چند میلیون دانش آموز در استان های قرمز ایران امسال نمی توانند به مدرسه بروند؟

به گزارش آریا بلاگ، از شنبه، 15 شهریور دانش آموزان به مدرسه می فرایند. این خبری است که وزیر آموزش و پرورش بارها گفت. البته محسن حاجی میرزایی گفت دانش آموزان مناطقی که ستاد مقابله با ویروس کرونا از آنها به عنوان منطقه های قرمز یاد کرده است به شکل غیرحضوری سال تحصیلی تازه را آغاز می کنند.

چند میلیون دانش آموز در استان های قرمز ایران امسال نمی توانند به مدرسه بروند؟

به گزارش خبرنگاران آنلاین و به نقل از روزنامه سازندگی؛ بر اساس آمار وزارت بهداشت 13 استان جزو مناطق قرمز ویروس کرونا هستند که 7 میلیون و 755 هزار و 445 دانش آموز در این نقاط در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. ناگفته نماند که چند ماه از سال تحصیلی 99-98 به دلیل همه گیری ویروس کرونا با تعطیلی مدارس همراه بود و دانش آموزان با استفاده از شبکه شاد و آموزش های غیرحضوری ماه های پایانی سال تحصیلی را پشت سر گذاشتند. با توجه به مشکلاتی که دانش آموزان با شبکه شاد و دسترسی به اینترنت داشتند این سوال مطرح است که شروع سال تحصیلی جدید برای بیش از 7 میلیون و نیم دانش آموز چگونه با آموزش از راه دور امکان پذیر خواهد بود؟

شبکه شاد و جمعیت 7 میلیونی

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه 10 شهریور درباره شروع سال تحصیلی تازه با توجه به همه گیری ویروس کرونا گفت: روز شنبه روز شروع سال تحصیلی است و بنا بر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. بر اساس آماری که ستاد مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرده 13 استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در شرایط قرمز قرار دارند. آمار دانش آموزان سراسر کشور کمی بیش از 15 میلیون نفر است. مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات مهر سال 98 درباره آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان، بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سناد را 15 میلیون و 138هزار و523 نفر اعلام کرده که از این آمار، هشت میلیون و 278هزار و 282نفر در دوره ابتدایی ثبت نام شده اند.

با توجه به آماری که سایت رشد وابسته به وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-99 منتشر کرده از مجموع 15 میلیون دانش آموزی که در استان های مختلف تحصیل می کنند، 7 میلیون و 755 هزار و 445 دانش آموز در 13 استانی که ستاد مقابله با ویروس کرونا به عنوان مناطق قرمز اعلام کرده در حال تحصیل هستند.

بیش از 5 میلیون دانش آموز در مناطق زرد

البته دانش آموزان در استان های با شرایط زرد سال تحصیلی را از 15 شهریور با حضور در مدارس شروع خواهند کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در شرایط هشدار قرار دارند. بر همین اساس از مجموع 31 استان کشور، 13 استان با شرایط قرمز و 15 استان در شرایط هشدار یا همان زرد قرار دارند و در واقع فقط سه استان با خطر کمتری در همه گیری ویروس کرونا روبرو هستند. با این حال وزیر آموزش و پرورش گفته که حتی دانش آموزان مناطق زرد هم باید در سال تحصیلی جدید سر کلاس حاضر شوند: کلاس ها در منطقه ای که زرد باشد برگزار می شود ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده ها اطلاع رسانی می شود. این در حالی است که 5 میلیون و 840 هزار و 132 دانش آموز در مناطق زرد مشغول به تحصیل هستند و آن طور که مرکز فناوری اطلاعات اعلام کرده، کمی بیشتر از نیمی از دانش آموزان در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. با توجه به اینکه دانش آموزان در سنین پایین تر آگاهی کمتری نسبت به رعایت نکات بهداشتی دارند، به نظر می رسد حضور دانش آموزان در مدارس مناطق زرد که جمعیتی نزدیک به 6 میلیون نفر دارد می تواند در افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در پاییز موثر باشد.

حاجی میرزایی درباره شرایط حضور دانش آموزان در کلاس های مناطق زرد گفته: تعداد دانش آموزان در 35 درصد مدارس کمتر از 50 نفر است در نتیجه می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند و کلاس ها طبق روال عادی برقرار است. اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره 65 درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که بعضی، روزهای فرد و بعضی، روزهای زوج به مدرسه بیایند. اما کلاس اولی ها اهمیت ویژه ای دارند و تاکید بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما به همراه خانواده به مدرسه بفرایند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس ها دارد.

شبکه شاد؛ با چالش های ریز و درشت

از روزهای ابتدایی اسفند سال 98 مدارس و آموزشگاه ها تعطیل شدند و کلاس ها به شکل غیرحضوری و با استفاده از پلتفرمی با نام شبکه شاد برگزار شده و معلمان و دانش آموزان با استفاده از اینترنت به شبکه شاد متصل می شدند. چند ماه پایانی سال تحصیلی گذشته به همین شکل به پایان رسید اما شبکه شاد اشکالاتی داشت که بسیاری را در استفاده از آن با مشکل روبه رو کرد؛ کند و گران بودن اینترنت بخشی از مواردی است که آموزش غیرحضوری را در سال تحصیلی 98-99 با چالش های مهمی روبه رو کرد. البته مسائل پیش روی دانش آموزان بعضی مناطق در آموزش از راه دور فقط به کند بودن اینترنت مربوط نمی شد. دانش آموزانی حتی از داشتن گوشی تلفن همراه ساده هم محروم بودند چه برسد به گوشی تلفن همراه هوشمندی که بتوان روی آن شبکه شاد نصب کرد. در بعضی از مناطق هم اینترنتی نبود که بشود به شبکه آموزش از راه دور متصل شد. حالا اما دانش آموزان 13 استان باید به شکل غیرحضوری سال تحصیلی 99-1400 را شروع کنند. در سال تحصیلی گذشته قول هایی درباره پخش تبلت های ارزان قیمت بین دانش آموزان مطرح شد که تا به امروز عملی نشده است. دیروز هم حاجی میرزایی درباره این موضوع گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه سخت است. پیگیری هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

او همچنین درباره هزینه اینترنت برای شبکه شاد گفت: تلاش می کنیم تا جایی که می شود هزینه اینترنت را برای استفاده از شبکه شاد کاهش دهیم و حتی رایگان کنیم. چارچوبی تعیین شده که مجموعه های دیگر به خصوص مدارس غیردولتی بتوانند از قالب های مکمل استفاده کنند. بستر رسمی آموزش شبکه شاد است اما اگر برای آموزش های تکمیلی بخواهند از پلتفرم هایی استفاده کنند مقرراتش تدوین شده که ابلاغ خواهد شد و بخش خصوصی می تواند همکاری کند. برای استفاده ایمن دانش آموزان از اینترنت هم با اپراتورها صحبت شده و تلاش بر این است که سیمکارت دانش آموزی دسترسی به اینترنت ایمن داشته باشد.

حاجی میرزایی همچنین درباره اینترنت شبکه شاد گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا داده ایم. کمیته ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد. او به فرایند آموزش در حاشیه شهرها و مناطق محروم هم اشاره کرد: برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه می شود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.

با این حال محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دوشنبه 10 شهریورماه درباره دسترسی دانش آموزان به اینترنت و تلفن همراه گفت: حداقل سه میلیون نفر دانش آموز در کشور تبلت و موبایل هوشمند ندارند و دو میلیون نفر به اینترنت دسترسی ندارند که این پنج میلیون نفر خود به خود از آموزش مجازی عقب می مانند.

او نقدهای هم به شبکه شاد داشت: آمار ثبت نام در شبکه شاد جای بحث دارد به طوری که مدارس بعضا دانش آموزان را ثبت نام کرده اند اما هنوز دانش آموز نحوه استفاده از آن را نمی داند، باید پلت فرمی آماده شود که مانند یک پیام رسان داخلی برای آموزش استفاده شود و یکی از نقدها شدید ما نسبت به وزارت ارتباطات عدم فراهم کردن بستر لازم برای این حوزه است. واقعیت این است که سیستم شاد اینگونه نیست که فکر کنیم می تواند 10 میلیون دانش آموز را آموزش بدهد و باید آموزش و پرورش فکر اساسی بکند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4381

به "چند میلیون دانش آموز در استان های قرمز ایران امسال نمی توانند به مدرسه بروند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند میلیون دانش آموز در استان های قرمز ایران امسال نمی توانند به مدرسه بروند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید