کفسابی چیست؟ انواع روش های آن به همراه مراحل اجرا

به گزارش آریا بلاگ، خود را در یک قایق روی آب های پُرتلاطم تصور کنید. اگر در زاویه قرار بگیرید که بتوانید خود را در آب مشاهده کنید، نمی توانید انعکاس چهره خود را ببینید. اما اگر آب آرام باشد، زمانی که خود را در آب نگاه می کنید، می توانید بازتاب چهره خود در آب را ببینید. این تمثیل در مورد کف سنگی نیز صادق است. وقتی نور به سنگ ناهموار برخورد می کند به سرعت پراکنده می گردد؛ اما اگر سنگ، سطحی یکنواخت داشته باشد، نور از سطح باز می گردد و باعث درخشش سنگ می گردد. به روشی که باعث گردد نور از سنگ بازتاب کند کفسابی می گویند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

کفسابی چیست؟ انواع روش های آن به همراه مراحل اجرا

کفسابی چیست؟

کفسابی یا سنگ سابی روشی برای براق کردن و از بین بردن نواقص ظاهری سنگ ها است. در این روش یک لایه سطحی معمولاً به اندازه یک تا چهار سانتی متر از روی سنگ برداشته می شود. در فرآیند اجرای کفسابی از دستگاه مخصوص استفاده می شود تا علاوه بر افزایش درخشندگی، سطح بیرونی سطح صاف و هم تراز شود. عملیات سنگ سابی برای انواع مختلفی از سنگ ها اعم از گرانیت، مرمر، تراورتن و موارد بیشتر قابل اجرا است.

انواع روش های کفسابی

چهار روش اساسی برای ایجاد درخشش در کف سنگ های طبیعی استفاده می شوند که شامل موارد زیر هستند:

پودرها و ترکیبات پرداخت: دانه های ریز آلومینیوم یا پودر ساینده اکسید قلع روی سطح سنگ اعمال می شوند تا درخشندگی مورد نظر ایجاد شود. این فرآیند در واقع همان سنباده زدن با الماس است. با این تفاوت که از پودر ساینده استفاده می شود. این فرآیند اغلب با افزودن اسید اگزالیک یا اگزالات برای ایجاد واکنشی شبیه به بلورسازی افزایش می یابد. این پودر را روی سطح قرار می دهند و با آب مرطوب می کنند تا محصولی دوغابی ایجاد شود. سپس با دستگاه و سرعت 175 دور در دقیقه کفسابی انجام می شود.

سنگ زنی با ساینده های الماس: سنگ زنی در این روش با ساینده های الماس انجام می شود که معمولاً از لنت یا دیسک با قطر سه تا چهار اینچ استفاده می شود. سه تا شش دیسک در پایین صفحه درایو ماشین باعث ساییده شدن سطح سنگ می شوند. برای سنباده زدن سطح سنگ با الماس، از ماشین کفپوش با سرعت کم (175 دور در دقیقه) استفاده می شود. این فرآیند زمانی انجام می شود که درخشش مورد انتظار حاصل شود.

پوشش های موم: معمولاً از موم روی سطح برای ایجاد درخشش مصنوعی استفاده می شود. یک فرم مایع یا نیمه مایع از موم، اکریلیک، اورتان یا سایر پلیمرها با پاک کننده، غلتک، پودر یا سمپاش روی سطح اعمال می شود. این کار عموماً با دستگاه کفپوش با سرعت بالا و پد مویی الیافی انجام می شود. این فرایند برای سنگ های متخلخل (مانند تراورتن) توصیه نمی شود.

بلورسازی: این روش فرآیندی است که در آن ماده شیمیایی به نام فلوروسیلیکات بر روی سنگ پاشیده می شود و سپس پدهای پشمی اِستیل به درون آن جاسازی می شوند تا بلورهای شیشه مانند روی سطح تشکیل شود. برای ایجاد گرما و اصطکاک مورد نیاز برای تشکیل و پرداخت بلورها، از یک دستگاه استاندارد 175 دور در دقیقه با صفحه مخصوص محرک استفاده می شود.

فواید کفسابی

بهترین راه برای اطمینان از نگهدای آسان کف سنگی، تمیز کردن و صیقل دادن سطح است. برای کشف مزایای سنگسابی می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

نیاز به نگهداری کم: نگهداری کفپوش سنگی صیقلی نسبت به کفپوش های دیگر آسان تر است. مجبور نیستید مانند فرش هر گوشه و کنار را جاروبرقی بکشید. کف سنگی ساییده شده بدین معنا است که شما باید حداقل هفته ای یک بار آن را با پاک کننده ای مرطوب به آرامی تمیز کنید. سپس روزانه جارو بزنید یا گرد و غبار را پاک کنید تا از جمع شدن روزانه کثیفی خلاص شوید.

دوام و طول عمر بالا: کفپوش سنگی می تواند از فشار تجهیزات و ترافیک سنگین پا و تقریباً در مورد هر چیز دیگری که بتواند از راستا آن عبور کند دوام بیاورد. یکی از مزایای کف سنگی ساییده شده این است که تقریباً در برابر خراش مقاوم است.

جایگزین اقتصادی: نصب، نگهداری و پرداخت کف سنگی به صرفه است. افراد چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت می توانند از هزینه اضافی برای تغییر کف سنگی صیقل داده شده استفاده کنند. به هر حال، تنها زمانی به جایگزینی کفپوش سنگی خود فکر می کنید که از ظاهر آن خسته شده باشید!

مقاوم در برابر لغزش: کفپوش سنگی اگر تحت فرآیند کفسابی انجام شود، سطح نهایی می تواند باعث کاهش لغزش شود. این امر به ویژه در زمانی که از یک پوشش کف مانند فرش استفاده شود، به خوبی نمایان می شود. در هر صورت، وقتی روی سنگ ساییده شده حرکت می کنید، کمترین سقوط را تجربه خواهید کرد!

مراحل گام به گام کف سابی

قبل از آغاز کار همیشه سعی کنید در یک قسمت کوچک از سنگ فرآیند سنگ سابی را آزمایش کنید تا سهولت استفاده و نتیجه را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح تمیز، خشک و فاقد چربی باشد و سپس فرآیند کفسابی را به شرح زیر آغاز کنید:

  • اگر سطح رویی سنگ به شدت آلوده شده است، نخست با استفاده از مواد شوینده مناسب، عملیات تمیزکاری را انجام دهید.
  • برای جلوگیری از سایده شدن بیش از حد بر روی سطوحی که نیاز به کار ندارند، نواحی مورد نظر را محافظت کنید.
  • اگر به دنبال استفاده از پودر پرداخت هستید، اطمینان حاصل کنید که سطح به خوبی شسته شده و از یک پد جدید استفاده شده است.
  • تقریباً 2/1 فنجان پودر براق کننده به همراه یک فنجان آب تمیز را روی سطح سنگ باقتصادید.
  • فرآیند سنگ سابی را با استفاده از بافر دستی یا دستگاه کف سابی و با سرعت 175 دور در دقیقه بر روی سطوحی مورد نظر اجرا کنید.
  • پودر براق کننده را در حین بارگیری مجدد (یک مرحله دیگر کفسابی با دستگاه) بر روی سطح اعمال کنید.
  • سطح را دوباره سنگ سابی کنید تا به براقیت مورد نظر برسد.
  • بعد از رسیدن به درخشندگی لازم، سطوح را با مواد پاک کننده مخصوص تمیز کنید.
  • در خاتمه، کلیه وسایل مورد استفاده را با آب تمیز کنید.

در سنگسابی باید از انجام چه کارهایی اجتناب کرد؟

موارد زیر را به هیچ عنوان انجام ندهید:

  • استفاده از پاک کننده ای حاوی اسید روی سنگ مرمر، عقیق، تراورتن یا سنگ آهک نامناسب است. پاک کننده هایی که برای تمیز کردن حمام یا دستشویی استفاده می شوند معمولاً دارای اسیدهای مضر هستند که می توانند به کف سنگ آسیب برسانند.
  • از مصرف سرکه، سفید کننده یا آبلیمو خودداری کنید.
  • از پاک کننده های ساینده یا محصولات مبتنی بر آمونیاک خودداری کنید.

کلام آخر

انتظار می رود پس از استفاده طولانی مدت (خصوصاً در مناطق پرتردد) سطح سنگ به مرور تیره و کدر شود. خبر خوب این است که می توان با کفسابی این مشکل را به کلی رفع کرد. سابیدن سنگ، عملیاتی است که به منظور رفع ایرادات، نواقص و از همه مهم تر باعث صیقلی و درخشان شدن سطح می شود. به طور کلی، سنگ سابی اگر به درستی اجرا شود، هیچ گونه معایبی را نمی توان برای این فرآیند در نظر گرفت.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4521

به "کفسابی چیست؟ انواع روش های آن به همراه مراحل اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفسابی چیست؟ انواع روش های آن به همراه مراحل اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید