پشت پرده های آلودگی هوا و بوی بد تهران

به گزارش آریا بلاگ، محمد رستگاری در تبادل نظر تفصیلی با برنا از دلایل آلودگی هوا در تهران پرده برداشت و به آخرین شرایط دلایل بو بد پایتخت اشاره نمود.

پشت پرده های آلودگی هوا و بوی بد تهران

به گزارش برنا؛ آلودگی هوای تهران باز هم با شروع فصل سرد به مرحله ای رسید که تقریبا هر روز شاخص کیفیت هوا از عدد 100 فراتر می رود و با بالارفتن این شاخص از عدد 150 نگرانی ها را دوچندان نموده است و این روزها هوا در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفته شده است. آلودگی که بعضی دلیل آن را مازوت و محیط زیست می دانند و بعضی همچنان تیغ تیز نقد خود را در این خصوص متوجه شهرداری و حمل و نقل عمومی می نمایند.

وارونگی هوا منجر به تجمع آلاینده ها می گردد

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در تبادل نظر اختصاصی با برنا در مورد علل آلودگی هوای تهران گفت: زمانی که هوا آلوده می گردد به دنبال آن دو اتفاق رقم می خورد. وارونگی هوا که در این راستا رابطه مستقیمی با پارامترهای هواشناسی دارد و دومین مورد نیز میزان انتشار آلاینده ها است.

او اضافه نمود: زمانی که وارونگی هوا رخ دهد دیگر امکان خارج شدن آلاینده ها از شهر به صورت طبیعی نیست و وارونگی سبب تجمع آلاینده ها می گردد و این امر منجر به پایین آمدن کیفیت هوا خواهد شد. کیفیت هوا در این برهه رابطه مستقیمی با آلاینده هایی پیدا می نماید که منتشر می شوند.

این مقام مسئول محیط زیست با اشاره به اینکه تهران به چه علت آلوده است، اعلام کرد: زمانی که روزنامه های دهه پنجاه را نیز مشاهده می کنیم، می بینید که تهران در آن برهه زمانی نیز آلوده بوده است اما به مرور زمان در این امر تغییراتی ایجاد شده است. برای مثال در برهه ای از زمان مهم ترین گاز موجود در هوا مونواکسید کربن بوده اما امروز آلاینده اصلی در هوای تهران ذراتی با قطر کمتر از 2.5 میکرون است.

تهران ظرفیت اسکان 3 میلیون نفر را دارد

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اضافه نمود: هر منطقه ای یک ظرفیت زیستی دارد. مطالعات نشان می داد که تهران ظرفیت اسکان 3 میلیون نفر را دارد تا یک زیست مطلوب داشته باشد اما امروز با بارگذاری جمعیتی که در تهران توان زیستی آن به مخاطره افتاده است.

رستگاری ادامه داد: طبق بعضی از آمار سالانه 200 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه نموده می گردد. مساحت کل استان تهران امروز کمتر از یک درصد کل کشور است اما نزدیک به 17 درصد از جمعیت کشور در تهران مستقر می شوند. به دنبال افزایش این جمعیت شاید سالانه نزدیک به 50 هزار خودرو و به دنبال آن خانه هایی به تهران اضافه می گردد که برای سرمایش و گرمایش خود انرژی مصرف می نمایند. این موارد همگی فراورینماینده آلودگی هستند.

او اضافه نمود: ما محدودیت هایی را برای تردد طی ماه های گذشته داشتیم اما این محدودیت ها برای خودروهای سواری بوده است در صورتی که خودروهای دیزل نقش مهمی در آلودگی دارند. از سوی دیگر منابع فراوری نماینده آلاینده ها در تهران به قدری متعدد است که هر چقدر هم محدودیت ها برقرار گردد باز هم این آلاینده ها وجود دارد.

به گفته رستگاری اگر این محدودیت های ترافیکی شبانه نبود در هفته گذشته، هوای تهران به مراتب آلوده تر می شد.

38 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع ثابت است

این مقام مسئول در محیط زیست تاکید نمود: امروز پهنه شهری تهران که از یک سو تا استان سمنان و از سوی دیگر تا قزوین ادامه دارد دیگر با توجه به بارگذاری جمعیتی که بر روی آن صورت گرفته قادر به پالایش هوای خود نیست.

رستگاری گفت: امروز 62 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک و 38 درصد نیز ناشی از منابع ساکن است. این درصد ها برای ذرات مختلف معلق در هوا متفاوت است. مشکل اساسی امروز هوای تهران ذرات معلق هستند که 33 درصد این ذرات را خودروهای سواری، 20 درصد را کامیون ها، اتوبوس ها 14 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 11 درصد و مینی بوس ها نیز 5 درصد در این عرصه سهم دارند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تعداد پایین کامیون ها امروز سهم زیادی در فراوری ذرات معلق دارند، اضافه نمود: با مراجعه به کارخانه های تهران متوجه می شویم که این کارخانه ها از یک کامیون کمتر دود فراوری می نمایند. امروز کارخانه سیمان خطوط متعدد فراوری دارد که شامل خطوط 6، 8، 4، 9 است. از گذشته این خطوط مسائل زیادی داشته است و مرجع قضایی نیز ورود کرد و برای این خطوط فیلتر تعبیه شد.

رستگاری با اشاره به شرایط کارخانه سیمان تهران اعلام کرد: خط 6، سال جاری فیلتر شد و سال گذشته بر روی خط 9 نیز فیلتر نصب شد. خط 4 همچنان مسائلی دارد اما شرایط آن نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر شده است.

وارونگی هوا یک واقعیت تغییرناپذیر در تهران

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران در مورد کیفیت هوای تهران طی ماه های آینده گفت: اگر پدیده وارونگی در ادامه وجود داشته باشد ما باز هم شاهد

هوای آلوده در تهران خواهیم بود. این یک واقعیت در شهر تهران است. اگر ما بهترین خودرو و کمترین آلاینده را داشته باشیم باز هم درگیر وارونگی خواهیم شد و این یک واقعیت جداناپذیر از تهران است و فقط می توانیم شدت آن را کاهش دهیم.

او اضافه نمود: سال گذشته 24 درصد روزها کیفیت هوا نامطلوب بود، سال 97 به میزان 16 درصد، سال 96 به میزان 30 درصد و سال 95 نیز به میزان 24 درصد بود. سال جاری نیز به نظر می رسد کیفیت هوای تهران به همین شکل باشد. باید توجه کرد که شاخص کیفیت هوا را سخت گیرانه تر نموده ایم. اگر در گذشته با 15 میکروگرم در متر مربع اعلام می کردیم که هوا پاک است سال جاری با 12 میکروگرم شرایط پاک به هوا اطلاق می گردد.

سال جاری تهران آلوده تر نمی گردد

رستگاری ادامه داد: محتمل است امروز به علت تغییر پارامترها، چند روز بر روزهای نامطلوب اضافه گردد اما درصدها همچون سال گذشته است. از سال 93 اقدامات خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام شد اما از دو سال پیش به علت شرایط تحریمی، اقدامات در این حوزه سخت و کم تر شده است. باید توجه داشت که در سال 90، نزدیک به 60 درصد روزها هوای تهران آلوده بود. این اعداد در سال 91 به میزان 40 درصد و در سال 92 به میزان 44 درصد بود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران توضیح داد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اقدامات خوبی بوده که عملا متوقف شده است. معاینه فنی خودروها به تازگی نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است. ما در سنوات گذشته شاهد بودیم که معاینه فنی صرفا یک برگ کاغذ بود زیرا راه های غیرقانونی اخذ آن زیاد بود و حتی شاهد بودیم با تماس تلفنی نیز به صورت جعلی و یا به وسیله مراکز معاینه فنی این مجوز در اختیار شهروندان قرار می گرفت.

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران گفت: بسیار کوشش شد تا مانع این تخلف ها شویم و سامانه سیمفا به همین علت راه اندازی شد و معاینه فنی امروزه دیگر قابل قبول شده است و خیالمان از خودروهای سبک تا حدود زیادی راحت شد. همچنان نقص هایی نیز در فرآیند صدور مجوز معاینه فنی وجود دارد و نظارت ها در این عرصه صورت می گیرد. اخطاریه هایی به مراکز داده می گردد تا عملکرد خود را با استانداردها تطبیق دهند. ما استانداردها و حدود مجاز را برای مراکز معاینه فنی سخت گیرانه تر نموده ایم و شاخص ها را از 2.5 به 0.7 درصد کاهش داده ایم.

مشکل اصلی ما خودروهای سنگین است

او در ادامه این تبادل نظر تفصیلی اضافه نمود: این امر به بهبود کیفیت هوا یاری می نماید. مشکل اصلی ما خودروهای سنگین است.

این مقام مسئول حوزه محیط زیست گفت: بعضی از خودروها در گذشته بسیار آلاینده بودند اما باز هم مشاهده می شد که برگ معاینه فنی دارند و در این خصوص نیز جلساتی برگزار نموده ایم تا چاره ای اندیشیده گردد.

کانون بو در جنوب تهران است

رستگاری در مورد بوی نامطبوع تهران در روزهای اخیر اذعان کرد: این بوی بد زمانی در تهران به مشام می رسد که وزش باد از جنوب به شمال و با سرعت ملایم است که همزمان هوای تهران یک رطوبتی نیز دارد.

او اضافه نمود: این نشان می دهد که کانون این بو در جنوب تهران است. کانون های جنوب تهران که راستا فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز تحت تاثیر قرار می دهد شامل مراکز دفن پسماند، دامداری ها و فاضلاب های جنوب شهر است. ما در این حوزه با عدم قطعیت روبرو هستیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ادامه داد: از یک روش معکوس استفاده کردیم بدین ترتیب هر کانونی را که احتمال می دادیم که منشا باشد به آن ها دستوراتی داده شد تا آلودگیکم تر گردد.

او با اشاره به بعضی کانون های بو اضافه نمود: در اسلامشهر و بهارستان شبکه جمع آوری فاضلاب نداریم و شرکت آب و فاضلاب در این مناطق به پای کار آمده است و در حال کوشش هستند تا هر چه سریع تر آن را کامل نمایند و برای بهارستان نیز احداث نیز شروع شده است و شهرستان رباط کریم نیز پیشرفت خوبی دارد.

این مقام مسئول در محیط زیست اعلام کرد: ما به دامداری ها یاری نموده ایم و به آن ها از محل صندوق ملی توسعه محیط زیست نیز وام هایی داده شده است تا آلودگی زیست محیطی خود را کنترل نمایند. به نظر می رسد که اگر در این موارد پیروز باشیم می توانیم بوی تهران را نیز کاهش دهیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران

رستگاری در مورد آلودگی مازوت در شهر تهران گفت: ما صنایع و نیروگاه های عظیم تهران را به صورت روزانه کنترل می کنیم و آنالیز می کنیم که چه سوختی مصرف می نمایند. نیروگاه طرشت و بعثت در تهران به هیچ وجه از مازوت استفاده نمی نمایند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران بیان نمود: دو نیروگاه پرند و پاکدشت نیز به علت افت فشار گاز در زمستان از سوخت گازوئیل استفاده می نمایند و تا این لحظه از مازوت استفاده ننموده اند. فرآیند بعضی از این نیروگاه ها به گونه ای است که به هیچ وجه نمی توانند مازوت مصرف نمایند.

مازوت مصرف نمی گردد

او اضافه نمود: بعضی کارگاه های کوچک مازوت استفاده می نمایند اما این کارگاه های کوچک نمی توانند هوای تهران را تحت تاثیر قرار دهند و موظف شده اند که قبل از مصرف به محیط زیست اطلاع دهند. تا این لحظه هیچ مسئله ای در مورد آلودگی مازوت در تهران بوجود نیامده است. هیچ واحد صنعتی عظیم مقیاسی سال جاری مازوت مصرف ننموده است.

رستگاری گفت: سال گذشته نیز شایعاتی مطرح شد اما در آنالیز ها تعیین شد که یک کارخانه عظیم 17 روز مازوت استفاده نموده است در صورتی که بعضی مدعی بودند 190 روز مازوت سوخته است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران توضیح داد: شرکت پخش فراوردهای نفتی نیز می تواند با اعلام میزان توزیع خود این شبهات را رفع کند. به قدری این توزیع ناچیز است که به حساب نمی آید.

رستگاری گفت: آلاینده ازن نیز یک آلاینده ثانویه است که در تابستان مشکل ساز می گردد. آلاینده ازن از دی اکسید نیتروژن و یا گازهای عالی فرار در معرض نور خورشید و با وجود گرما به وجود می آید. در زمستان این مشکل وجود ندارد. در این راستا طرح کهاب در دستور کار قرار گرفته است و مصوبه دولت نیز در این رابطه وجود دارد.

این مقام مسئول در محیط زیست اظهار کرد: کوشش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. اگر طرح کهاب اجرایی گردد و بخارات بنزنین از سطح پمپ بنزین ها جمع آوری گردد و مجددا به بنزین تبدیل گردد، بسیار یاری خواهد نمود تا آلاینده ازن کاهش پیدا کند. شاید در آلاینده هایی همچون دی اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن مردم نتوانند کاری انجام دهند اما برای آلاینده ازن مردم می توانند مشارکت نمایند.

شهروندان کربن کنیستر نصب نمایند

او اضافه نمود: خودرو یک قطعه به نام کربن کنیستر دارد که بخارات بنزین را جمع می نماید و بار دیگر آن ها را می سوزاند. این قطعه قیمت زیادی نیز ندارد و با نصب آن

در سال دو باک بنزین کامل برای شهروندان صرفه جویی می گردد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران تاکید نمود: با نصب این قطعه و با صرفه جویی که انجام می گردد شهروندان می توانند تقریبا بدون هزینه یاری به کاهش آلودگی هوا نمایند. این بخارات بنزین است که گازهای فرار را فراوری می نمایند و شهروندان با مراجعه به صافکاری ها می توانند این قطعه را نصب نمایند.

تهران باران اسیدی ندارد

رستگاری در ادامه این تبادل نظر با اشاره به اینکه باران های اسیدی در مناطق بسیار صنعتی به چالش تبدیل می گردد، گفت: کشورهایی که سوخت کک و زغال سنگ مصرف می نمایند. دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن آن ها بسیار بالا می رود. در ایران از زمانی که کیفیت بنزین اصلاح شد این دو آلاینده تا میزان زیادی در هوا کاهش یافت. باران به صورت طبیعی به میزانی ph آن بالا است و مقداری اسیدی است اما این شایعات که عنوان می گردد بعد از هوای آلوده احتمال باران اسیدی است نمی تواند صحت داشته باشد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اعلام کرد: اولین اثر باران اسیدی تخریب ابنیه و درختان است. در تهران عملا آثار باران اسیدی را بر ابنیه و مجسمه ها و درختان مشاهده نمی کنیم. در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

رستگاری با اشاره به اینکه قانون هوای پاک بعضی خلاها را در این عرصه رفع نموده است، گفت: از سال 53 که قانون حفاظت و بهسازی هوا تصویب شد تا سال 74 که قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب رسد و تا امروز که قانون هوای پاک را داریم، هم موارد خوبی تصویب شده است و هم خلاهای قانونی در این عرصه وجود دارد.اگر قوانین موجود را به خوبی اجرا کنیم بسیار به کاهش آلودگی هوا یاری می نماید.

70 درصد ترددها باید به وسیله حمل و نقل عمومی صورت گیرد

او با اشاره به شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه نمود: طبق قانون 70 درصد ترددها باید به وسیله وسایل حمل و نقل عمومی صورت گیرد اما عملا این قانون اجرا نشده است در صورتی که فارغ از روزهای کرونایی می تواند بسیاری از مسائل ما را رفع کند. مقرر شده بود تا برای نوسازی خودروها نیز اقداماتی انجام گردد اما در این راستا هنوز اقداماتی انجام نشده است. ضرورت دارد امروز در ابتدا به قوانین موجود عمل کنیم و در ادامه به دنبال رفع کردن خلاهای قانونی برویم.

محیط زیست به کم پولی عادت نموده است

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران با اشاره به بودجه 1400 در حوزه محیط زیست گفت: شرایط بودجه بهبود پیدا می نماید. محیط زیست تکالیف قانونی بسیار زیادی دارد اما به تناسب آن امکانات در اختیار محیط زیست قرار نمی گیرد.

رستگاری با بیان اینکه در گذشته قانون هموای پاک و حفاظت از خاک را شاهد بودیم و به صورت سنواتی نیز وظایف دیگری به محیط زیست محول می گردد که هر کدام بار اجرایی بر محیط زیست تحمیل می نماید، اضافه نمود: متاسفانه به همان میزان امکانات در اختیار محیط زیست قرار نگرفته است. محیط زیست به کم پولی عادت نموده اما ما از مجلس انتظار داریم که بدیهیات را در اختیار ما قرار دهد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به نقش دستگاه های مختلف در کیفیت هوای تهران اعلام کرد: امروز شهر در اختیار شهرداری است و پتانسیل های زیادی نیز در اختیار شهرداری است و انتظار می رود که در بحث تقویت حمل و نقل عمومی کوشش بیشتری کند و فیلتر دود را بر روی اتوبوس های خود نصب کند. شهرداری در فضای سبز خوب کار نموده است اما باز هم می تواند بهتر عمل کند تا هوا را تلطیف کند.

شرکت نفت یاری بسزایی به بهبود کیفیت هوا کرد

رستگاری با تاکید بر اینکه اقدامات شرکت نفت یاری بسزایی به بهبود کیفیت هوا نموده است، گفت: اقداماتی که شرکت نفت انجام داد و کیفیت بنزین را از یورو 2 به یورو 4 ارتقا داد سبب شد تا آلودگی هوای تهران ظرف مدت یک سال از 44 درصد به 30 درصد برسد و دیگر هیچگاه فراتر از 30 درصد نرسید.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران توضیح داد: امید است تا در طرح کهاب نیز جدی تر عمل نمایند. در بحث خودروسازی نیز باید اقداماتی انجام گردد. امروز خودروهایی که استانداردهای یورو 5 را نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند اما نکته مهم این است که خودروها در زمان فراوری استاندارد یورو 5 را دارند اما این استاندارد پایدار نیست.

او اضافه نمود: انتظار این است که خودرویی که فراوری می گردد و یورو 5 است پس از 2 سال کیفیت خود را از دست ندهد. امروز بحث اصلی ما موتورسیکلت ها، خودروهای باری و کامیون هایی است که سهم زیادی در آلودگی هوای تهران دارند. دستگاه هایی که در این زمینه می توانند یاری نمایند، وزارت صمت، شهرداری تهران و نیروی انتظامی است تا شرایط بهبود پیدا کند.

این مقام مسئول در محیط زیست در سرانجام تاکید نمود: اگر ما با توجه به افزایش جمعیت بتوانیم کیفیت هوا را در همین سطح نیز نگهداریم می تواند اقدام خوبی باشد اما مردم انتظار دارند که هوای سالم تنفس نمایند و ما باید بیشتر کوشش کنیم تا به آن نزدیک تر شویم. آلودگی هوا مشکل پیچیده ای نیست اما عظیم است. باید تعداد زیادی اتوبوس و خودرو کنار بروند. این مسئله عظیم با همکاری همگان حل می گردد و شهروندان نیز ضرورت دارد در این عرصه به یاری ما بیایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5627

به "پشت پرده های آلودگی هوا و بوی بد تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده های آلودگی هوا و بوی بد تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید