آینده قیمت دلار چه می شود؟

به گزارش آریا بلاگ، قیمت دلار در سال 1398 با افزایش 15.5 درصدی روبرو شد، اما در سال 1399 چه روندی برای دلار می توان متصور بود؟

آینده قیمت دلار چه می شود؟

مهدی رئیس زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت نیوز می گوید: نه تنها شرایط ارزی بلکه اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده ، یعنی به دلیل تحریم و نوع روابط بین المللی که داریم اقتصاد ما به طور قابل توجهی می تواند تحت تاثیر آن قرار بگیرد که البته گرفته است.

وی ادامه می دهد: بنابراین اگر فرایند فعلی بخواهد ادامه پیدا کند، دلار هم همان طوری که طی دو سه ماه اخیر رشد داشته، از این پس نیز می تواند این رشد تدریجی را به نوعی ادامه دهد. اما باید بدانیم با توجه به رشد منفی اقتصادی و رکودی که دچار آن هستیم، قدرت خرید مردم در حال کاهش بوده و این ممکن است از یک جایی به بعد با کاهش قیمت دلار همراه شود اما در مجموع فرایند قیمت دلار افزایشی خواهد بود.

رییس زاده می افزاید: به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و تحریمی که در آن قرار داریم، نفت ما به سختی فروش می رود و آنچه که در بودجه پیش بینی شده قطعا محقق نخواهد شد. صنایع وابسته مانند پتروشیمی ها هم شرایط مناسبی ندارند. از سوی دیگر منابع ما در حصر است. در حال حاضر ما منابع قابل توجهی در خارج از کشور داریم اما بلوکه است.

رییس زاده: کانال 15 تا 18 هزار تومان برای دلار معقول است. شیوع ویروس کرونا بهترین اقتصادهای دنیا را هم به رکود کشانده که خروج از آن نیز زمان بر است. در حال حاضر دلار در محدوده 16 هزار تومان در حال معامله است که می توان انتظار داشت تا خاتمه سال تا 18 هزار تومان نیز افزایش یابد.

این کارشناس در ادامه اضافه کند: درخواست هایی که برای رفع تحریم شده، برای آزادسازی این منابع است. اگر منابع ارزی آزاد شود و در اختیار قرار بگیرید ما می توانیم به راحتی از این بحران نیز عبور کنیم که مشاهده می کنید در حال حاضر تمام تلاش ها برای این آزادسازی است.

وی عنوان می کند: به دلیل وابستگی اقتصاد با مسایل سیاسی باید در روابط بین الملل کشور اقدامات اساسی صورت بگیرد. اگر تغییر قابل توجهی صورت بگیرد و بتوانیم ارتباطات خوبی برقرار کنیم مانند رفع مسدودی برخی منابع ما که آمریکایی ها به آن چشم دوخته بودند، کاهش نرخ که چندان مطرح نیست اما اگر این فرایند ادامه پیدا کند می توانیم حداقل به ثبات قیمت امیدوار بود. ثبات قیمت در اقتصاد بسیار مهم است.

رییس زاده با اشاره به پیش بینی قیمت دلار در سال 99 می گوید: با توجه به حد نهایی قدرت خرید اقتصادی مردم در شرایط فعلی، کانال 15 تا 18 هزار تومان برای دلار می توان متصور بود اما اگر کشور در شرایط رکودی نبود شاید می شد خیلی به مراتب بیشتر از این کانال، افزایش نرخ برای دلار قائل شد.

وی در خاتمه تاکید می کند: کانال 15 تا 18 هزار تومان برای دلار معقول است. شیوع ویروس کرونا بهترین اقتصادهای دنیا را هم به رکود کشانده که خروج از آن نیز زمان بر است. در حال حاضر دلار در محدوده 16 هزار تومان در حال معامله است که می توان انتظار داشت تا خاتمه سال تا 18 هزار تومان نیز افزایش یابد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3010

به "آینده قیمت دلار چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده قیمت دلار چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید