11 توصیه مهم در جلسه دفاع از پایان نامه، چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟

به گزارش آریا بلاگ، در مطلب پیش رو توصیه هایی درخصوص نحوه ارائه مطلوب پایان نامه به دانشجویان ارائه شده است.

11 توصیه مهم در جلسه دفاع از پایان نامه، چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه سرانجام نامه گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، نگارش سرانجام نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش های مختلف سرانجام نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین رو خبرگزاری خبرنگاران بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش سرانجام نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه مندان به نگارش دقیق و تخصصی سرانجام نامه ها باشد.

پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم دوستان با واژه هایی که در سرانجام نامه و مقالات علمی نباید به کار برده شود آشنا خواهند شد.

واژه هایی که نباید در نوشتن سرانجام نامه و مقاله های علمی به کار برد/ 12 اشتباه رایج در نگارش مقاله و سرانجام نامه نویسی

استرس و اضطراب حالتی است که غالبا دانشجویان در زمان دفاع از سرانجام نامه با آن روبرو هستند و در این شرایط ممکن است نتوانند یافته های پژوهشی خود را آنگونه که شایسته است ارائه دهند. در مطلب پیش رو توصیه هایی درخصوص نحوه ارائه مطلوب سرانجام نامه به دانشجویان ارائه شده است.

از سرانجام نامه خود دفاع کنید

نکته اول: شما یک محققهستید و نه یک دانشجو در مقابل اساتید ،شما بهتر از هر فردی از زوایای تحقیقتان مطلعید پس با قدرت و جسارت از آن دفاع کنید.

این را به خاطر داشته باشید که شما در مورد تحقیقتان از داوران بیشتر می دانید و این شما هستید که با دفاع خود باید آن را درخشان کنید پس با گفتن اینکه من نگرانم یا استرس دارم خود و کارتان را ضعیف نشان ندهید. شما باید در جلسه دفاع خود ثابت کنید که دیگر یک کارشناس ارشد و محقق هستید. حتی طوری برخورد کنید که نشان دهد شما به کارتان و نتایجتان 100% اعتماد دارید و به هیچ وجه ایرادی بر آن وارد نیست.

کمی خود بزرگ بینی و شکست ناپذیری در اینجا بد نیست. این به داوران القا می کند که شاید واقعا کار شما فوق العاده است و حتما نقصی ندارد. پس به هیچ وجه شکسته نفسی نکنید.

جلسه دفاع می تواند خوب برگزار شود

نکته دوم:

اینکه در برگزاری مناسب آن چه قدر سهیم هستید و نقش دارید واقعا صد در صد نیست. توکل به خدا کنید به اندازه ای که می توانید تلاشتان را بکنید و کار درست را انجام دهید بقیه اش را بسپارید به خدا. چراکه خوش خلقی و بد خلقی داوری دست شما نیست. گاهی اوقات به اصطلاح شانس می آورید و همه چیز حتی آسمان و هوا نیز دل انگیز می شود.

نکته سوم:

ارائه مسئله باید کاملا دقیق باشد و دقیقا متن آن به صورت بیان یک مسئله باشد نه ضرورت آن. یعنی پژوهشگر باید دقیقا ماهیت مسئله بودن آن را بیان کند نه اینکه بگوید این موضوع از این لحاظ ضروری است بلکه بگوید این یک مسئله است که باید بنا به این دلایل برطرف شود.

نکته چهارم:

در مرور ادبیات تحقیق باید هدف مطرح ساختن ارائه اطلاعات و دانشی باشد که در این زمینه آمده است و باید معلوم شود چرا با وجود همه ادبیات موجود در این زمینه این موارد را گزینش کردیم. ملاک گزینش ادبیات تحقیق باید نوع مسئله و نوع سوالات موجود در تحقیق باشد. در مرور ادبیات تحقیق، محقق باید حضور خود را نشان دهد مثلا باید از یافته های یک محقق که ادبیات آن را مطالعه کرده انتقاد کند و یا معلوم کند که این اطلاعات چه رابطه ای با تحقیق او دارد.

نکته پنجم:

اگر از مدل یا شاخصی در تحقیق استفاده می کنید باید هر کدام را ارزیابی کنید و دلیل استفاده را بگویید و یا اگر مدلی یا شاخصی را نام می برید ولی در تحقیق از آن استفاده نمی کنید باید توضیح چرایی رد این مدل را در استفاده در این سرانجام نامه توضیح دهید.

باید بر اساس مسئله موجود مدل انتخاب کرد و یا اگر در این میان برای تحقیقتان مدل جدیدی می توانید ارائه دهید بسیار خوب است و اگر مدل را خودتان از ترکیب یا اصلاح مدل ها بدست آورده اید حتما در دفاع از سرانجام نامه این موضوع را پررنگ کنید.

نکته ششم:

سوالات و اهداف در تحقیقتان باید واضح، صریح و ساده باشد و پیچیدگی در آن نباشد. به طوری که خواننده آن را به راحتی درک کند.

اگر چندین تعریف در مورد موضوع خاصی ارائه می دهید. حتما صریحا اعلام کنید که از کدام تعریف در سرانجام نامه خود استفاده می کنید و اساس سرانجام نامه شما بر اساس این تعریف است. مثلا بنویسید و بگویید(در دفاع): اساس سرانجام نامه من روی این تعریف است و یا از این تعریف استفاده می شود.

نکته هفتم:

روش شناسی خود را چه در تحقیق و چه در ارائه کاملا معین کنید که کمی است، کیفی یا ترکیبی.

نکته هشتم:

حتما در دفاع از سرانجام نامه خود در مورد دقت و روایی پرسشنامه های خود سخن بگویید و به طور دقیق توضیح دهید که چگونه روایی و اعتبار آن را بدست آورده اید مثلا اگر آزمون آزمایشی از پرسشنامه ها به عمل آوردید حتما بگویید این کار را کرده اید حتی تعداد پرسشنامه ها را هم بیاورید. از نام اساتیدی که در این راستا به شما کمک کرده اند نیز استفاده کنید.

نکته نهم:

در پیشنهاد دهی سرانجامی پرسشنامه باید به مسائل محیط زیستی، حقوق شهروندی، اخلاقیات، و... توجه کنید و اگر پیشنهادی یکی از این موارد را نقض می کند حتما توضیح دهید که چرا با وجود این مسئله شما این پیشنهاد را می دهید. داور باید مشاهده کند که شما همه زوایای پیشنهادتان را می شناسید و حتی برای جنبه های مضر آن نیز توضیحی دارید.

نکته دهم:

اگر مطالعه شما در نهایت منافعش به گروه خاصی می رسد باید معلوم کنید گروه چه خصوصیاتی دارد. مثلا اگر منافع نتایج شما به بچه ها زیر 8 سال می رسد این را معین کنید.

نکته یازدهم:

در نگارش نام خود چه در سرانجام نامه چه در پاورپوینت حتما خود را پژوهشگر یا محقق تعریف کنید و اصلا از کلمه مولف و یا نگارنده استفاده نکنید.

دفاع از سرانجام نامه شما 50% از نمره سرانجام نامه شما است پس با اعتماد به نفس، قوی و مغرورانه از آن دفاع کنید.

4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3276

به "11 توصیه مهم در جلسه دفاع از پایان نامه، چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 توصیه مهم در جلسه دفاع از پایان نامه، چگونه از پایان نامه خود دفاع کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید