چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟

به گزارش آریا بلاگ، در زمان شیوع بیماری کرونا کووید 19 در بسیاری از کشورهای دنیا، اغلب شرکت های بزرگ و کوچک به کارمندان خود پیشنهاد کردند که اگر برایشان مقدور است دورکاری کنند و یا به عبارت دیگر کارهای شرکت را در خانه انجام دهند. دورکاری کردن مزایا و معایب خودش را دارد. اما اگر با این قضیه کنار بیایید و عادت کنید و البته اصول دورکاری را بدانید خیلی زود می توانید با این شرایط کنار بیایید. در مجله خبرنگاران بنا بر توصیه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شما می گوییم چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم. با ما در سرویس سبک زندگی همراه باشید.

چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟

دورکاری کلیدواژه اصلی این روزهای اکوسیستم کسب وکار است. بسیاری از شرکت ها و استارت آپ های ایرانی، خصوصا آنهایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت داشتند، به علت شیوع ویروس کرونا، دفاتر خود را در اسفند ماه تعطیل و اعلام دورکاری کردند. درحال حاضر، در بیشتر استان های کشور پیشنهاد می شود سفرهای درون شهری به حداقل برسند و نیروی انسانی حدبیشتر فعالیت خود را به صورت دورکاری انجام دهد. این توفیق اجباری باعث شد تا مدیران و حتی کارمندان ایرانی که تابحال تجربه دورکاری نداشتند؛ با مزایا و معایب این کار آشنا شوند.

دورکاری چیست و چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم

دورکاری در شرایط عادی در واقع هم می تواند یک شغل تمام وقت باشد و هم یک شغل پاره وقت یا حتی پروژه ای. زمانی که شما دورکار یا فریلنسر هستید می توانید در هر مکانی از خانه گرفته تا پارک، کافی شاپ و حتی فضای کار اشتراکی به دورکاری مشغول شوید. تمامی کارها در دورکاری به تلفن همراه، لپ تاپ و اینترنت نیاز دارد، پس باید توجه داشته باشید که دسترسی به اینترنت از مهم ترین اصول دورکاری است. اما در شرایط موجود شبوع ویروس کرونا کووید 19 بهترین روش دورکاری ماندن در خانه، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و دورکاری کردن در صورت امکان است.

  • فریلنسر چیست؛ 5 شرط لازم و ضروری برای فریلنسر شدن

در شرایطی مثل شیوع بیماری های واگیردار که در حال حاضر نامش کروناست و ترجیح مدیران شرکت ها به دورکاری برخی کارکنان شان است، بسیاری از آنها سردرگم می شوند و نمی دانند از کجا شروع کنند. حقیقت این است برای اینکه بهترین بهره وری را از دورکاری داشته باشید باید اصول آن را بلد باشید و به آن عادت کنید. مسئله اینجاست که برخی کارمندان برای اولین بار است که قرار است از خانه کار کنند و هیچ چیز از این شرایط نمی دانند. اما چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم ؟ برخی از اصول دورکاری عبارتند از:

*صبح زود، همان ساعتی که همیشه برای رفتن به شرکت از خواب بیدار می شدید، از تخت بیرون بیایید، دوش بگیرید، صبحانه بخورید و منظم و آراسته پشت میز کارتان بنشینید.

*اگر از لپ تاپ استفاده می کنید آن را روی یک پایه، بلندتر از سطح میز، قرار دهید.

*باید یک ارتباط شفاف با مدیرتان داشته باشید. بدانید او از شما چه انتظاراتی در این زمان دارد و چه وظایفی برای شما در نظر گرفته است. بد نیست هر روز یک تماس تلفنی کوتاه با مدیرتان داشته باشید و کارها را جمع بندی کنید.

*اگر برای جلسه کاری قرار است تماس تصویری داشته باشید و ترجیح می دهید به جای نشستن بایستید یک پیشخوان و سطح بلند را انتخاب کنید، پاپوش نرم و راحت بپوشید و ترجیحا روی فرش بایستید نه روی سرامیک یا زمین لخت.

*اگر از تلفن برای انجام کارها استفاده می کنید از نرم افزارهای تبدیل متن به صوت استفاده کنید.

*از نگه داشتن طولانی مدت گوشی یا تلفن همراه را بین گردن و شانه خودداری کنید.

*برای انجام کارها باید نور اتاق تان مناسب باشد، سعی کنید در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید و در صورت لزوم لامپ روشن کنید.

*از صندلی مناسب و استاندارد استفاده کنید. ارتفاع نشستن را تنظیم کنید و از زیرپایی استفاده کنید.

*هر چند دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید.

*تایمرهای استراحت را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

*حرکات کششی انجام دهید تا بدن تان در اثر کم تحرکی خشک و دردناک نشود.

*غذا را از آشپزخانه به میز کارتان منتقل نکنید. شام و ناهار را روی میز ناهار خوری یا سفره غذا میل کنید.

*حرکات ورزشی کوتاه مدت بین زمان انجام کارها را امتحان کنید. در زمان دورکاری فعالیت فیزیکی شما خود به خود کم می شود پس حتما ورزش در خانه را از قلم نیاندازید.

  • افسردگی کاری و روش های مراقب از بهداشت روانی در محیط کار و دورکاری

*برای اینکه روحیه خودتان را از دست ندهید در زمان های استراحت کمی تفریح کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید، آشپزی کنید و با بچه هایتان وقت بگذرانید.

*این را باید بدانید که دورکاری یک شرایط کاری واقعی است. بهتر است یک فضای مشخص را در خانه برای این کار در نظر بگیرید تا کارها هم جدی تر گرفته شوند. به هیچ وجه شیوه دراز کشیدن با لپ تاپ روی تخت را پیش نگیرید چون جواب نمی دهد. در مورد این مسئله هم به اعضای خانه تذکر بدهید تا بدانند زمانی که شما درب اتاق را بسته اید یعنی مشغول کار کردن هستید و مزاحم تان نشوند.

*اگر خودتان مدیر هستید در وهله اول باید روحیه خود را حفظ کنید و این حس را به کارمندان هم منتقل کنید. شما در این شرایط هم لیدر تیم هستید و باید برای دیگران الگو باشید.

*روزتان را با ورزش و خوردن صبحانه شروع کنید و بعد از خاتمه ساعت کاری به یک قهوه یا چای خودتان را مهمان کنید و خاتمه روز کاری را برای خودتان به این ترتیب جشن بگیرید.

*اگر روحیه برون گرایی دارید و دورکاری کردن چندان با روحیات شما سازگار نیست، ممکن است احساس بی نظمی و انزوا داشته باشید و بازده کاری شما کم شود. اما بهتر است روحیه خودتان را حفظ کنید و به این فکر کنید که این شرایط موقتی و زودگذر است و به زودی همه چیز عادی خواهد شد.

  • 3 راهکار بهبود تعامل مدیران و کارمندان در قرنطینه کرونا و دورکاری

نوشته های مرتبط

3 راهکار بهبود تعامل مدیران و کارمندان در قرنطینه کرونا و دورکاری

تقویت سیستم ایمنی بدن با این 12 میوه و ویتامین

14 سوال رایج در مورد علائم بیماری ویروس کرونا و پاسخ پزشکان دانشگاه بهشتی

9 قانون پیشگیری از کرونا برای افراد شاغل

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7939

به "چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید