42 راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت

به گزارش آریا بلاگ، گور ایرانی گونه ای در معرض انقراض و یکی از زیرگونه های گور آسیایی و بزرگترین پستاندار در کشور است که طی سال های گذشته اقداماتی برای حفاظت از جمعیت این گونه و تکثیر در اسارت آن اجرا شده است.

42 راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت

به گزارش ایسنا، گورخر ایرانی با نام علمی (Equus hemionus onager) از راسته فردسمان و زیرگونه ای از گورخر آسیایی و دارای ارزش های بوم شناختی، زیبایی شناختی، مطالعاتی - تحقیقاتی، ارزش های ژنتیکی، اکوتوریستی و مالی است.

این گونه در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت، اما اکنون نسل آن در اغلب منطقه ها منقرض شده است. زیرگونه ایرانی در معرض خطر انقراض واقع شده است و اکنون کمتر از 1000 راس گور ایرانی در ایران به جای مانده است.

گور ایرانی بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های در معرض خطر انقراض قلمداد می گردد و براساس فهرست قرمز گونه های در معرض خطر اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو گونه های در آستانه انقراض (CR) طبقه بندی شده است.

امروزه به علت تخریب زیستگاه این گونه، اشغال آبشخور ها به وسیله دام اهلی و شکار غیر قانونی به علت باور های غلط بعضی افراد، نسل این گونه در معرض خطر جدی نابودی است.

از ابتدای سال 97 سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی سایت های تکثیر گونه های شاخص حیات وحش با هدف معرفی مجدد به زیستگاه ها برای زنده گیری و انتقال 10 راس گور از سایت توران به پارک ملی کویر مرکزی با هماهنگی محیط زیست سمنان اقدام کرد، اما یک راس گور در ابتدای عملیات تلف شد، پس از عملیات زنده گیری نیز دو راس دیگر تلف و دو راس دیگر حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند.

در همان سال سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای مرحله تازه انتقال گور ایرانی از استان یزد به پارک ملی کویر اطلاع داد و چهار رأس گور با ترکیب یک رأس نر و سه رأس ماده زنده گیری و با کامیون به پارک ملی کویر انتقال داده شدند.

به گفته عبداله سالاری - متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش - با توجه به شرایط زیستگاه های گور ایرانی در کشور می توان گفت که تکثیر در اسارت یکی از راهکار هایی است که می تواند به افزایش جمعیت این گونه یاری کند. در عین حال نباید صرفا تمام منابع، توان، تمرکز و اعتبارات را در زمینه تکثیر در اسارت هزینه کنیم و ضروری است به موازات آن در زمینه حفاظت از زیستگاه ها و گور هایی که در آن زندگی می نمایند نیز اقدام گردد.

غلامرضا ابدالی - سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش - به آخرین شرایط گورخر ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت اشاره نمود و گفت: در حال حاضر 42 راس گور ایرانی در مراکز پرورش سازمان و مراکز پرورش سایت های خصوصی در استان های یزد، البرز، سمنان، فارس، کرمان و تهران نگهداری می کنیم که شرایط خوبی هم دارند.

وی به برنامه های سازمان برای گور ایرانی اشاره نمود و گفت: قصد انتقال تعدادی از گور ها از استان کرمان به سایت پارک ملی کویر واقع در سمنان را داریم. در استان های فارس، یزد و کرمان نیز در حال مکان یابی برای احداث مراکز تازه جهت حفاظت بیشتر از این گونه هستیم.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه های تکثیر در اسارت سازمان محیط زیست اظهارکرد: تکثیر در اسارت برای گونه های حساس که در معرض خطر انقراض هستند و جمعیت آن ها در فهرست قرمز قرار گرفته است مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و گوزن زرد انجام می گردد و بر این گونه ها سرمایه گذاری می کنیم.

وی گفت: فعلا گونه تازهی قرار نیست در شرایط تکثیر در اسارت قرار بگیرد و همان گونه های قبلی در دستور کار هستند.

ابدالی در انتها به هدف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه های حیات وحش اشاره نمود و گفت: اعتقاد اصلی سازمان در جهت حفظ گونه های حیات وحش در زیستگاه های اصلی گونه و در محیط طبیعی است. برنامه ریزی های سال 1401 نیز بر همین پایه و اساس اجرا شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10603

به "42 راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت" امتیاز دهید

1 کاربر به "42 راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "42 راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید