مهمان مازنی ها در کواتدر تعطیلات آخر هفته

به گزارش آریا بلاگ، در تعطیلات آخر هفته، در خانه های روستایی کوات با معماری بومی کوهستان های مازندران اتراق کنید و با گشت و گذار در جنگل های آن، سفری به یادماندنی داشته باشید

مهمان مازنی ها در کواتدر تعطیلات آخر هفته

خبرنگاران: یک پای ثابت در رویدادهای شاهنامه، مازندران است و شاید به همین علت است که برخی اسامی فعلی شهرها و روستاهای این استان پهناور را به اساطیر، اتفاقات و اسامی اساطیری و شاهنامه ای نسبت می دهند. روستای کوات یکی از همین روستاهاست که برخی آن را با نام قباد شاهنامه یا قباد ساسانی مرتبط می دانند.

کوات یکی از روستاهای تاریخی و زیبای جنوب مازندران است که در بخش چهاردانگه ساری قرار گرفته است. در کوات نه فقط امامزاده سفید و تماشایی آن، بلکه معماری مازندرانی و سبک زندگی سنتی مردمانش که همچنان به آن وفادار مانده اند، از جاذبه های این روستای تاریخی است که همچنان می توان بخشی از فرهنگ قدیمی مازندران را در آن دید و لذت برد. بیشتر ساکنان کوات دامدار و کشاورزند، به همین علت، هر وقت راهی این روستا شوید، غیر از بافت روستایی تماشایی آن، محصولات لبنی تازه هم در انتظار شماست. قدیمی ترین روستای مازندران در 13 کیلومتری مجموعه چشمه باداب سورت، یعنی همان چشمه سار های بی نظیر ایران و دنیا، قرار گرفته است.

روستای کوات را شاهزاده ای ساسانی به نام گوات (به عربی قباد) حدود سال 460 میلادی بنا نهاد. تاریخ نویسان مسلمان در کتب خود، او را به نام کوات یا قباد نگارش نموده اند و به همین نام ماندگار شده است. وقتی پیروز ساسانی (پدر کوات) در سال 459 میلادی به پادشاهی ایران رسید، به گواهی تاریخ، مدتی حکومت طبرستان را به او سپرد و در همان دوران، قریه ای را به نام خود کوات را بنا نهاد.

  • دیدنی های روستا: روستای کوات، یک امامزاده کوچک به نام امامزاده شمس الدین (ع) دارد که نسب آن به امام موسی کاظم (ع) بر می شود. این اثر در لیست آثار ملی هم به ثبت رسیده و بنای فعلی آن در دوره قاجار ساخته شده است. مقبره یکی از علمای قدیمی منطقه را هم در جوار این امامزاده می توانید زیارت کنید.

خانه های قدیمی کوات با معماری قدیمی مازنی و بومی کوهستان های مازندران، مهمترین جاذبه این روستا است. دیوار بیشتر خانه ها از چوب و کاهگل و سقف خانه ها هم شیروانی است. به جز معماری سنتی زیبای روستا، می توان با گشت و گذار در جنگل های اطراف روستا و رودخانه زیبای آن، این سفر را به یاد ماندنی تر کرد.

  • خرید از محلی ها: شغل بیشتر مردم کوات دامداری است و بنابراین اینجا روستایی است که می توانید انواع محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر و همین طور تخم مرغ محلی و انواع صیفی جات را تهیه کنید. علاوه بر این، هنوز هم برخی از زنان روستایی، در خانه های خود تنور دارند و می توانید از آنها نان سنتی خریداری کنید.
  • در همسایگی باداب سورت: غیر از گشت و گذار در روستا و خرید محصولات محلی، در اطراف کوات هم دیدنی فراوان است. روستای کوات در 5 کیلومتری چشمه های معروف باداب سورت قرار گرفته است. می توانید پیش یا پس از سفر به این روستا، سری هم به این چشمه ها بزنید. خودروی سواری را در فاصله دور از چشمه پارک کنید و با کفش روی لبه های چشمه نروید.

روستای کوات را با قدمت بیش از2هزار و500 سال، قدیمی ترین روستای مازندران نام برده اند که هنوز هم سرزنده و شاداب، نفس می کشد. در سفر به کهن ترین روستای مازندران، از کیاسر هم عبور خواهیم کرد، همان شهری که کارخانه سیمانش به تازگی به بهره برداری رسیده است. با ادامه مسیر، به منطقه پشتکوه سورتچی می رسیم. جاذبه های طبیعت زیبای این دو منطقه نیز بسیار دیدنی و نشاط انگیز است.

  • مسیر دسترسی: از تهران و به وسیله جاده فیروز کوه یا هراز به سمت ساری بروید. سپس از آنجا وارد جاده ساری به کیاسر شوید و بعد از رسیدن به کیاسر، به سمت سه راهی تلما دره پیش بروید و از آنجا وارد فرعی سمت چپ شوید تا بعد از روستای پشترت، به روستای کوات برسید. اگر از سمنان راهی شده اید، بعد از شهمیرزاد، وارد جاده کیاسر شوید و در سه راهی تلما دره، به سمت راست بپیچید.

اگر بخواهید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، از تهران می توانید با قطار یا با اتوبوس های مسافربری از ترمینال شرق به ساری برسید. در ساری هر روز از پایانه راهبند، که نزدیک ایستگاه راه آهن واقع شده است، دو سرویس مینی بوس به سمت پشت کوه ساری و روستای کوات وجود دارد. در عین حال، اگر خود را به کیاسر رسانده اید، می توانید از سواری های کوات بهره ببرید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 آذر 1402 بروزرسانی: 30 آذر 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13418

به "مهمان مازنی ها در کواتدر تعطیلات آخر هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان مازنی ها در کواتدر تعطیلات آخر هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید