرونی از نظر معماری با اتاق های نه دری تفاوت دارند اما تزئینات آنها مشابه یکدیگر بوده و شامل نقاشی های دوران زندیه و بعلاوه نقاشی ها و تصویرهای دوران قاجار است که متاثر از هنر غربی و معماری کشورهای دیگر هستند.

در اتاق های پنج دری پنجره ای در بالای دیوار ها واقع شده است. این پنجره علاوه بر محل عبور و مرور غلامان، دریچه ای برای دیدنی مراسمات مذهبی برگزار شده در خانه بوده است. زنان خانه بدون دیده شدن به وسیله افراد غریبه از این پنجره ها مراسمات را دیدن می کردند.

همچون دیگر خانه های تاریخی در زیر اتاق های پنج دری و نه دری خانه تاریخی ملاباشی اصفهان نیز دو سرداب وجود دارد که محل نگهداری مواد غذایی به شمار می رفته است. در این بخش حوضی کوچک وجود دارد که با گذر باد از روی آب فضای داخل سرداب را خنک می نماید. این سرداب ها متعلق به دوران صفویه و قاجاریه هستند و محلی برای استراحتگاه تابستانه نیز محسوب می شدند.

شاه نشین

بخش شاه نشین خانه معتمدی اصفهان یکی از سالم ترین بخش های این خانه تاریخی محسوب می گردد که پس از گذشت سالیان زیاد به نسبت سایر بخش ها دست نخورده به جای مانده است. اتاق شاه نشین که به نه دری نیز معروف می باشد، دارای پنجره های ارسی و شیشه های رنگی است. این اتاق با گچ بری و آینه کاری های بسیار زیبا تزئین شده است.

شاه نشین خانه تاریخی ملاباشی اصفهان مجذوب نماینده ترین و زیباترین بخش این خانه تاریخی به شمار می رود که به خاطر معماری، تزئینات و چیدمان وسایل عتیقه و گران بها مانند شمعدانی ها و لوسترها و فرشی نفیس مسحور نماینده است.

آدرس و ساعات بازدید خانه ملاباشی

این خانه تاریخی در خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، بن بست ملاباشی واقع شده است. گردشگران می توانند برای دسترسی به خانه معتمدی از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی های اینترنتی و یا خودروی شخصی استفاده نمایند.

ساعات بازدید از خانه تاریخی ملاباشی اصفهان نیز از ساعت 8 الی 18 می باشد. دقت داشته باشید برای دیدنی همه بخش های این خانه به 2 ساعت زمان احتیاج خواهید داشت.

عکس ها : علیرضا رضایی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10746

به "وقتی اختلاف عروس و پسر ناصرالدین شاه به خانه ملاباشی کشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی اختلاف عروس و پسر ناصرالدین شاه به خانه ملاباشی کشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید