گشت و گذار در بمبئی و عبادتگاه جینیسم ، سفرنامه هند (قسمت دوم) (تور هند ارزان)

به گزارش آریا بلاگ، از جنوب هند آغاز نموده ایم و به شمال می رویم. مقصد بعدی مان بمبئی است. شنیده ایم بمبئی باران و سیلی آمده که در ده سال اخیر بی سابقه بوده و ممکن است کل برنامه های این یک روز و نیم اقامتمان در آنجا را به هم بریزد. میزبان کوچسرفینگی ما در بمبئی فردوس است. وارد خانه می شویم. به نظر می آید این بار دیگر شانسمان گرفته و تجربه اقامت خوبی خواهیم داشت. فردوس اصالتا زرتشتی است (و خون آریایی در رگ هایش جریان دارد!)، در امریکا ام بی ای خوانده و در هند کاشی های هنری دست ساز فراوری می نماید. همسرش، آمادی هم به تازگی یک استارتاپ نرم افزاری با موضوع صدور رسید برای بقالی های خُرد راه انداخته. فردوس و آمادی با دو فرزندشان کبیر و شای زندگی می نمایند و در جامعه با فاصله طبقاتی زیادِ هند، در طبقات نسبتا بالا و مرفه آن به سر می برند.

گشت و گذار در بمبئی و عبادتگاه جینیسم ، سفرنامه هند (قسمت دوم) (تور هند ارزان)

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

گشت و گذار در بمبئی ...

از همان ابتدا که گرسنه و تشنه به خانه شان می رسیم و با انواع و اقسام غذاها از ما پذیرایی می نمایند، تا یاری ها و هدایت هایشان و حتی در آخر حساب کردن هزینه اوبر تا ایستگاه قطار، همه و همه ما را شرمسار مهمان نوازی شان می نماید. این خانواده واقعا دوست داشتنی اند.

فردوس و آمادی امشب میزبان دوستانشان هستند و کبیر و شای هم منتظر بچه های دیگر تا به آن ها برای بازی بپیوندند. قرار می گردد ما هم برای تماشا معبد جین (Jain Temple) و پارک باغ های معلق (Hanging Gardens) برویم بیرون و شب به جمع آنها بپیوندیم. (hanging gardens یکی از تماشای های اصلی بمبئی است ولی آنقدرها که اسمش دهن پرکن و مجذوب کننده است خودش نیست. احتمالا اینها اگر پارک آب و آتش و نهج البلاغه تهران ما را ببینند از هیجان سکته خواهند کرد!)

بازدید از معبد جین

قطعا یکی از این جاها معبد جین (Jain Temple)، عبادتگاه پیروان آیین جینیسم است. معبدی با المان های عجیب که ما را بهت زده کرد. تمثال 24 پیشوا (رب النوع یا شمایل خدا) و نقاشی های عجیب و غریب و مجسمه هایی حتی ترسناک. فلسفه جینیسم پرهیز از هرگونه آزار هرگونه جاندار است. حیوانی را نمی کشند و گوشت نمی خورند. فردوس می گوید حتی مذهبی های این آیین برای اینکه پشه در دهانشان نرود ماسک می زنند (نمی دانند ما در تهران روزی هزاران مگس سفید می خوریم!). حتی از خوردن بسیاری از گیاهان زمینی خودداری می نمایند چون معتقدند میکروارگانیسم های غیرقابل تماشای روی آتها وجود دارد که با برداشت و خوردنشان می میرند. این آیین ترکیبی از هندو و بودا است و باور دارد خدای واحد و مشخصی وجود ندارد و بیست و چهار پیشوا در نقش جلوه ای از خدا، مسیر پاکسازی و تذهیب نفس را به پیروان نشان می دهند. در حال حاضر در کل دنیا چهار میلیون پیرو دارند که البته اغلب به جای زندگی ساده مشغول تجارت هستند و اوضاع مالی خوبی دارند !

تجربه همنشینی و آشنایی با خانوده ای هندی و اصیل

بعد از تماشا معبد جین عجیب و کمی استراحت در هنگینگ گاردنز و قدم زدن در خیابان های بدون پیاده رو بمبئی و موش آب کشیده شدن زیر باران های سنگین موسمی به خانه بر می گردیم. به جمع مهمانان می پیوندیم و مشغول گفتگوهای طولانی در خصوص هند و ایران و مسائل پیرامون با جمع می شویم. گفتگوهایی که با نمایشی تنظیم شده به وسیله بچه ها به سرانجام می رسد. (توصیف ناپذیر است لذت حضورت به عنوان غریبه در جمع دوستان خانوادگی که معلوم است سالهاست همدیگر را می شناسند و دعوت شدن به نمایش بچه هاشان و پذیرفتنت به حریم صمیمی و خصوصی شب نشینی شان) مهمانی ادامه دارد ولی رمقی برای ما نمانده. ترجیح می دهیم امروز را با همین نمایش شیرین بچه هاه به خواب برویم، بعد از چند شبانه روز سخت..

تماشای مراسم مذهبی از پنجره !

صبح مشغول خوردن صبحانه هستیم که از بیرون صدایی شبیه صدای دسته های عزاداری خودمان می شنویم. آمادی بدوبدو ما را به بالکن می برد و برایمان شرح می دهد که اینها پیروان جین هستند. گشایشی در زندگی خانواده ای از آنها رخ داده و به برکتی رسیدند و در حال تشکر از خدایانند. پیروان، خانواده ای که مشمول عنایات خدایان (پیشوایان) شده را روی تخت حمل می نمایند تا خودشان هم مورد عنایت واقع شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 11621

به "گشت و گذار در بمبئی و عبادتگاه جینیسم ، سفرنامه هند (قسمت دوم) (تور هند ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت و گذار در بمبئی و عبادتگاه جینیسم ، سفرنامه هند (قسمت دوم) (تور هند ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید