7 ماده مغذی برای مقابله با استرس

تمرینات تنفسی، استفاده از اسانس ها و حتی صرف 10 دقیقه زمان برای ارتباط دریافت با حیوانات رام و خانگی از جمله اقداماتی هستند که می توانند به کاهش اثرات فیزیولوژیکی استرس یاری نمایند اما یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذاری که می تواند در این زمینه راهگشا باشد، استفاده از بعضی از میان وعده های سالم و مناسب است.

7 ماده مغذی برای مقابله با استرس

به گزارش خبرنگاران، به گفته متخصصان وقتی شخصی دچار استرس می گردد، تمایل دارد به میان وعده های شیرین و سرشار از کربوهیدرات روی بیاورد چرا که مصرف این خوراکی ها به سادگی لذت بخش تر از سبزیجات سالم بوده و برای فرد آسودگی خاطر به همراه دارند.

اگرچه بسیاری در شرایط استرس زا به خوردن هله و هوله ها روی می آورند اما متخصصان خاطر نشان نموده اند که بسیاری از گزینه های سالم دیگر که همان لذت را برای فرد به همراه دارند نیز وجود دارند که نه تنها مضر نبوده، بلکه مزایای بسیاری برای سلامتی دارند.

در ادامه هفت خوراکی که از نظر علمی مزایای کاهش استرس آن ها ثابت شده به نقل از سایت وِ ل اَند گود آورده شده است:

1) آووکادو: آووکادو سرشار از فیبر است و می تواند به کنترل قند خون یاری کند و در نتیجه از نوسانات قند خون که بر روحیه و اضطراب فرد تأثیر می گذارد، جلوگیری می نماید. این میوه هم چنین سرشار از مواد مغذی تقویت نماینده مغز است. در واقع آووکادو سرشار از ویتامین های B است که در بهبود عملکرد سلول های عصبی و مغزی نقش دارند.

می توان آووکادو را به صورت نان های تست حاوی آووکادو در مواقعی که استرس دارید، مصرف کنید تا شما را سر حال بیاورد.

2) ماست: پروبیوتیک های موجود در ماست می توانند به ترمیم التهاباتی که استرس در روده ایجاد می نماید، یاری نمایند. به علاوه، ماست منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است. می توانید در مواقع استرس زا از ماست های یونانی که سالم تر و محبوب ترند برای کاهش استرس بهره ببرید و برای دریافت آنتی اکسیدان های بیشتر مقداری زغال اخته به آن اضافه بیافزایید.

3) ماکا (جینسینگ پرویی): ماکا نوعی گیاه اداپتوژنیک است و این بدان معناست که از آدرنال ها یعنی غده هایی که پاسخ هورمونی بدن به استرس را نشان می دهند، حمایت نموده تا به شما در مقابله با اضطراب و خستگی یاری کند. از آن جایی که طعم ماکا کمی گزنده است بهتر است آن را به صورت پودر درآورده و با مواد دیگر مانند مخلوطی گرم از کاکائوی کم قند یا بستنی وگان بر پایه آووکادو ترکیب کنید.

4) مرکبات: ویتامین C که مرکبات، مقادیر زیادی از آن را دارا هستند، سطح اضطرابی را که اغلب ناشی از استرس است، پایین می آورد. هم چنین به تقویت سیستم ایمنی بدن که قطعاً در مواقع استرس می تواند تضعیف گردد، یاری می نماید. حتی بوییدن مرکبات نیز به آرامش اعصاب فرد یاری می نماید. می توانید چند تکه از مرکباتی مانند پرتغال را به ماست یونانی یا سالادتان افزوده و آن را همراه با غذا یا به عنوان میان وعده میل کنید.

5) سیب زمینی شیرین: کربوهیدرات های پیچیده، مانند سیب زمینی شیرین برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیز مفیدند. همان طور که گفته شد ثابت نگه داشتن سطح قند خون برای رهایی ذهن در زمان های استرس زا بسیار مهم است. سیب زمینی شیرین هم چنین باعث می گردد که مغز فراوری سروتونین را افزایش دهد. بهتر است سیب زمینی شیرین را بپزید و آن را با کره که دارای چربی های سالم است و دارچین که یک ادویه ضد التهاب است، صرف کنید.

6) جوی دوسر: جو به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در مقابله با استرس است. جو دوسر مانند آووکادو، دارای فیبر زیادی است که می تواند به حفظ قند خون و در نتیجه بهبود خلق و خو یاری کند. این ماده غذایی هم چنین سرشار از ویتامین های گروه B است که برای حفظ انرژی و بهبود سلامت مغز بسیار مهم هستند. اگر از بلغور جوی دو سر خسته شده اید می توانید از شیر جوی دوسر بهره ببرید.

7) شکلات تلخ: تا زمانی که از شکلات تلخ بهره ببرید، شکلات می تواند یک وعده غذایی سالم باشد که در مواقع استرس به آن روی می آورید. در سال 2018 میلادی تحقیقات دانشگاه لوما لیندا نشان داد که شکلات تلخ با حداقل 70 درصد کاکائو می تواند بر سطوح استرس و خلق و خو تأثیرات مثبتی داشته باشد. می توانید چند تکه شکلات تلخ را در طول روز به عنوان میان وعده مصرف کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 15 مهر 1398 شناسه مطلب: 584

به "7 ماده مغذی برای مقابله با استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ماده مغذی برای مقابله با استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید