آنچه در زمان بازدید از مغازه به منظور رهن یا اجاره باید مدنظر داشت!

به گزارش آریا بلاگ، اجاره مغازه 140 متری جردن، اجاره: 20,000,000 تومان و رهن: 200,000,000 تومان

آنچه در زمان بازدید از مغازه به منظور رهن یا اجاره باید مدنظر داشت!

اجاره مغازه 400 متری مطهری نرسیده به ورودی ملاصدرا، رهن کامل: 1,000,000,000 تومان

30مترمغازه رهن و اجاره بر خیابان نبردشمالی، موقعیت مناسب، اجاره: 4,200,000 تومان رهن: 60,000,000 تومان

اگر با جست و جوی عنوان این مقاله در گوگل برای خواندن این نوشتار آمده اید، بعید نیست که اخیراً آگهی های شبیه آنچه در بالا خواندید را به دفعات دیده باشید. حتماً خوب می دانید که انتخاب و اجاره و رهن مغازه احتیاج به دقت و هوشیاری بسیار زیادی دارد که اگر به هردلیلی از نکات مهم مرتبط با اجاره و رهن صرف نظر کنید، نه تنها سود نخواهید کرد بلکه متضرر هم خواهید شد. بنابراین بهتر است پیش از اینکه بی گدار به آب بزنید با دقت، جزیئات اجاره و رهن مغازه را آنالیز نموده و مواردی چون موقعیت جغراقیایی، متراژ مناسب، ظاهر چشمگیر، هماهنگی نوع کاربری با کار مورد نظر شما، نوع ملک و تطابق منطقه با شغل مورد نظر شما و همین طور میزان تقاضای مصرف نمایندگان با آنچه شما عرضه می کنید را آنالیز کنید.میخواهیم بدانید درست است که طبق یک باور قدیمی همه ما گمان میکنیم که داشتن شغل آزاد مشابه عبارت نان همواره در روغن است اما اگر برآورد هزینه، هماهنگی دخل و خرج و صورت سود و زیان آنالیز و محاسبه نگردد از سود و بهره وری خبری نخواهد بود. نکته مهم این است که اینکه چقدر سود کنید و کسب و کارتان چقدررونق داشته باشد وابسته به انتخاب درست شما در زمینه اجاره مغازه است.در ادامه به نکاتی راه گشا در این باره اشاره خواهیم کرد.

پیش از اقدام به اجاره و رهن مغازه خوب فکر نموده و تصمیم قطعی بگیرید.

معیارهای مهم در خصوص اجاره و رهن ملک تجاری را آنالیز نمایید.

جزئیات بسیار مهمی که در عقد قرارداد اجاره و رهن مغازه که بسیار حائز اهمیت هستند.

نکاتی مهمی که در تنظیم قرارداد اجاره و رهن مغازه باید به آن دقت کنید.

پیش از اقدام به اجاره و رهن مغازه خوب فکر نموده و تصمیم قطعی بگیرید:

قبل از اقدام برای اجاره و رهن بهتر است که در ارتباط با کسب و کاری که قصد راه اندازی آن را دارید خوب فکر کنید و از صاحبان این کسب و کار که برای مدت طولانی در آن پیروز بودند و به اصطلاح سابقه خوبی در کاسبی و مغازه داری دارند، تحقیقات لازم را در خصوص ویژگیهای مغازه مناسب برای این حرفه انجام دهید. در خصوص جزئیات و امتیازات مغازه مناسب برای راه اندازی این شغل سوال بپرسید و با در نظر دریافت جمیع فاکتورهایی که بدست می آورید نسبت به اجاره مغازه اقدام کنید. شما باید ابتدا برای کسب و کاری که میخواهید در مغازه راه اندازی کنید تصمیم قطعی و فکرشده بگیرید و پس از اجاره و رهن مغازه با توجه به آن کسب وکار انجام گردد. در غیر اینصورت ممکن است مجبور به ایجاد تغییرات در ساختار مغازه شوید که البته بدون هزینه و به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.

معیارهای مهم در خصوص اجاره و رهن ملک تجاری را آنالیز نمایید:

پس از تصمیم قطعی برای کسب و کارتان حالا وقت آن رسیده که یک ملک تجاری مناسب را برای راه اندازی انتخاب کنید. اینجا درست همان زمانیست که باید تمام موارد حائز اهمیت برای رهن و اجاره مغازه را در نظر داشته باشید؛ مواردی چون:

کاربری ملک: با توجه به کسب و کاری که می خواهید در ملک اجاره ای راه اندازی کنید باید کاربری ملک را بسنجید. در این-باره باید بدانید که ملک تجاری به ملکی گفته می گردد که دارای سند تجاری باشد. مثلا مغازه ها،رستوران ها، عمده فروشی ها و دفاتر خدماتی(مثل آژانس های مسافرتی) دارای کاربری تجاری هستند واین املاک حق نصب تابلو دارند. البته رهن و اجاره مغازه هم مثل ملک تجاری است با این تفاوت که باید حتما به بیرون دسترسی مستقل داشته باشد و داخل آن کاملا دیده گردد.

موقعیت و منطقه مغازه: در زمان رهن و اجاره مغازه، آنالیز این نکته مهم که آیا مغازه مورد نظر در محل تردد مشتریان شما یا مخاطبان کسب و کارتان قرار گرفته است یا خیر، بسیار ضروری است. مثلاً مغازه ای که موقعیت آن در بین چندین مغازه جگرکی قرار گرفته است و نزدیک آن مغازه های این چنینی در حال کسب و کارند محل مناسبی برای راه اندازی مزون لباس عروس نمی باشد. بنابراین هر هدفی که از اجاره مغازه دارید باید به ویژگی های منطقه ای که ملک در آن قرار گرفته است به خوبی توجه کنید. البته راه اندازی کسب وکار شما در مغازه ای که اجاره می کنید، باید از نظر قانونی فاقد مشکل باشد. ملک تجاری، تفریحی، مسکونی، اداری و… ملزومات و ویژگی های خاص خود را دارد.

متراژ ملک: اندازه مناسب و مطلوب برای اجاره و رهن مغازه کاملاً به نوع کسب و کاری که قصد راه اندازی دارید وابسته است. برای مثال برای راه اندازی یک فلافل فروشی به فضایی با 400 متر احتیاجی نخواهید داشت، اما اگر در صدد راه اندازی یک کافه رستوران با دکوراسیون متفاوت و در خور سلیقه همگان هستید شاید فضایی حتی بیش از 400متر به کارتان بیاید. بنابراین متراژ و اندازه مناسب را با توجه به تجهیزات و ملزومات، کارکنان و میزان رفت و آمد مشتریانتان برآورد کنید.

حداکثر بودجه: قبل از اقدام به اجاره مغازه، آنالیز کنید و بدانید قیمت اجاره مغازه در منطقه دلخواه تان متری چند است و همین طور حداکثر پولی که برای اجاره و رهن در نظر گرفته اید را با مشاور املاک درمیان بگذارید، شفافیت این موضوع به شما و مشاور املاک یاری کنید تا تصمیم بهتری بگیرید و در وقت و رفت وآمدهایتان برای جست وجو و بازدید مغازه ها صرفه جویی گردد. نکته مهمی که در اینجا شایان ذکر است افزایش درصد سالانه اجاره بهای ملک است که باید آن را با میزان درآمد سالیانه خودتان بسنجید.

دسترسی و پاخور بودن: بعضی کسب وکارها احتیاجمند منطقه و محیطی پرتردد برای جذب مخاطب هستند، مثلاً اگر قصد راه اندازی یک مغازه آبمیوه فروشی را دارید موقعیت مغازه باید به گونه ای باشد که عابرین پیاده زیادی در طی روز از محل مغازه شما عبور نمایند. از طرفی وجود فضایی برای پارک اتومبیل میتواند مزیت مهمی در مراجعه مشتری به مغازه شما باشد. امکان چیدن جایگاه در داخل مغازه یا حتی در پیاده روی محل مغازه تان نکته مهمی در جذب مخاطبانی خواهد بود که دقایقی قصد استراحت را دارند. در زمان اجاره و رهن مغازه به این موضوع که آیا اغلب مغازه های موجود در این محدوده مشغول انجام چه کسب و کاری هستند نیز دقت کنید. گرچه پیش بینی رونق یا کسادی کسب وکار در ارتباط با این موضوع صددرصد نیست اما در محدوده ای که بورس غذاهای فست فودی و این چنینی است، راه اندازی کباب بُناب ایده بسیار ریسکی خواهد بود چرا که مشتریان با تصور اینکه این محدوده بورس فست فود است خواهند آمد.

جزئیات بسیار مهم در عقد قرارداد اجاره و رهن مغازه که بسیار حائز اهمیت هستند:

مشاورین املاک کارآزموده و کاربلد: اجاره مغازه تصمیمی است که شما بنا به بودجه و وضعیتی که در آن قرار دارید، گرفته اید و این امر باید به گونه ای کارشناسانه و با تجربه و تدبیر انجام گردد تا مبادا شما در راستای راه اندازی کسب و کاری که به منظور بهره وری و سودآوری راه اندازی می کنید متحمل ضرر شوید. بنابراین بسیار مهم است که فرایند اجاره و رهن مغازه را با مشاور یا مشاورین املاک مجرب، کاربلد و دلسوزی پیش ببرید. اگر در امر اجاره و رهن مغازه صاحب تجربه نیستید و اگر اولین باری است که قصد اجاره مغازه را دارید بهتر است که از همراهی یک فرد باتجربه در این زمینه بهره ببرید و منحصراً به تعاریف و چانه زنی های مشاور املاک و صاحب ملک بسنده نکنید؛ با اینحال بعضی از مشاورین املاک صاحب تجربه بیشتری هستند و اگر شانس بیاورید دقت و انرژی زیادی صرف کارتان می نمایند. بعد پیش از ورود به فرایند اجاره، نظرات و خواسته های خود را با مشاور املاک در میان بگذارید و شیوه دستمزد دریافت او را نیز بپرسید. چنین فردی در نوشتن قرارداد و توجه به ابعاد قانونی و… نیز یاری تان خواهد نمود.

آنالیز و بازدید چندباره در روزها و ساعتهای متفاوت: اگر در میان مغازه هایی که برای اجاره و رهن توسط مشاور املاک به شما معرفی شده است، موردی را با توجه به شرایط خودتان پسندیده و پذیرفته اید، ضروری است که در روزهای متفاوتی از هفته و ساعتهای متفاوتی از روز برای بازبینی مغازه اقدام کنید. صاحب قبلی یا فعلی مغازه را دیدار نموده و در خصوص نکات ضعف و قدرت مغازه از وی سوال کنید. حتی می توانید با مغازه دارهای اطراف هم در خصوص کسب و کاری که قصد راه اندازی دارید مشورت نمایید چرا که ممکن است آنها نیز از سابقه و چگونگی رونق یا کسادی آن مغازه آگاه باشند. بهتر برای اجاره و رهن مغازه عجولانه عمل نکنید حداقل چند ملک را در مناطق متفاوت با ویژگیهای مختلف بازدید کنید؛ در این صورت نگرش خوبی نسبت به منطقه، معامله، قیمت ها و … پیدا خواهید کرد. بعلاوه در حین بازدیدها، مشاورین املاک نیز با خواسته ها و سلیقه شما بیشتر آشنا می شوند و می توانند گزینه های مناسب تری را به شما پیشنهاد نمایند.

نکات مهمی که در تنظیم قرارداد اجاره و رهن مغازه باید به آن دقت کنید:

هرچند امروزه بسیاری از قراردادهای اجاره و رهن مغازه به صورت پیش نویس توسط بنگاه ها و دفاتر مشاور املاک تنظیم می گردد، اما با اینحال ناآگاهی بعضی مستاجران درباره موازین حقوقی و نیز بی توجهی طرفین قرارداد به موضوعات حقوقی باعث می گردد تا در حین کارکرد مغازه یا در زمان تخلیه متضرر شوند. بعد از پسندیدن مغازه مورد نظر برای کسب وکارتان باید نسبت به مذاکره برای اجاره و رهن آن اقدام کنید. تمام نکاتی را که مهم هستند و بار حقوقی دارند را باید سفت و محکم بر آنها تأکید نموده و به طور مکتوب در قرارداد اجاره قید کنید.

این روزها در جامعه مرسوم شده است که مالکین به جهت ضمانت تخلیه به موقع مستاجر، چکی موسوم به چک تخلیه از مستاجر دریافت می نمایند. نکته بسیار مهم این است که در قرارداد اجاره می بایست به روشنی معین گردد که چک دریافت شده، ضمانت چه چیزی است؟ آیا فقط ضمانت تخلیه به موقع است یا پرداخت اجاره بهای معوقه و یا خسارات وارد آمده به مغازه مورد رهن و اجاره را هم شامل می گردد. نکته دیگر دریافت چک پیشاپیش به ازای اجاره هر ماه است، که گرچه بین مالکین و مشاورین املاک مرسوم شده است اما پیشنهاد ما این است که تا آنجا که امکان دارد از پذیرش این مورد امتناع بورزید در اینصورت در مواقع کسادی و احتمالاً کمبود نقدینگی فرصت یکی دو روزه ای برای پرداخت اجاره بها خواهید داشت.

قراردادی که برای رهن و اجاره مغازه در دفا تر اسناد رسمی تنظیم شده و به ثبت رسیده باشد، قرارداد رسمی است. سایر قرارداد ها، از جمله قراردادی که در بنگاه معاملات املاک و با استفاده از فرم های چاپی اتحادیه تنظیم می گردد، قرارداد عادی است.

قراردادهای عادی صرفاً در صورتی مشمول قانون سال 76 است که این شرایط را دارا باشد؛

  1. مدت اجاره در آن قید شده باشد
  2. در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  3. به امضای موجر، مستأجر و دو نفر شاهد رسیده باشد.

در آخر اینکه زمانی که برای راه اندازی کسب وکارتان اقدام به رهن و اجاره مغازه می کنید بهتر است نهایت دقت و هوشیاری را برای انتخاب مورد مناسب به کار بگیرید. اما از طرفی رونق و بهره وری یک مغازه و کسب، به طور شگفت انگیزی به نحوه عملکرد و ارتباط شما با مشتریان و مراجعین تان دارد. بنابراین با انگیزه و آگاهی وارد کسب و کار جدید شده و همواره سعی در ایجاد رابطه خوب و حسنه با صاحب ملک و مغازه تان داشته باشید چرا که پس از سرآمد موعد اجاره وقتی کوشش در جذب مخاطب و رونق مغازه نموده اید مجبور به نقل مکان و تحمل هزینه های جابه جایی و مشتری سازی دوباره نباشید.

ابن مقاله از خبرنگارن موردپسند شما بود؟ به آن امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3295

به "آنچه در زمان بازدید از مغازه به منظور رهن یا اجاره باید مدنظر داشت!" امتیاز دهید

2 کاربر به "آنچه در زمان بازدید از مغازه به منظور رهن یا اجاره باید مدنظر داشت!" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه در زمان بازدید از مغازه به منظور رهن یا اجاره باید مدنظر داشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید