100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج

به گزارش آریا بلاگ، آنتوان سوروگین یکی از عکاسان به نام در زمان قاجار بود؛ وی در سال 1830 از پدری روس و مادری گرجی که مقیم ایران بودند در سفارت روسیه به دنیا آمد؛ وی پس از مرگ پدرش به همراه مادر به گرجستان رفت و در تفلیس عکاسی آموخت.

100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج

سوروگین پس از آموختن عکاسی مصمم می گردد که این حرفه را در ایران دنبال کند؛ به همین دلیل در سال 1870 به تبریز می آید؛ در این سال ناصرالدین شاه بر ایران حاکم بود و مظفرالدین میرزا ولیعهد او، که بنا به رسم قاجار در تبریز اقامت داشت؛ همین زمینه آشنایی سوروگین با مظفرالدین میرزا را فراهم می نماید و لقب خان را نیز از ولیعهد دریافت می نماید تا در ایران به آنتوان خان معروف گردد.

آنتوان خان پس از به قدرت رسیدن مظفرالدین میرزا به تهران می آید و در خیابان علاالدوله(فردوسی) یک عکاسخانه دایر می نماید؛ او در زمان محمدعلی شاه به مشروطه خواستار می پیوندد و همین باعث می گردد به دستور شاه عکاسخانه وی منفجر گردد؛ در این انفجار حدود پنج هزار نگاتیو عکس که از اقشار، بناها، دربار، حرمسراها، مساجد و ... گرفته شده بود از بین می رود.

گفته می گردد سوروگین در طول فعالیتش در ایران (1870 تا 1930) بیش از هفت هزار عکس گرفت؛ این عکس نیز توسط وی گرفته شده؛ توضیح عکس فقط به پاسگاه جاده کرج، حومه تهران اشاره نموده و به نظر می رسد متعلق به یک قرن پیش باشد.

توضیح عکس از وحید صالحی، خبرنگار خبرنگاران منطقه البرز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4

به "100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 سال پیش یک پاسگاه در جاده کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید